A Fiat is tízmilliós villanyautóról beszél
Bár a Stellantis csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares, rendre azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy minden létező fórumon az elektromos átállás költségeiről és nehezen tartható idővonaláról beszél, azért szerencsére csak eladtak 3,3 millió autót és elkönyveltek mintegy 11 milliárd eurós adózott nyereséget a holland székhelyű autógyártónál az elmúlt hat hónapban.
Úgy tűnik, még megfizethető villanyautót is képesek lesznek gyártani.
A harmadik fecske
Arról már korábban írtunk, hogy a Tesla és a Volkswagen 10 millió forint körüli autókról szóló terveire válaszul a Stellantishoz tartozó Opel vezetője egy német interjúban elárulta, ők is hasonló projekttel készülnek. Ezek után talán már nem túl meglepő, hogy a kedvezőbb árú alapokra a konszern más márkái is számítanak.
Most a Fiat jelentette be, hogy egy 25.000 euro alatti indulóárú autót terveznek az európai piacra – írja az Electrek a Bloomberg hírére hivatkozva.
Oliver Francois, az olasz márka vezérigazgatója arról beszélt a hírügynökségnek, hogy cége szeretne versenytársat állítani a Dacia Springnek valamint a BYD villanyautónak, és a szintén a konszernhez tartozó Citroën ë-C3 mintájára olcsó villanyautóval akar előállni. Az új modell a Fiat Panda által kitaposott formavilágot követheti, azaz egy crossover stílusjegyeket használó elektromos kisautót akarnak piacra dobni.
Az ë-C3 már kapható Indiában, de az Európának szánt változatot október közepén mutatják be, és valamikor 2024-ben kezdődik meg a gyártása. A Fiat testvér nagyjából hat hónappal a francia kisautó után érkezhet a jelenlegi tervek szerint.
Részletkérdés
A hasonló bejelentések kapcsán mindig érdemes odafigyelni a részletekre – ám ezekből egyelőre elég sok ismeretlen.
Fontos leszögezni, hogy 25.000 euro alatt már eddig is voltak villanyautók, a Dacia Springen kívül, többek között, emlékezhetünk a Volkswagen e-UP!-ra, de volt idő, amikor a Renault Zoé is ebben az árszegmensben mozgott. Így önmagában ez nem újdonság.

A kérdés mindig az, hogy milyen hatótávot, műszaki tartalmat és felszereltséget kapunk ezért a pénzért, illetve képes-e az autót a gyártó nagy darabszámban és nyereségesen gyártani. A Volkswagen és a Tesla 2025-re ígért modelljei ezeken a területeken ígérnek újat, hiszen a várakozások szerint 400 kilométer körüli hatótávval, gyors töltéssel, élvezetes vezetést biztosító teljesítménnyel és nagy gyártási darabszámmal érkeznek majd, miközben a gyártónak is megéri majd a termék forgalmazása.
A Stellantis újdonságai kapcsán a Spring emlegetése egyelőre azt sejteti, hogy itt inkább 200-300 kilométer körüli hatótávra, szegényes felszereltségre és visszafogott teljesítményre kell számítanunk. Egyelőre az elektromos C3 indiai verziója is ezt a képet erősíti. Így az igazi kérdés nem az, hogy képes lesz-e a konszern ilyen autók gyártására, hiszen minden bizonnyal az lesz, hanem, hogy, ha a versenytársak betartják ígéreteiket, akkor 2025-ben versenyképes lesz-e ez a csomag a 25 ezer eurós árcédulájával.