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 A parkolók napelemekkel történő lefedése, illetve az így megtermelt áramnak az elektromos autók töltésére való felhasználása olyannyira népszerű gondolat, hogy már több országban, illetve tartományban is léteznek olyan jogszabályi előírások, amelyek kötelezővé teszik a parkolók egy részének bevonását a fotovoltaikus energiatermelésbe. Egy svájci tanácsadó cég, a De Lorean Power GmbH ennek a megoldásnak a technikai és gazdasági vetületeit vizsgálta meg, a következőkben az általuk készített tanulmány legfőbb megállapításait szeretnénk röviden bemutatni. Svájcban 4,7 millió autóra körülbelül 8-10 millió parkolóhely jut, ezek közül 5 milliót tesznek ki a nagyobb méretű, több autó befogadására is képes parkolók, amelyek a műholdas felvételek elemzése alapján összesen 6400 hektárt foglalnak el. Egy parkolóhely átlagosan 12,5 m2-es nagyságú, vagyis parkolóhelyenként ekkora területet lehet lefedni napelemekkel – ide nem számítva a köztes területeket. A tanulmány úgy kalkulált, hogy 12,5 négyzetméteren 2,5 kilowattnyi napelemet lehet elhelyezni, melynek az éves termelése 2500 kWh. Viszonyítási pontként hozzátehetjük, hogy a svájci háztartások éves átlagos villamosenergia-fogyasztása 4500 kWh. Egy munkavállaló többnyire napi 30 km-t ingázik a lakóhelye és a munkahelye között, ami 20 kWh/100 km-es fogyasztás mellett 6 kilowattórányi energiaigényt jelent. A fenti adatok alapján a tanulmány kiszámolta, hogy egy-egy parkolóhely mennyi napenergiával lenne képes ellátni az ott várakozó elektromos autót, és ez mekkora hatótávot jelentene. A konkrét érték természetesen függ az évszaktól, az időjárástól is. Évszak Időjárás Egy parkolóhely napi hozama Napi plusz hatótáv Az ingázást mekkora részben fedezik a napelemek Tavasz napos 10 kWh 50 km 167 % felhős 2,5 kWh 10 km 42 % Nyár napos 16 kWh 80 km 267 % felhős 5 kWh 25 km 83 % Ősz napos 6 kWh 30 km 100 % felhős 2 kWh 12,5 km 33 % Tél napos 2 kWh 10 km 33% felhős 0,4 kWh 2 km 7% Mint az várható volt, a felhős napok okoznak problémát, különösen télen, miközben nyáron tetemes túltermelés keletkezik. Ezen nem segít az sem, hogy a napelemek dőlésszöge is inkább a nyári, mintsem a téli napfény beeséséi szögéhez illeszkedik jobban. Egy parkoló azonban viszonylag ritkán van tele tölteni akaró villanyautókkal, életszerűbb tehát azt vizsgálni, hogy egy nagyobb méretű fedett parkoló hány autó számára képes napi 30 km hatótávot biztosítani. A modellezéshez egy meglévő 100 férőhelyes 1700 m2-es parkolót vettek alapul, ahol egy 228 kilowattos napelemes rendszer termelését szimulálták, amely körülbelül 1100 m2-t foglalna el. Az eredményeket az alábbi táblázat foglalja össze. Évszak Időjárás A 100 férőhelyes parkoló napi termelése Mekkora távolságot lehet megtenni egy napi termelésből Hány autót lehet 30 km-hez elegendő energiával feltölteni Tavasz napos 1000 kWh 5000 km 167 felhős 250 kWh 1250 km 42 Nyár napos 1600 kWh 8000 km 267 felhős 500 kWh 2500 km 83 Ősz napos 600 kWh 3000 km 100 felhős 200 kWh 1000 km 33 Tél napos 200 kWh 1000 km 33 felhős 40 kWh 200 km 7 A legjobb napokon a rendszer bőven többet hoz annál, mint amire az autóknak napi szinten szükségük van, a legrosszabb napokon pedig 7 autót képes ellátni a munkába járáshoz szükséges energiával. Ehhez tegyük hozzá, hogy amennyiben a parkoló teljes egészében be lenne fedve, körülbelül harmadával nagyobb számokat láthatnánk. A szerzők azt is kiszámolták, hogy az ország valamennyi nagy parkolójának bepanelezése évi 10 TWh villamos energiát jelentene, ami Svájc felhasználásának 15%-a. IKEA Baltimore, 2021 Milyen előnyei vannak a napelemes parkolóknak? A fotovoltaikus energiatermelés növekvő részaránya miatt egyre nagyobb gondot jelent a hálózat számára a napsütéses időben jelentkező túltermelés. Ezzel párhuzamosan egyre több elektromos autó jelenik meg az utakon, amelyek fogyasztási oldalról növelik a hálózati terhelést. A két ellentétes irányú hatás általában nem a hálózat azonos részein, és gyakran nem is azonos időpontban lép fel. Az autók azonban az idejük 95%-ban csak állnak, és ezt napközben gyakran egy nagy szabadtéri parkolóban teszik. Amennyiben a napelemes termelést és az autók töltését ezekben a parkolókba integrálják, a két ellentétes irányú terhelés részben kiegyenlíti egymást, ami segítene csökkenteni a hálózatra nehezedő nyomást. A napelemes parkolók egy bizonyos mértékig segíthetnek az alábbi problémák kezelésében is: Hová tegyünk ennyi napelemet? Hogyan tudnak tölteni azok, akiknek erre otthon nincs lehetőségük? Mi történik a hálózattal, amikor este mindenki tölteni kezdi az autóját? A megoldásnak ugyanakkor vannak gyenge pontjai is. A nagyobb tartószerkezet miatt jóval drágább egy parkoló fölé telepíteni a napelemeket, mint egy szabad földterületre. A plusz költségeket ugyanakkor ellensúlyozhatja a töltésért felszámítható díj, és a fedett parkolás luxusa. Természetesen a töltés akár béren kívüli juttatásként is nyújtható a munkavállalók számára, ebben az esetben viszont nem a naperőművek, hanem az egyéb juttatások költségeivel érdemes összehasonlítani Kihívást jelent az is, hogy jelenleg még kevés a villanyautó, így a helyben történő energiafelhasználás aránya viszonylag alacsony – kivéve persze, ha a parkoló egy nagyobb energiaigényű üzemhez tartozik. A helyzet az elektromos autók terjedésével természetesen javulni fog, de a napsütéses munkaszüneti napokon a parkoló ugyanúgy a hálózatra fog táplálni, mint egy hagyományos naperőmű, míg a felhős téli napokon a töltés fog terhelést jelenteni. Ezen a problémán azonban az energiatárolás segíthet, melynek költsége szerencsére egyre alacsonyabb az akkumulátortechnológia fejlődésének köszönhetően. Kötelező minden parkolót napelemmel lefedni Franciaországban 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 dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!