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
auto
2024. 07. 27. szombat

Ford: köszi a 48 voltos rendszert, Tesla

Nagyjából 60-70 éve állt át az autóipar a 6-ról 12 voltos rendszerre, és valószínűleg nem kell sokat magyarázni, hogy mennyivel több fogyasztó van a mai modern autókban, mint volt akkor. Így bőven ideje lenne ismét váltani.

Ez azonban sokkal nehezebb, mint azt elsőre gondolnánk.

Nehéz váltani

Akár hagyományos, akár villanyautókról beszélünk, mindegyikre igaz, hogy a kisfeszültségű elektromos rendszerük 12 volton működik. Ez régebben nagy előrelépés volt, és elegendőnek bizonyult a korabeli lámpák, a rádió, vagy a műszerfal elektromos rendszereinek működtetéséhez, de azóta nagyot fordult a világ.

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

Az elmúlt években jelentősen megnőtt az autók áramfogyasztása – és nem, még mindig nem a nagyfeszültségű akkumulátorokról és a villanyautókról beszélünk. Ma, a nagy fényerejű lámpák, az elektromos ablakok, szélvédő, ülés és kormányfűtés mellett, egyre komolyabb infotainment rendszereket, vagy éppen sokcsatornás, dupla erősítős hi-fi-t találunk az autókban. Az is gyakori elvárás, hogy út közben, vagy valahol kempingezve, szivargyújtóról, vagy USB csatlakozóról tudjuk tölteni/üzemeltetni elektromos berendezéseinket. És akkor még a sokkamerás, radaros, ultrahangos, vagy LiDAR-t használó fejlett vezetéstámogató rendszerekről nem is beszéltünk.

Forrás: Reddit, ismertelen szerző.

12 volton ez az egyre nagyobb teljesítmény egyre vastagabb vezetékeket igényel, ami rengeteg plusz súlyt jelent. A modern autókban simán lehet 2-3 kilométernyi vezeték is, amelynek súlya akár 70 kilogrammot is nyomhat. Ha ez nem lenne elég, ahhoz, hogy ugyanakkora feszültségen több energiát vigyünk át, magasabb áramerősség kell, ami viszont növeli a veszteséget is.

Az autógyártók is tudják ezt, és nem újkeletű felismerés, hogy a probléma megoldásához magasabb feszültségre kellene váltani. A legjobb kompromisszumban is egyetértenek a szakemberek, így a 48 volt látszik a legokosabb választásnak. Ahol lehetett, ott már ezt meg is lépték, 48 volton működik például a mild-hibridek elektromos rendszere, de sok esetben a klíma, vagy a hőszivattyú is a 12 voltnál jóval magasabb feszültségen üzemel.

A probléma minden más.

Autókban használatos több, mint 1000 elektromos komponens, az összes beszállító megannyi érzékelője, áramköre, kapcsolója, lámpája, chipje, gyakorlatilag minden, ami az autóban elektromos áramot igényel, 12 voltra van tervezve. Ha nem, akkor is ennek a fogadására készítették fel és saját maga emeli meg a feszültséget a kívánt szintre. (Pl. xenon vagy LED lámpák.)

Ahhoz, hogy egy autógyártó egy, vagy minden modellje feszültséget váltson, gyakorlatilag az összes beszállító összes termékét módosítani kellene.

Köszi

A Tesla Cybertruck bemutatójának egyik érdekes részlete volt, hogy az autógyártó korábbi ígéretének megfelelően, ezzel a modellel megkezdte az átállást a 48 voltos rendszerre. Ehhez persze az is kellett, hogy az elektronika jó részének tervezését is házon belülre hozzák – a 25 ezer dolláros kisautóban már elvileg minden vezérlőegység saját lesz.

A bemutatót követően azonban az is kiderült, hogy a Tesla megosztotta 48 voltos rendszerének műszaki leírását a többi amerikai autógyártóval.

A vállalat nem először teszi közzé szabadalmait, megoldásait, és a 48 voltos rendszerük kapcsán is úgy látták, hogy segítené az iparág átállását, ha megosztanák a műszaki dokumentációt.

Az anyagot tényleg ki is küldték, ezt Jim Farley, a Ford vezérigazgatója erősítette meg X-en, amikor megköszönte Elon Musknak a dokumentációt.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.