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 Az amerikai villanybuszgyártó sajnos azok táborát erősíti, akiknek nem sikerült elérni a fenntartható működés feltételeit. A kérdés az, lesz-e ebből feltámadás. Védelem A Proterrát 2004-ben alapították, és mostanra már 870 főt foglalkoztat az eredetileg coloradói, később Kaliforniába költöző elektromosbusz-gyártó. A cég az utóbbi két évben mintegy 150 buszt szállított le, de jelentős üzletágat épített ki az akkupakk-gyártás terén is, buszokba és földmunkagépekbe szánt energiatárolóit több vállalat is megvásárolta. Az utóbbi időszakban már negyedévente átlagosan 300 ilyen rendszert szállítottak le. A vállalat kezdetben egy viszonylag különleges lítium-titanát kémiát használt, amely kisebb hatótávot tett ugyan lehetővé, de gyorsan lehetett tölteni – ekkor még az volt a modell, hogy a buszok a megállókban rátöltenek. Később azonban már hagyományosabb, nikkeles cellákat választottak, amelyeket az LG szállít nekik. Az újabb modelljeiknél ezekből a 18650-es, majd újabban 2170-es hengeres cellákból építették az akkupakkokat, amelyek közül a legnagyobb 738 kWh-s, és akár 547 kilométer hatótávot is elérhet vele a legújabb ZX5MAX modelljük. Proterra ZX5 A vállalat 2020 elején került először bajba, amikor kiderült, hogy a Philadelphiának leszállított buszok szénszálas karosszériáján repedések jelentek meg. A város elővigyázatosságból mind a 25 buszt kivonta a forgalomból, és a gyártó később kénytelen volt elismerni, hogy nem tudja javítani a hibát. Egyelőre úgy néz ki, hogy egy korai széria egyedi problémájáról van szó, ugyanis a többi ügyfélnél nem jelentkezett hasonló probléma. A renomét erősen rontó eset mellett azonban a Proterra legnagyobb baja az volt, hogy nem tudta annyira felskálázni a gyártását, hogy nyereségessé tegye a vállalkozást. A legutolsó elérhető, 2023 első negyedévéről szóló pénzügyi jelentésükből kiderül, hogy 70 milliós árbevétel mellett 244 milliós veszteséget könyveltek el. Igaz, a helyzet annyival jobb volt, mint némely más startupnál, hogy az előző három hónapban eladott 42 busz és 243 akkurendszer gyártása „csak” 6,5 milliós veszteséget eredményezett, a többi a fejlesztések, az adósságok törlesztése és a cég üzemeltetésének számlájára írható, de a készpénztartalék március végén már csak 168 millióra rúgott, így egyértelmű volt, hogy baj lesz. A cég most az amerikai csődtörvény 11-es pontjában meghatározott csődvédelmet kért, ami általában azzal jár, hogy egy külsős, erre specializálódott pénzügyi csapat veszi át az irányítást, és megpróbálja az adósságok átütemezésével, esetleg részleges elengedésük letárgyalásával megmenteni a céget. Így a Proterra, egy új menedzsment alatt később akár még fel is támadhat, de még most is azt ígérik, addig is megpróbálnak amennyire lehet normális keretek között működni. Csődöt jelentett a Lordstown Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!