PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 20. csütörtök

Zöldhidrogén: a középmezőny végéről előzhetnek a törökök

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

Az isztambuli kabinet elkészült az hidrogén technológia térnyerésének megtervezésével. Az energiastratégiába írt ütemterv szerint az ország 2035-re kilogrammonként 2 dollár 40 cent termelői árat kíván elérni úgy, hogy ezt az árat az utána következő 15 év alatt a felére fogja csökkenteni. Fatih Donmez török ​​energiaminiszter szerint – írja a PV Magazine  a hidrogéncéljuk reális, mert az olcsó áramra, vagyis napenergiára tervezik.

Gulmira Rzayeva, az Oxford Institute for Energy Studies vezető kutatója a lapnak elmondta, hogy bár a megújuló energiával előállított hidrogén technológiával korábban Törökország még csak nem is foglalkozott, és ezért valószínűleg elektrolizátorokat kell majd importálnia, „ha Törökországról beszélünk, akkor minden lehetséges”. Példaként éppen a napelem ipart hozta fel, amely egy évtizede még teljes mértékben importra szorult, míg mára e technológia szükségleteit akár 90 százalékban képes előállítani.

A most kiadott stratégiai tervekben az szerepel, hogy az országnak 2030-ra a földgázba bekeverhető hidrogén arányát 2-5 százalék közötti szintre kell eljuttatnia, ahonnan 2040-re a 10 százalék, 2050-re a 20 százalék elérése a cél.

A földgázba kevert hidrogén lehetőségével, mint olyan megoldáséval, amely egyszerre teszi kevésbé szennyezővé a gázhasználatot és megnövelt energiaértéknek köszönhetően csökkenti a szükséges gáz mennyiséget, Magyarország is a legmagasabb szinten foglalkozik. Az FGSZ Akvamarin projektje Kardoskúton egy 3 milliárd forintos fejlesztés eredményeként az idei év első negyedévének végére akár a tesztüzemig is eljuthat az a 2 megawattos elektrolizáló-rendszer, aminek zöldhidrogénjét akár 10 százalékos arányban is bekeverhetik majd a földgázvezetékekben közlekedő energiahordozóba. Ennek műszaki, technológiai feltételeinek kidolgozása és az ehhez szükséges vizsgálatokat lefolytatása még több éves feladat  lesz az FGSZ számára.

Egy kg hány kWh?
A hidrogén a tömegéhez mérten kiváló energiahordozó: egyetlen kilogramm hidrogén 33,33 kWh hasznosítható energiát tartalmaz. Ez a benzin és a diesel teljesítőképességének majdnem a háromszorosa (forrás: h2data.de)

Ami a török energiaminiszter által bejelentett 2,4 dolláros hidrogéntermelési egységárat illeti: a 2021 decemberében kiadott Wood Mackenzie jelentés 2030-ra egy tucat országban 1 dollárért elérhető zöldhidrogénről értekezett. A WoodMac kutatói úgy látták, hogy az előállítási és gyártási költségeket az évtized hátralévő részében sokféle tényező (méretgazdaságosság, gyorsan bővülő piac, automatizálás és a modularitás elterjedése is) csökkenti majd.

A zöldhidrogén gyártás menete (forrás: EarhJustice.org)

Nem egészen egy évvel később a Masdar elemzői arra hívták fel a figyelmet, hogy a világ zöldhidrogén gyártása Afrika felemelkedését hozhatja magával, mivel az adottságai olyan jók, hogy a 2050-re prognosztizált, évi 40 millió tonna zöldhidrogén igényhez képest a nap és szélforrásai kihasználásával 30-60 millió tonna megtermelésére lehet képes.

A nemzetközi megújuló energiás ügynökség (IRENA) viszont azt rakta össze, hogy a jelek szerint a világban 2050-re számos olyan piac alakul majd ki, ahol 1 dollár körüli egységár lehet a meghatározó. A modellszámításaik alapján kiemelten jó régiónak számít majd Délkelet-Ázsia, Észak-Európa, de az Egyesült Királyság, Japán és Németország is. Az IRENA a Top20-ba sem várta Törökországot.

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

Szabó M. István