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
auto
2024. 06. 25. kedd

Autógyárat vásárol, akkugyártót ad el a Nio

üzlet
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

A Nio az egyik legismertebb új, kínai prémium villanyautó-márka, de talán kevesen tudják, hogy autóit eddig a JAC készítette bérgyártásban. Arról viszont talán már többen hallottak, hogy a jelenleg a CATL és a CALB aksijait használó márka saját akkugyártást tervezett.

Most mindkét fronton változás történik.

Spórolnak

A Nio eladásai az idei év első kilenc hónapjában 33 százalékkal, 110 ezer darabra emelkedtek, de sajnos ezzel párhuzamosan a cég veszteségei 77 százalékkal – kerekítve – 2,2 milliárd dollárra nőttek. Így az autógyártó nemcsak új modelleket, de szerkezeti átalakítást is elhatározott.

Bár a Nio eddig a CATL és a CALB akkucelláit használta, a vállalat már egy ideje tervezi, hogy saját akkugyárral egészíti ki ezeket a forrásokat. A tervezett kínai üzem 2025-ben kezdhet termelni, és évi 40 GWh kapacitással rendelkezik majd – a hírek szerint egy a Tesla 4680-as celláihoz hasonló nagy hengeres formátumot terveznek gyártani. A vállalat még a konkurensektől, így a Giga Nevadából is csábított át szakembereket.

A Reuters azonban úgy értesült, hogy még idén év vége előtt külön, független cégbe szervezik a szárnyait még csak bontogató akkugyárat, amelyhez azután külső befektetőket is keresnek. Ez nemcsak az építés és a fejlesztések költségeit osztaná meg másokkal, de a cégen belül is megszűnne több pozíció, míg egyes alkalmazottakat más osztályok vennének át. Az üzlet része az akkugyártáshoz kapcsolódó szellemi tulajdon és a már megvásárolt tesztberendezések is.

Nio EL6

De furcsa mód nemcsak az épülő gyár eladásával, hanem gyárak vásárlásával is a spórolna a vállalat. A Nio autóit jelenleg nem saját maga, hanem partnere a JAC gyártja, de hamarosan ez is változhat.

December 4-én a kínai hatóságok bejegyezték ugyanis a márkát az autógyártók listájára, majd másnap a Nio bejelentette, hogy 442 millió dollárért megvásárolja a JAC két, jelenleg is nekik termelő gyárát. A lépéstől azt remélik, hogy 10 százalékkal csökkennek a költségek.

Beszáll a Geely a Nio akkucsere bizniszébe

Többször próbálkoztak

A CnEVPost információi szerint a Nio az elmúlt években már kétszer is próbálkozott a szükséges engedélyek beszerzésével, hogy saját maga gyárthasson, de ez eddig nem sikerült.

Először még 2016 elején próbálkoztak, amikor a központi kormányzat kiadta az utolsó 15 darab engedélyt az új villanyautó-gyártóknak. Az illetékesek azonban ekkoriban már keményebb feltételeket támasztottak, hogy megakadályozzák a gombamód szaporodó, de sorozatosan csődben végződő újabb és újabb autógyártók történetének ismétlődését. Csakhogy a Nio első modellje az ES8 nem készült el időben, és kicsúsztak a határidőből.

NIO ES8

2018-ban azonban már a helyi hatóságok hatáskörébe delegálták a kérelmek elbírálását, így az autógyártó ismét próbálkozott, de ekkor még nem érte el az éves darabszámra és forgalomra vonatkozó minimális követelményeket.

Így végül maradt a bérgyártás a JAC-nél, ám a messze nem felhőtlen kapcsolat mellett, ez azt is jelentette, hogy az elmúlt három évben 75, 100, illetve 160 millió dollárt kellett a partner részére kifizetniük. Tavaly a vállalat 122 ezer autót adott el, így ez autónként 1300 dollárnak felelt meg.

3000 embert bocsát el a Nio

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.