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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

A tőzsdefelügyelet szerint megtévesztette befektetőit egy amerikai villanyautós startup

elektromos autó

A Canoo egy hatéves villanyautós startup amit leginkább futurisztikus, sci-fi díszletnek is beillő kisbuszáról, pontosabban, a gyártó megfogalmazásában életstílus járművéről ismerhetünk, amelyből a NASA mellett a Walmart is rendelt.

De most kicsit nikolásodik a sztori.

Utolérték

Ulrich Kranz-ot úgy is ismerik a világban, mint a BMW i3 és i8 atyját, hiszen ezeket a programokat ő vezette a bajoroknál. 30 évig dolgozott a BMW-nél, és egészen magas felsővezetői pozíciókig vitte, mígnem 2017-ben a Deutsche Bank volt pénzügyi igazgatójával megalapította a Canoo-t, melynek előbb technológiai vezetője, majd partnere távozása után, 2019-től 2021-ig vezérigazgatója volt. A szakember két éve az Apple-höz igazolt, ahol a hivatalosan soha meg nem erősített autós projekten dolgozik.

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

A sikersztorinak most azonban vége szakadhat, az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) ugyanis utolérte Karnz-ot, aki komoly büntetést kapott.

Több ezer elektromos autót vásárol Amerika legnagyobb kereskedelmi lánca

Az SEC vizsgálata szerint Kranz és az alatta dolgozó pénzügyi igazgató, Paul Baciunas tudatosan hamis színben tüntették fel a Canoo pénzügyi terveit, várható bevételeit, ezzel megtévesztve a befektetőket. Fontos hangsúlyozni, hogy egy vállalat ambiciózus célja, majd későbbi eredményei eltérhetnek, ez nem bűncselekmény, maximum rossz vezetői döntések, vagy külső körülmények eredménye, így valószínű, hogy a vizsgálat alatt olyan bizonyítékok kerültek a hivatal kezébe, amelyek egyértelműen alátámasztották a szándékos és tudatos megtévesztést.

A nyilvános tervekben 2021-re 120 millió, 2022.re pedig 250 millió dolláros árbevételt prognosztizált a páros, és ezzel csábította a befektetőket mielőtt a tőzsdére léptek, ám ez nem volt valós terv. A cég pénzügyi jelentései szerint 2023 első negyedévének végéig egyetlen cent árbevételt sem realizáltak, ellenben 2021-ben 347, 2022-ben 488, idén az év első három hónapjában pedig további 90 milliós veszteséget jelentettek, és már csak kevesebb mint hétmillió dollárjuk maradt a bankban.

A vizsgálat során az is kiderült, hogy 2019-ben Kranz megállapodott a Canoo két befektetőjével, hogy azoktól közvetlenül egymillió dollár kompenzációt kap a cégnél végzett munkájáért, így viszont a CEO fizetésének jó része nem szerepelt a vállalat könyvelésében és jelentéseiben.

Ilyen villanyautók szállítják a NASA űrhajósait

Az SEC végül peren kívül megegyezett az érintettekkel, és a megállapodás értelmében a Canoo mint vállalat 1,5 millió dolláros büntetést kell, hogy fizessen, miközben Kranz és Balciunas 125 ezer, illetve 57,5 ezer dollárt fizet be az államkasszába. Ám ennél súlyosabb következmény, hogy, bár bűnösségüket nem kellett elismerniük, a volt CFO-t kettő, az egykori BMW szakembert pedig három évre eltiltották attól, hogy tőzsdei cégnél vezető beosztást töltsenek be.

Hogy ez mit jelent Kranz Apple karrierje számára azt egyelőre nem tudni, de nem tartjuk kizártnak, hogy a Canoo öt nap múlva esedékes második negyedévi jelentése egyben az utolsó is lehet, ha nem találnak sürgősen új forrásokat. A cég ugyan július közepén leszállította első három járművét a NASA-nak, és saját bevallása szerint 2,8 milliárd dollárnyi megrendelése van, de komoly készpénztartalék nélkül nehéz elképzelni, hogyan tudják beindítani a sorozatgyártást.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.