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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

A vártnál is több pénzt veszített a Lucid, de hamarosan új gyárat nyit

üzlet

Sok örömteli hírrel nem szolgált befektetőinek a Lucid a legfrissebb pénzügyi jelentése kapcsán, de talán kitörési pont lehet a nemsokára megnyíló szaúd-arábiai üzem.

A keresletet árcsökkentésekkel és egy új high-end modellel akarják felkorbácsolni.

Valami nem OK

A Lucid elmúlt évéből talán a legnyugtalanítóbb hír az volt, amikor a vállalat úgy döntött, hogy a továbbiakban nem közli a megrendeléseinek alakulását. Azt már megszoktuk, hogy egy autós startup évekig veszteséges, sőt az sem ritka, hogy alulbecsülik a tömeggyártás skálázásnak kihívásait és gyártási problémák akadnak – ezek szinte minden új autógyártónál előfordultak az elmúlt években. Az ilyen cégekben lévő potenciált éppen ezért inkább a keresletben mérik, és, ha ez rendben van, a piac megbocsátja az átmeneti problémákat.

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

Ám míg a Lucid korábban 30 ezres előrendelési számról beszélt, az elmúlt pár negyedévben rendre jóval magasabb voltak a gyártás, mint az értékesítés számai, miközben a közösségi médiában tömeges visszamondásokról és az ügyfeleket hívogató, kedvezményekkel maradásra bírni próbáló értékesítőkről lehetett olvasni.

Az idei második negyedév értékesítési számai már pár hete ismertek, így azt tudjuk, hogy nem javult a helyzet a Q1 óta, továbbra is csak ~1400 autó talált gazdára három hónap alatt – egészen pontosan 2810 darab az első félévben, miközben a gyárban 4487 készült az Air limuzinból. A vállalat most azt is elárulta, hogy ismét 150 millió dollár körüli bevételre tett szert, és az első negyedév 780 milliós vesztesége után, most 764 milliós mínusz lett az eredmény.

Így fél év alatt 2810 eladott autóval, 300,3 millió dolláros árbevétel mellett 1,54 milliárd dollár volt a veszteség, és ennek felét nem a beruházások, hanem az autógyártás tette ki.

A szabad készpénzáram (free cash flow) tekintetben sem jó a helyzet, bár az első negyedév valamivel 1 milliárd feletti negatív eredménye -900 millióra javult. A vállalat június végén 5,5 milliárdos készpénzállománnyal rendelkezett, de ez jórészt annak köszönhető, hogy újabb 3 milliárdot öntött a cégbe a szaúdi PIF befektetési alap.

Új gyár, új modellek, új árak

A Lucid ennek ellenére optimista, tartja az idei, korábban már visszanyesett 10 ezer darabos gyártási célszámot, ami az első hat hónap alapján nem tűnik lehetetlennek, a kérdés inkább az, hogy az értékesítési számok javulnak-e.

Hogy meghozzák a kuncsaftok kedvét, a vállalat az Air Pure árát több, mint 11 százalékkal, 10.500 dollárral csökkentette, és az autó Amerikában már 82.400 dollártól hazavihető. Szeptemberben pedig érkezik egy még olcsóbb, hátsókerék-hajtású változat is. A Lucid Air Touring ára is tovább, újabb 4900 dollárral csökkent, így év eleje óta összesen 12 ezer dollárral lett olcsóbb ez a változat, míg az Air Grand Touring 8 ezerrel kerül kevesebbe.

De nem csak jobb árakkal, új csúcsmodellel is bővítik a kínálatot. A Sapphire kiadás három motorja összesen 1200 lóerőre képes, és 1,89 másodperc alatt van 60 mérföldön, így pedig ha csak egy hajszállal is, de beelőzi a Tesla model S Plaid-et. Ám ennek az előnynek meg is kérik az árát, az autó 250 ezer dollárba kerül (Model S Plaid:  108,5 ezer).

A Lucid autói jelenleg mind Amerikában, Arizonában készülnek, de jövő hónapban megnyílik az új, AMP-2 névre hallgató üzemük Szaúd-Arábiában, Dzsiddában. Az új gyár egyelőre csak összeszereli az Amerikából érkező alkatrészeket, de mivel a fő befektetőnek számító ország 100 ezret rendelt a vállalat autóiból, 2026-ra évi 150 ezres gyártási kapacitást terveznek.

Lucid Gravity prototípus

De természetesen nem csak az Air készül majd itt. A Lucid most az is megosztotta, hogy 2024 novemberében megkezdődhet a Gravity SUV gyártása.

Megnéztük: ilyen élőben a Lucid Air

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.