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 A ONE (Our New Energy) néven működő michigani technológiai cégre akkor figyelt fel a világ, amikor Gemini 001 névre keresztelt akkumulátorprototípusával több mint 1200 kilométeres hatótávot ért el 88 km/h-s átlagtempó mellett egy Tesla Model S. A vállalat termékére több autógyártó is felfigyelt, köztük a BMW, amely BMW i Ventures leányvállalatán keresztül a ONE befektetője, és nemrég a partnerek el is kezdtek azon dolgozni, hogyan lehetne az ígéretes akkutechnológiát a bajor márka modelljeiben is használatba fogni. Az első kísérleti projekt eredménye 979 kilométer egyetlen töltéssel egy BMW iX-szel. https://youtu.be/sygMpyv42M4 Érdemes kiemelni, hogy a hatótávteszt nem az utakon történt, hanem egy műhely tesztpadján a WLTP európai kibocsátási szabvány szabályai szerint. Az eredmény persze így is bámulatos, az iX hatótávolsága közel duplájára nőtt a ONE akkumulátorával, és 13 kilométerrel még túl is teljesítette a fejlesztők által várt hatótávot. A Gemini (a szó jelentése: ikrek) kettős kémiai architektúrája két különböző cellatípust tartalmaz. A lítium-vas-foszfát (LFP) cellák táplálják a motort, és elsődleges energiaforrásként viselkednek az utazások során. Nagyobb távolságokon azonban a Gemini nagy energiasűrűségű anódmentes cellákat használ hatótávnövelőként, és egy szabadalmaztatott, magas hatékonyságú DC-DC konverteren keresztül továbbítja az energiát. A DC-DC átalakítóval összekapcsolva a két cellablokk együttműködik, így egyetlen töltéssel több mint 960 kilométert lehet megtenni. A Gemini rendszerszinten 450 Wh/l energiasűrűséget és több mint 185 kWh energiát képes biztosítani a BMW iX számára anélkül, hogy az átalakítás során nagyobb helyet hasítanának ki az aksi számára. A megnövelt hatótávon kívül a ONE Gemini technológiája képes akár 20%-kal csökkenteni a lítium, 60%-kal a grafit felhasználását, mindemellett pedig minimalizálni a nikkel és a kobalt felhasználását is. Ezáltal a ONE egy fenntarthatóbb energiatárolási technológiát hoz létre, amely jelentősen csökkentheti nemcsak a költségeket, de a környezeti hatásokat is – olvasható a vállalat közleményében. Most, hogy a ONE sikeresen demonstrálta a Gemini lehetőségeit egy BMW modellben, a vállalat a rendszer további finomítására összpontosít, hogy felkészüljön a kereskedelmi forgalomba való bevezetésre. Ezek közé tartozik a DC-DC konverter hatékonyságának javítása, a továbbfejlesztett vezérlő algoritmusok kidolgozása a hatótávolságot növelő cellák használatának optimalizálására, valamint az akkumulátorok további ellenőrzése és a cellák továbbfejlesztése. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!