130 éves a forgalmi – ideje megújítani!

Százharminc éve állították ki az első magyar forgalmi engedélyt, 1910 óta kötelező és összesen hatszor újult meg pályafutása alatt. A Magyar Elektrombilitás Egyesület szerint itt az ideje egy újabb frissítésnek, mert alapvető fontosságú információk hiányoznak belőle.

1892. november 26-án íródott az a levél, melyben Budapest rendőrkapitánya hozzájárulását adja Hatschek Béla lát- és műszerésznek ahhoz, hogy „Benz mozdonykocsiját” használhassa a városban. A Magyar Autóklub ingyenesen látogatható kiállítással emlékezik meg erről az eseményről, amelyen látványos fényképek és szöveges ismertetők mellett egy Benz Patent-Motorwagen-másolat is megtekinthető. A kiállítás karácsonyig tart nyitva az Autóklub szolgáltatóközpontjában (1043 Budapest, Berda József utca 15., A épület) 8 és 15 óra között.

A kiállítás megnyitóján előadást tartott Dr. Négyesi Pál újságíró, oldtimerszakértő (fotó: Magyar Autóklub)

Az évforduló apropóján a Magyar Elektromobilitás Egyesület  (ELMOB) az aktuális forgalmi engedély fontos hiányosságaira hívja fel a figyelmet. A dokumentum egyebek mellett nem tartalmazza az akku kapacitását, a motorok darabszámát, az összes villanymotor azonosítószámát és a maximális töltési teljesítményt sem.

Az elektromos autóknál az összkerékhajtást nem kardántengely, hanem több villanymotor használatával oldják meg. Egyes típusokban akár három vagy négy elektromos motor is megtalálható. A mai magyar forgalmi engedély azonban nem tartalmaz információt a motorok darabszámáról. A motorszámot be kell írni az erre szolgáló mezőbe, de arra nincs lehetőség, hogy ha egy autóban több motor van, akkor mindegyik adat bekerüljön a dokumentumba.

Az elektromos járművek akkumulátorának kapacitását azért is bele kellene írni a forgalmiba, mert az adat hiánya megnehezíti a használtautó-vásárlók hiteles információhoz jutását. Számos típus többféle akku kapacitással került forgalomba, így a pontos adatra esetenként csak szakszervizes átvizsgálás során derül fény.

Az ELMOB egy konkrét példával szemlélteti a problémát. A Hyundai Ioniq 5 modell háromféle akkumulátor kapacitással került eddig piacra, 58 kWh-s, 72 kWh-s, valamint 77 kWh-s akkumulátorral. A Magyarországon jelenleg használt forgalmi engedélyből ez az adat nem derül ki, így a használtautó vásárlóknak nagyon résen kell lenniük, hogy ne érje őket kár.

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.