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
auto
2024. 07. 27. szombat

Közel 1000 kilométer lett a hatótávja ennek az elektromos BMW-nek

A ONE (Our New Energy) néven működő michigani technológiai cégre akkor figyelt fel a világ, amikor Gemini 001 névre keresztelt akkumulátorprototípusával több mint 1200 kilométeres hatótávot ért el  88 km/h-s átlagtempó mellett egy Tesla Model S. A vállalat termékére több autógyártó is felfigyelt, köztük a BMW, amely BMW i Ventures leányvállalatán keresztül a ONE befektetője, és nemrég a partnerek el is kezdtek azon dolgozni, hogyan lehetne az ígéretes akkutechnológiát a bajor márka modelljeiben is használatba fogni. Az első kísérleti projekt eredménye 979 kilométer egyetlen töltéssel egy BMW iX-szel.

Érdemes kiemelni, hogy a hatótávteszt nem az utakon történt, hanem egy műhely tesztpadján a WLTP európai kibocsátási szabvány szabályai szerint. Az eredmény persze így is bámulatos, az iX hatótávolsága közel duplájára nőtt a ONE akkumulátorával, és 13 kilométerrel még túl is teljesítette a fejlesztők által várt hatótávot.

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

A Gemini (a szó jelentése: ikrek) kettős kémiai architektúrája két különböző cellatípust tartalmaz. A lítium-vas-foszfát (LFP) cellák táplálják a motort, és elsődleges energiaforrásként viselkednek az utazások során. Nagyobb távolságokon azonban a Gemini nagy energiasűrűségű anódmentes cellákat használ hatótávnövelőként, és egy szabadalmaztatott, magas hatékonyságú DC-DC konverteren keresztül továbbítja az energiát. A DC-DC átalakítóval összekapcsolva a két cellablokk együttműködik, így egyetlen töltéssel több mint 960 kilométert lehet megtenni. A Gemini rendszerszinten 450 Wh/l energiasűrűséget és több mint 185 kWh energiát képes biztosítani a BMW iX számára anélkül, hogy az átalakítás során nagyobb helyet hasítanának ki az aksi számára.

A megnövelt hatótávon kívül a ONE Gemini technológiája képes akár 20%-kal csökkenteni a lítium, 60%-kal a grafit felhasználását, mindemellett pedig minimalizálni a nikkel és a kobalt felhasználását is. Ezáltal a ONE egy fenntarthatóbb energiatárolási technológiát hoz létre, amely jelentősen csökkentheti nemcsak a költségeket, de a környezeti hatásokat is – olvasható a vállalat közleményében.

Most, hogy a ONE sikeresen demonstrálta a Gemini lehetőségeit egy BMW modellben, a vállalat a rendszer további finomítására összpontosít, hogy felkészüljön a kereskedelmi forgalomba való bevezetésre. Ezek közé tartozik a DC-DC konverter hatékonyságának javítása, a továbbfejlesztett vezérlő algoritmusok kidolgozása a hatótávolságot növelő cellák használatának optimalizálására, valamint az akkumulátorok további ellenőrzése és a cellák továbbfejlesztése.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.