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
auto
2024. 04. 12. péntek

A holland Lightyear arról adott ki közleményt a napokban, hogy egy, a vállalatnál végbemenő stratégiai újraszerveződés következtében leállította a Lightyear 0 napelemes elektromos autó sorozatgyártását. Úgy tűnik, végleg búcsút inthetünk ennek a modellnek, de már készül az utódja.

A cég legelső termékének gyártása december legelején kezdődött Finnországban, a Valmet Automotive létesítményében. A Lightyear 0 különlegessége abban rejlik, hogy 0,175-ös légellenállási együtthatójával a valaha készült egyik legáramvonalasabb autómodell. A hatékony elektromos hajtásláncának és különleges formájának köszönhetően a mérnökök alacsonyan tudták tartani a fogyasztását, a 60 kWh kapacitású akkujával akár 625 kilométert is el tud menni egy töltéssel a hivatalos adatok szerint. A jármű tetejét továbbá a karosszériába integrált napelemek fedik, így aki napos éghajlaton él és csupán kisebb távokra használná az autót, akár teljesen ingyen, újratöltés nélkül is tudna közlekedni vele.

A Lightyear hat évnyi fejlesztés után jutott el oda, hogy gyártásba vigye villanyautóját, s miután a start-up autógyártók élete koránt sem egyszerű, a 250.000 eurós modell – melyből mindössze 946 példányt tervezett gyártani a vállalat – azt a célt szolgálta volna, hogy megteremtse a pénzügyi biztonságot olcsóbb modellek fejlesztéséhez.

A jelek szerint azonban az autó inkább viszi a pénzt, semmint hozza: a Lightyear sajtóközleményében azt írja, hogy azért állítja le a gyártást, hogy minden erőforrását és figyelmét az olcsóbb, tömegautónak szánt Lightyear 2-re fordíthassa. Ennek megfelelően a bírósághoz fordultak, hogy megszüntethessék a Valmettel szerződésben álló és a gyártásért felelős Atlas Technologies Holding B.V. finanszírozását.

A cég korábban heti egy autós gyártási ütemről beszélt, ami azt jelenti, hogy körülbelül hét példány készülhetett el a Lightyear 0-ból – azt egyelőre nem tudni, hogy ezeknek mi lesz a sorsa. A közleményből nem derül ki az sem, hogy az átszervezés hogyan módosítja a Lightyear 2 érkezésének dátumát, amit eddig 2025 végére, 2026 elejére ígért a vállalat. A 40.000 eurós villanyautóra nemrég nyílt meg a várólista, amely immár több mint 40.000 magánszemélyt számlál. Flottaüzemeltetők már elő is rendelhetik az autót, tőlük 20.000 példányra érkezett jelentkezés eddig.

A hatótávja 800 km, az ára 40 ezer dollár: jön az új napelemes villanyautó

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.