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
auto
2024. 05. 04. szombat

Elkészült a húszmilliomodik Tesla 4680-as cella

elektromosautó-akkumulátor

Az első 10 millió texasi akkucellához nagyjából 300, a következő 10 millióhoz már csak 117 nap kellett.

A jelenlegi tempó elég kell legyen a Cybertruck idei indulásához.

Cybercell

A Tesla a saját fejlesztésű 4680-as akkucellájának első generációját még 2020-ban kezdte gyártani a fremonti Kato Roadon található teszt-gyártósoron, ám a termelés ekkor még elég alacsony tempóval zajlott. Az egymilliomodik legyártott darab másfél-két évvel később, 2022 januárjában készült el. Nagyjából egy évvel ezelőtt aztán elindult a Giga Texas első cellagyártó sora is, és a két akkugyár 2022 december végére érte el azt, hogy már heti 868 ezer akkucellát gyártottak együtt, összesen. Ez akkor heti 1000 darab kisakkus Model Y-hoz volt elég. A gyártó legnépszerűbb terméke lett ugyanis az a kísérleti alany, amely elsőként kapta meg az új aksikat, és megvásárolható, sorozatgyártású termékként vitte azokat a padlólemezben.

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

A Giga Texas első gyártósora nagyjából 9-10 hónap alatt gyártott le 10 millió akkucellát – a mérföldkövet a vállalat június 17-én jelentette be. Nem sokkal később azt is megerősítették, hogy a következő hónapok során emelni akarják a tempót, a Cybertruck pedig már a második generációs cellát kapja majd meg, amelynek energiasűrűsége 10 százalékkal jobb, és a gyártás is egyszerűbb, gyorsabb. Ezt a cégen belül Cybercellként emlegetik. Most, négy hónappal később az austini üzem elérte a 20 milliomodik cellát – becslések szerint a vállalat texasi gyára jelenlegi havi 4,5 millió cella körül járhat és átlagosan 23% százalék a növekedés havi üteme.

A texasi üzem egyik cellagyártó sora.

A fremonti gyártósort egyébként a napokban leállították és több hónapos átépítés vár rá.

Mire elég ez?

A Tesla első generációs 4680-as cellája egy biztonsági játék volt, a vállalat nem alkalmazott túl komplikált kémiát, szilíciumot sem kevert az anódhoz, a hangsúly a tömeggyártás problémáinak megoldásán volt. Abból pedig volt bőven, mind a cella fizikai elkészítése tartogatott kihívásokat – a réz és alumíniumfólia fülecskékre emlékeztető mintájúra vágott szélei, amelyeket belülről a cella aljához és tetejéhez hegesztenek, és ezeken keresztül áramlik az elektromosság, például rendre rossz irányba hajlottak. De volt sok gyermekbetegsége az újfajta szárazelektródás eljárásnak is, így a katód még nem is ezzel a technológiával készült.

A Tesla 4680-asok első, illetve második generációjának, valamint a Panasonic és az LG 2170-es celláinak főbb paraméterei. Forrás: The Limiting Factor, YouTube

A The Limiting Factor, amely az egyik legalaposabb akkutechnológiával foglalkozó YouTube csatorna, szerzett is egy korai tesztpéldányt ebből a cellából, amit a San Diego-i egyetem akkulaborjában elemeztettek ki. Az eredmény az volt, hogy a cella 86,5 Wh kapacitású, energiasűrűsége pedig 244 Wh/kg. Összehasonlításképp a hat éve gyártott, már igencsak kiforrott Panasonic 2170-es cellák energiasűrűsége 278 Wh/kg.

Az első és a második generációs 4680-as cella. Forrás: The Limiting Factor, YouTube

Hogy a második generáció, a Cybercell pontosan miben újít azt hivatalos forrásból nem tudni, de a találgatások szerint már tartalmaz valamennyi szilíciumot az anód. A márciusi befektetői nap gyárlátogatásán állítólag egyeseknek azt mondták a mérnökök, hogy ennél már a katód is szárazon készül. A The Limiting Factor számításai szerint az új, második generációs 4680-as cella már 95,2 Wh kapacitású, energiasűrűsége pedig 268 Wh/kg, ami a Panasonic aksijaitól még elmarad, de az LG celláit már felülmúlja.

A kérdés persze az, hogy havi 4,5 millió ilyen cella mire elég. A várakozások szerint a Cybertruck első gyártásba kerülő változata a középső modell, az 500 kilométeres hatótávú kétmotoros változat lesz, nagyjából 120-130 kWh-s akkupakkal. Így a jelenlegi termelés éves 4 GWh körüli volumene több, mint 30.000 Cybertruckhoz lenne elég.

A 4680-asok röntgenképe. Forrás: The Limiting Factor, Munro Live, YouTube

Persze a vállalat tervei szerint a gyártás ütemét folyamatosan növelik, tehát a mostani tempó nem állandó, emelkedni fog, mégpedig havonta legalább az ötödével. Akárhogy is, idén amúgy is csak pár száz, jó esetben pár ezer Cybertruck kiszállítása várható, így nem a cellák száma lesz a szűk keresztmetszet. Valószínűleg ezért is merték lekapcsolni a fremonti gyártósort pont a pickup gyártásának felfutása előtt.

A texasi Model Y 4680-as akkupakkja. Forrás Munro Live, YoutTube

Az igazi kérdés, hogy jövőre tudják-e tartani az akkucellák termelési ütemének emelését, mivel egyelőre úgy néz ki, a Cybertrucknál nincs B-terv, abba csak a 4680-asok jók. A gyártási volumenre készülve egyébként már beüzemelés alatt van a Tesla saját katódalapanyag-üzeme is a Giga Texas területén.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.