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
auto
2024. 04. 24. szerda

Elárulta a Pepsi, hogyan teljesítenek a Tesla villanykamionjai

A Tesla Semi igazi, nagy volumenű sorozatgyártására még várni kell legalább a jövő év végéig, amikorra elkészül a Giga Nevada bővítése, ahol az új gyártósorok, valamint 100 GWh extra akkugyártó kapacitás épül ki a kamionnak. Addig, évi talán 100-as nagységrendben pár kiemelt ügyfél kap a nyergesvontatóból.

Az első nagy név, amely elkezdhette használni a kamionokat a Pepsi volt, ők pedig most beszámoltak az első 9 hónap tapasztalatairól.

Érdekes adatok

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy ránézésre az alábbi videó promóciós célokkal készült, amely a rágcsa és üdítőgyártó multi környezettudatos elkötelezettségét, a kaliforniai kormányzat pénzügyi támogatásának sikeres felhasználását hivatott kidomborítani, tehát a látottakból le kell vonnunk egy jó adag cukormázat – ez nem valami független teszt, ne várjuk, hogy a negatívumokról is beszélnek az anyagban.

Ezzel együtt is van pár érdekes adat a videóban, valamint hallunk pár beszámolót néhány sofőrtől is, de az általunk sokszor idézett ICCT, a zöld közlekedést támogató kutatócsoport egyik szakértője is részt vesz a projektben megfigyelőként. Ben Sharp, az említett szervezet egyik vezető kutatója elmondta, hogy számukra azért jó lehetőség részt venni ebben a projektben, mert validálni tudják az elméleti számításaikat és modelljeiket a valós adatok segítségével.

Sacramentóban, Kalifornia állam fővárosában található a Pepsico egyik nagy regionális telephelye, és ez a helyszín már jelenleg is számos elektromos járműnek ad otthont, amolyan kísérleti területnek számít. Bár a vállalat egy másik telephelyén is vannak Tesla kamionok, ott a Frito Lay színeit viselő teherautók chipset szállítanak, amely súlyban lényegesen kisebb kihívás, mint egy kamionnyi üdítő.

A sacramentói telephely tetején napelemek termelik az energiát, de 3 MW extra teljesítményt is lekötöttek a szolgáltatónál. A Tesla telepített négy villámtöltőt is az itt állomásozó 21 kamionhoz. Ezek 750 kW teljesítményűek, és bár az egyik sofőr 30 perces töltésről beszél 90 százalékra, reálisabbnak érezzük a Pepsi elektromos programját vezető Dejan Antunović által idézett 45 perces 0-80%-os töltési időt, de a matek még így sem jön ki teljesen, úgyhogy továbbra is úgy érezzük, kicsit nagyvonalúan adják meg ezeket az adatokat a Pepsinél. Érdekesség, hogy LinkedIn oldala szerint Antunović a karrierje elején, 2016-ban Budapesten a MOL-nál volt gyakornok.

A helyi áramszolgáltató a projektbe delegált szakembere elmondta, hogy a kihívás számukra az, hogy miként menedzseljék az ilyen telephelyek elektromos igényét úgy, hogy az a hálózatnak és az ügyfélnek is jó legyen. Ebben a helyszínre telepített akkuk és az automatikus, a terhelést elosztó szoftveres megoldások segítenek.

Tesla Semi: gyári grafikán az akkupakk

A videóból azt is megtudjuk, hogy ezek a kamionok napi 12 órában üzemelnek. A 21 kamionból vannak olyanok is amelyeknek csak 160 kilométer a napi fuvarjuk, de hármat kifejezetten a hosszú, 400-725 kilométeres távokon vetnek be, és kifejezetten fontosnak tartják, hogy demonstrálni tudják a nagy hatótávokon történő használatot is. A kamionok egy része kora reggeltől késő délutánig szállítja csak az árut, így ezután bőven van idő a töltésükre, de alapvetően hajnali 1-4, illetve délután 13-16 óra között kezdődik a két műszak.

A Pepsi a flottán 1,7 kWh/mérföld, azaz ~110 kWh/100 km alatti fogyasztást mért, ami megerősíti, hogy minimum 800 kWh-s (reálisabban 850-es) akkupakkokról beszélünk a nagyobb hatótávú változat esetén. Bár a Seminek elméletben létezik egy kisebb, 500 kilométeres hatótávú változata is, ez az LFP cellákkal szerelt verzió még nincs gyártásban. A hatékonyság kapcsán a program vezetője, Antunović, kiemelte, hogy mennyire fontos a Tesla tandem-tengely nevű megoldása, amelyben a két hajtott tengely egyike a nyomatékért, a másik az alacsony fogyasztás melletti autópályás haladásért felel. A regeneratív fékezés is fontos része az egyenletnek, a szakember szerint ez különösen a nevadai útvonalaikon látszik jól, amikor Kalifronia és a szomszédos állam között közlekedve a szintkülönbség miatti fogyasztási többletet szinte teljesen kiegyenlíti a visszatöltés, ami jelentősen megnöveli a hatótávot.

Nem csak kockáknak

A sofőrök közül is megszólalt két hölgy és egy férfi, akik egyöntetűen dicsérték az elektromos vezetési élményt. Egyikőjük elmondta, hogy ő egyáltalán nem egy kocka, anno még az iPhone-tól is félt, de fél óra alatt megszokta a Semi kezelői felületét és szereti használni. A hölgy azt is hozzátette, hogy a kamion fordulóköre személyautó szerű, ahogy fogalmazott, jobb, mint a saját autójáé.

A sofőrök kiemelték, hogy a középső, a kamion orrához közeli sofőrülés remek kilátást biztosít, és nagyon kényelemes az elektromos Semi vezetése. Egy többgenerációs kamionos családból származó sofőr elmondta, hogy ő kamionokon nőtt fel, van összehasonlítási alapja, és rengeteget jelent amikor egy jármű ilyen kényelmes és jól vezethető, mivel a nap végére sokkal kevésbé terheli meg a szervezetét a munka.

A Pepsinél egyébként azt mondják, már most is sokat tanultak a projektből. Rájöttek például, hogy sokkal jobb egy egységes rendszerként, egyben kezelni egy ilyen átalakítást és az egész telepet egy ütemben felfejleszteni, mivel akár 18 hónap is lehet az elkészületekhez szükséges idő, és sok szereplőnek kell együtt dolgoznia.

Még másfél év, mire felpöröghet a Tesla Semi gyártása

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.