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
auto
2024. 07. 27. szombat

Elbukott az Európai Parlament szavazásán az ötlet, amely szerint külön B+ jogosítványt vezettek volna be az 1800 kg-nál nehezebb személyautókra.

A közelmúltban többen riogatták a villanyautósokat azzal, hogy hamarosan B+ kategóriás jogosítványra lehet majd szükségük, hiszen az elektromos autók jelentős része lépi túl az 1800 kg-os határt az akkumulátor tömege miatt.

130 éves a forgalmi – ideje megújítani!

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Az ötletet Karima Delli, zöldpárti képviselő emelte be a jogosítványokkal kapcsolatos javaslatba a szöveg parlamenti felelőseként, a szigorítást azonban már korábban is sokan támadták. Bár alapvetően az SUV-divat visszaszorítása lehetett a képviselő célja, ezzel az EU elektromobilitás iránti törekvését is nehezítette volna. A szigorúbb súlyhatár mellett az alap B kategóriás jogosítvánnyal a jelenlegi 130 km/h helyett a maximális megengedett sebességet is 110 km/h-ra korlátozták volna.

A javaslatról korábban a villanyautosok.hu-n azért nem számoltunk be, mert valószínűtlen volt a szigorítás elfogadása, hiszen a szabályok éppen ezzel ellentétesen változtak a közelmúltban. Néhány éve a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető maximum 3,5 tonnás össztömeget tisztán elektromos autók esetén 4,25 tonnára emelték, amennyiben az extra tömeget az alternatív hajtás alkatrészei eredményezik.

Nem lesz B+ jogsi a nehéz autókra

Ahogy várható volt, a B+ kategória bevezetését nem támogatta a szakbizottság, így a végső javaslatból kikerült.

Abban azonban egyetértettek az Európai Parlament közlekedési és turizmus szakbizottságának tagjai, hogy csökkenteni kell a halálos kimenetelű közúti balesetek számát és növelni a közlekedésbiztonságot.

Kötelező egészségügyi alkalmassági

Ehhez kötelezővé tennék az egészségügyi vizsgálatot a jogosítvány megszerzésekor és megújításakor minden tagállamban. Ugyanakkor a jogosítványok érvényességi idejét minimum 15 évben határoznák meg személyautók, motorkerékpárok esetén, teherautók és buszok esetén pedig 5 év lenne a minimális érvényességi idő. A kezdő vezetők számára 2 éves „próbaidőt” írnának elő, melynek során szigorúbb büntetéseket kaphatnának, valamint 0,2 g/l lenne a maximálisan elfogadható véralkohol-szint.

Modernebb járművezető-képzés

A gépjárművezetők oktatása során szükségesnek tartják a vezetők jobb felkészítését a forgalom leginkább sérülékeny résztvevőire, azaz a gyalogosokra, kerékpárosokra, valamint az olyan újdonságokra, mint az elektromos rollerek és pedelec kerékpárok. Az oktatóknak alaposabban fel kellene hívni a tanulók figyelmét a mobiltelefon biztonságos használatára, a havas és csúszós útviszonyokra, a holtterek veszélyeire, de a vezetéstámogató rendszerekre, a környezetvédelemre és a károsanyagkibocsátás csökkentésére is nagyobb hangsúlyt kellene fektetni az vezetőképzés során.

Digitális jogsi a mobiltelefonon

A képviselők támogatták a digitális vezetői engedély bevezetését, amely mobiltelefonon is bemutatható, és teljesen egyenértékű a jelenlegi kártya alapú jogosívánnyal.

A szakbizottság által elfogadott javaslatról az Európa Parlament várhatóan a 2024 januári plenáris ülésen szavaz majd.

Mától nem kell magunknál tartani a jogsit és a forgalmit

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.