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
auto
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

Az amerikai villanybuszgyártó sajnos azok táborát erősíti, akiknek nem sikerült elérni a fenntartható működés feltételeit.

A kérdés az, lesz-e ebből feltámadás.

Védelem

A Proterrát 2004-ben alapították, és mostanra már 870 főt foglalkoztat az eredetileg coloradói, később Kaliforniába költöző elektromosbusz-gyártó. A cég az utóbbi két évben mintegy 150 buszt szállított le, de jelentős üzletágat épített ki az akkupakk-gyártás terén is, buszokba és földmunkagépekbe szánt energiatárolóit több vállalat is megvásárolta. Az utóbbi időszakban már negyedévente átlagosan 300 ilyen rendszert szállítottak le.

A vállalat kezdetben egy viszonylag különleges lítium-titanát kémiát használt, amely kisebb hatótávot tett ugyan lehetővé, de gyorsan lehetett tölteni – ekkor még az volt a modell, hogy a buszok a megállókban rátöltenek. Később azonban már hagyományosabb, nikkeles cellákat választottak, amelyeket az LG szállít nekik. Az újabb modelljeiknél ezekből a 18650-es, majd újabban 2170-es hengeres cellákból építették az akkupakkokat, amelyek közül a legnagyobb 738 kWh-s, és akár 547 kilométer hatótávot is elérhet vele a legújabb ZX5MAX modelljük.

Proterra ZX5

A vállalat 2020 elején került először bajba, amikor kiderült, hogy a Philadelphiának leszállított buszok szénszálas karosszériáján repedések jelentek meg. A város elővigyázatosságból mind a 25 buszt kivonta a forgalomból, és a gyártó később kénytelen volt elismerni, hogy nem tudja javítani a hibát. Egyelőre úgy néz ki, hogy egy korai széria egyedi problémájáról van szó, ugyanis a többi ügyfélnél nem jelentkezett hasonló probléma.

A renomét erősen rontó eset mellett azonban a Proterra legnagyobb baja az volt, hogy nem tudta annyira felskálázni a gyártását, hogy nyereségessé tegye a vállalkozást. A legutolsó elérhető, 2023 első negyedévéről szóló pénzügyi jelentésükből kiderül, hogy 70 milliós árbevétel mellett 244 milliós veszteséget könyveltek el.  Igaz, a helyzet annyival jobb volt, mint némely más startupnál, hogy az előző három hónapban eladott 42 busz és 243 akkurendszer gyártása „csak” 6,5 milliós veszteséget eredményezett, a többi a fejlesztések, az adósságok törlesztése és a cég üzemeltetésének számlájára írható, de a készpénztartalék március végén már csak 168 millióra rúgott, így egyértelmű volt, hogy baj lesz.

A cég most az amerikai csődtörvény 11-es pontjában meghatározott csődvédelmet kért, ami általában azzal jár, hogy egy külsős, erre specializálódott pénzügyi csapat veszi át az irányítást, és megpróbálja az adósságok átütemezésével, esetleg részleges elengedésük letárgyalásával megmenteni a céget. Így a Proterra, egy új menedzsment alatt később akár még fel is támadhat, de még most is azt ígérik, addig is megpróbálnak amennyire lehet normális keretek között működni.

Csődöt jelentett a Lordstown

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás