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 Bejárta a világsajtót, és mi is beszámoltunk róla, hogy sajnálatos baleset részese volt egy Cruise önvezető taxi San Franciscoban, ahol ugyan nem a robotaxi, hanem egy ember által vezetett autó gázolt, de utána az automata jármű is átment a szerencsétlen járókelőn, majd métereken át húzta maga alatt, míg félreállt. Az eset különösen azért keltett felháborodást, mert úgy tűnik a vállalat az eset kivizsgálását végző hivatal elől is megpróbált eltitkolni egyes kínos részleteket. Így aztán a hatóság, elsősorban a füllentés miatt, azonnal fel is függesztette a robotaxik működési engedélyét. A most napvilágot látott tények a vállalat flottájáról azonban ennél is kínosabbak. Kempelen után szabadon Kempelen Farkas híres sakkgépe 1769-ben kápráztatta el az embereket és a császári udvart, ugyanis sorra verte el sakkjátszmákban a szerencséjüket próbálókat. Persze igazából kétszáz évet kellett várni, míg egy gép, a Deep Blue, 1996-ban tényleg megverte Garry Kasparov sakk nagymestert, Kempelen masinériája bár lenyűgöző bűvésztrükk és mechanikai szerkezet volt, egy kisnövésű embert rejtett. A legfrissebb hírek alapján úgy néz ki, a General Motors leányvállalata is hasonló megoldást választott, hogy négyes szintű önvezető taxijai legyenek. A hírt előszőr a The New York Times egy cikke szellőztette meg belső informátorokra hivatkozva. Azt eddig is tudtuk, hogy a vállalat robotaxijat egy távolról beavatkozni képes csapat támogatja, akik probléma esetén átveszik az irányítást, ám, mint kiderült, ezek a kocsik úgy érték el a négyes szintet, hogy a kezelőknek átlagosan, 4-8 kilométerenként át kellett venniük a volánt a mesterséges intelligenciától. Az értesülést végül, némileg finomítva, de kénytelen volt elismerni a vállalat is, amely azzal védekezik, hogy a statisztika így ebben a formában félrevezető. Azt mondják, hogy a 4-8 kilométer, inkább 6-8, és arra vonatkozik ahányszor átlagosan segítséget kér az autó. Ám ezeket a helyzeteket sokszor végül megoldja maga, vagy a távoli eléréssel csak le kell okézni az autó tervezett döntését. Ténylegesen a robotaxi helyett vezetni, szerintük csak az úton töltött idő 2-4 százalékéban volt szükséges. A Cruise egyébként 15-20 autóra számol egy támogató munkatársat. Minden leállt Míg a kaliforniai közlekedési hatóság csak az általa kiadott, az állam területére vonatkozó engedélyt függesztette fel, a vállalat két nappal később az egész, 950 darabos észak-amerikai flottáját leállította. De ezzel nincs vége a rossz híreknek. A GM ugyanis a Chevrolet Bolt EV-kbe szerelt robotaxi technológiára építve már nagyon közel állt az Origin névre hallgató kormány és pedálok nélküli kisbusz/furgon sorozatgyártásnak megkezdéséhez, ám a szoftveres problémák kiküszöböléséig most ezt is elhalasztották. A korábbi tervek arról szóltak, hogy ezek a személyszállítók teherszállítóként is tudnak majd működni, ha épp nincs elég utasuk, és még 2023-ban az utcára kerülnek Amerikában. Mary Barra, a GM vezérigazgatója, a cég harmadik negyedéves telekonferenciáján azt is bejelentette, hogy 2026-tól, a Hondával közös projekt részeként, az Origin járművek Tokióban is szolgálatba állnak. GM Cruise Origin, 6 személyes önvezető elektromos jármű (látványterv). Most szeptemberben Kyle Vogt, a Cruise vezetője, arról beszélt, hogy az anyavállalatuk már napokra van csak attól, hogy megkezdjék az igazi sorozatgyártást, és már pár száz előszériás modell el is készült. A GM azonban most a sajtó kérdésére annyit közölt, hogy csak néhány példány gyártását fejezik be most, illetve hogy a sorozatgyártás megkezdésének elhalasztása csak átmeneti. Felfüggesztették a GM robotaxijának engedélyét Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!