PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTYvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNi8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNi1oYXZhc3Byb2QtMTk0MHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE2LWhhdmFzcHJvZC0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 05. 03. péntek

Az amerikai villanybuszgyártó sajnos azok táborát erősíti, akiknek nem sikerült elérni a fenntartható működés feltételeit.

A kérdés az, lesz-e ebből feltámadás.

Védelem

A Proterrát 2004-ben alapították, és mostanra már 870 főt foglalkoztat az eredetileg coloradói, később Kaliforniába költöző elektromosbusz-gyártó. A cég az utóbbi két évben mintegy 150 buszt szállított le, de jelentős üzletágat épített ki az akkupakk-gyártás terén is, buszokba és földmunkagépekbe szánt energiatárolóit több vállalat is megvásárolta. Az utóbbi időszakban már negyedévente átlagosan 300 ilyen rendszert szállítottak le.

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

A vállalat kezdetben egy viszonylag különleges lítium-titanát kémiát használt, amely kisebb hatótávot tett ugyan lehetővé, de gyorsan lehetett tölteni – ekkor még az volt a modell, hogy a buszok a megállókban rátöltenek. Később azonban már hagyományosabb, nikkeles cellákat választottak, amelyeket az LG szállít nekik. Az újabb modelljeiknél ezekből a 18650-es, majd újabban 2170-es hengeres cellákból építették az akkupakkokat, amelyek közül a legnagyobb 738 kWh-s, és akár 547 kilométer hatótávot is elérhet vele a legújabb ZX5MAX modelljük.

Proterra ZX5

A vállalat 2020 elején került először bajba, amikor kiderült, hogy a Philadelphiának leszállított buszok szénszálas karosszériáján repedések jelentek meg. A város elővigyázatosságból mind a 25 buszt kivonta a forgalomból, és a gyártó később kénytelen volt elismerni, hogy nem tudja javítani a hibát. Egyelőre úgy néz ki, hogy egy korai széria egyedi problémájáról van szó, ugyanis a többi ügyfélnél nem jelentkezett hasonló probléma.

A renomét erősen rontó eset mellett azonban a Proterra legnagyobb baja az volt, hogy nem tudta annyira felskálázni a gyártását, hogy nyereségessé tegye a vállalkozást. A legutolsó elérhető, 2023 első negyedévéről szóló pénzügyi jelentésükből kiderül, hogy 70 milliós árbevétel mellett 244 milliós veszteséget könyveltek el.  Igaz, a helyzet annyival jobb volt, mint némely más startupnál, hogy az előző három hónapban eladott 42 busz és 243 akkurendszer gyártása „csak” 6,5 milliós veszteséget eredményezett, a többi a fejlesztések, az adósságok törlesztése és a cég üzemeltetésének számlájára írható, de a készpénztartalék március végén már csak 168 millióra rúgott, így egyértelmű volt, hogy baj lesz.

A cég most az amerikai csődtörvény 11-es pontjában meghatározott csődvédelmet kért, ami általában azzal jár, hogy egy külsős, erre specializálódott pénzügyi csapat veszi át az irányítást, és megpróbálja az adósságok átütemezésével, esetleg részleges elengedésük letárgyalásával megmenteni a céget. Így a Proterra, egy új menedzsment alatt később akár még fel is támadhat, de még most is azt ígérik, addig is megpróbálnak amennyire lehet normális keretek között működni.

Csődöt jelentett a Lordstown

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.