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
auto
2024. 05. 06. hétfő

Heti hoax: nem, nem szeméttelepre gyártják a kínaiak a villanyautókat

elektromos autó

Úgy látszik lassan bingo kártyákat gyárthatunk azokkal az előre borítékolható villanyautós hoaxokkal, amelyek időről-időre felütik a fejüket és körbefutnak a világhálón. Ilyenkor mindig elgondolkozunk rajta, nem jobb-e hagyni, hogy kifussa magát a sztori, a következő heti szenzáció átvegye a helyét olyan elismert és rangos híroldalakon, mint például a Facebook, amelyek emberek millióinak első számú és sokszor egyetlen hírforrásai. Van abban ugyanis valami, hogy ha foglalkozunk az álhírrel mi is, akkor csak újabb pár nappal megtoljuk a szekerét.

De a mostani szenzáció olyan durván kileng a hülyeségmérő skáláján, és annyira makacsan tartja magát, hogy nem bírjuk megállni.

Hazudnak!!!

Nem először kerülnek elő ezek a felvételek – és ha más nem az gyanús kellene, hogy legyen, amikor egy frissnek tálalt „hír” képeit egy egyszerű Google keresés feldobja négy évvel ezelőttről.

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

Egy aktuális és népszerű összeesküvés elmélet szerint Kínában nem is annyira népszerűek az elektromos autók, mint gondolnánk, ez csak egy nagy átverés, amelyet a gyíkemberek találtak ki, hogy elérjék a céljukat. Az igazság – az elmélet terjesztői szerint – ezzel szemben az, hogy a legyártott elektromos járműveket kis kínai falvak körüli mezőkön, erdőkben rejtik el, ahol hegyekben állnak a mérgező akkumulátorokkal szerelt autók.

A mostani kör talán onnan datálódik, hogy 10 nappal ezelőtt egy serpentza nevű (hoppá, ki is a gyíkember?!) YouTube csatorna megmondóembere kirakott egy videót, amin ezek az autók láthatóak, és közben narrációjával el is magyarázza magát a nagy átverést.

Ahogy mondja, több száz, ezer, – majd, tesz rá még egy lapáttal – több százezer kínai villanyautó van ilyen telepeken. Természetesen a téma remek lehetőséget ad arra, hogy összekapcsolja a történetet azzal, hogy, mint mindenki tudja, ezeket az akkumulátorokat gyerekmunkásokkal bányásztatott alapanyagokból gyártották és környezetszennyező módon állították elő.

A sztori kapcsán előkerül az a pár hónapja a háttérben keringő pletyka is, hogy a legnagyobb kínai autógyártó, a BYD, hamisítja számait, és legyártott autóink egy részét nem is adja el, hanem a regisztráció után szeméttelepre küldi, hogy így verje át a befektetőket és a világot, a mesterségesen feltupírozott eladási adatokkal.

A hírverés működött, a videót boldog-boldogtalan megosztja és már rekord, közel 3 milliós nézettséget hozott a csatornának. Természetesen a magyar Facebook is tele van a videóval – hozzánk is úgy jutott el, hogy többen megosztották, mint empirikus bizonyítékot a nagy villanyautós átverésre.

Újra (és újra) melegítve

Mint a legtöbb hazugságnak, természetesen ennek is van némi igazság alapja.

A fenti felvételek eredetileg 2019 márciusában láttak napvilágot, a kínai közösségi médiából származnak, de az ország nagyobb hírportáljait is bejárták. A 2010-es években indult az autómegosztók nagy felfutása az ázsiai országban, és mivel a nagyvárosok elviselhetetlen levegőminősége már akkor is komoly problémát okozott, nagyobb flották létrehozásához előnyös volt az ún. NEV autók vásárlása. Az angol rövidítés azokat az autókat takarja, amelyek vagy plug-in hibrid, vagy tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkeznek, ezért pedig mind a gyártóik nagy állami támogatásokat kaptak, mind a városok szívesebben engedték az utakra őket, és sokkal könnyebben engedélyezték a forgalomba helyezésüket. (Kína több nagyvárosában limitált, hogy hány újautó kaphat rendszámot egy évben, a környezetkímélő autók pedig nagyobb kvótát kapnak).

Kandi K10 – a gyártó saját autómegosztó szolgáltatásának színeiben. forrás: Greencarreports.com

A felvételek nagyobb részén a Kandi K10 nevű elektromos miniautó látható, amelyet 2015-2017 között gyártottak, 20 kWh-s aksival, és gyártójuk kifejezetten autómegosztókba szánta őket – még saját szolgáltatásuk is volt. Bevásárolt belőlük – és más típusokból is – egy Microcity nevű akkoriban új közösségi járműmegosztó is, amely ambiciózus tervekkel kezdte meg működését. A szolgáltatásuk nem igazán akart beindulni, ezért a kocsikat már elkezdték 2019-ben „ideiglenesen” a 12 milliós Hangcsou város egy külterületén tárolni, ahol évi 30 ezer jüant, 1,4 millió forintot fizettek egy helyi gazdának a parkolóért cserébe – írja a South China Morning Post. A vállalkozás 2020-ra becsődölt.

Forrás: @serpentza, YouTube

Az egyes források szerint 3000, mások szerint 5000 elhagyott autót ábrázoló képek és videók állítólag eredetileg egy @gregabandoned nevű Instagram fióktól származnak, amely Kína elhagyatott tájait, ipari létesítményeit, épületeit és termékeit dokumentálja – ezt már a France24 hírportál nyomozta ki, mégpedig 2021-ben amikor a felvételek akkor épp a francia közösségi médiát járták be, azzal a – kamu – sztorival, hogy a Franciaországban lerakott Bolloré villanyautókat látunk, amelyek senkinek nem kellettek ezért mezőkön, erdőkben rohadnak. (Bár ez így nem volt igaz, kínai képeket adtak el franciának, de a Bolloré villanyautói valóban egy sikertelen autómegosztó szolgáltatás főszereplői voltak, amely Párizsban bukott el).

Egyszer már leleplezték a hazugságot. Forrás: France24.com

Greg 2022-ben egy másik autómegosztó elhagyatott járműveit is közkincsé tette a „az elektromos autók a jövő, mi?!” felütéssel. Ezúttal jóval kevesebb kocsit látunk, és ezek már Lifan 330EV modellek, ami elsőre egy MINI koppintásnak tűnik, és 2018 óta már nincs gyártásban.

De nem ért itt véget az eredeti kínai felvételek nemzetközi karriere. 2022-ben az Egyesült Államokban bukkant fel a hoax. A Biden kabinet tavaly megszavazott villanyautós támogatási rendszerére válaszul kezdték konzervatív Facebook fiókok terjeszteni, hogy Franciaországban a közszolgáknak vett villanyautókat az állam, de olyan sokba kerül az akkumulátorok cseréje, hogy a kocsik szanaszét hevernek mezőkön, erdőkben. Az illusztráció megint a kínai rendszámos Microcity flotta volt – írja a hírellenőrző factcheck.org.

Ugyanezek a képek keringenek most a magyar Facebookon, és természetesen ismét azt hivatottak bizonyítani, hogy a villanyautó egy nemzetközi gyíkember összeesküvés terméke, amit le akarnak nyomni a torkunkon, pedig senkinek nem kellenek, az eladási adatok is hamisak, hegyekben állnak a kínai erdőkben. A BYD szál egyébként már csak azért is megmosolyogtató, mert az autógyártó tavaly mintegy 900 ezer tisztán elektromos autót adott el – 3-5 ezer ide, vagy oda, nem kozmetikázna ki semmit, nem tévesztené meg se a kínai kormányt se a befektetőket.

Természetesen az botrányos, hogy autók – bármilyen hajtású autók – ezreit csak így, simán lehet roncsként tárolni, és a környezetet szennyezni velük. De a fotók nem valami nagy összeesküvést bizonyítanak, csak azt mutatják meg, mennyire könnyen állhatnak fejre a nagy ígértekkel nyitó startupok, amikor egyszerre próbál meg 100 cég rámozdulni ugyanarra az újonnan nyíló piaci résre.

Meg persze azt, hogy mennyire könnyű megvezetni emberek ezreit a Facebook „hír”-falával.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.