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
auto
2024. 10. 09. szerda

Az intelligens közlekedés és zöld energiatárolás szimbiózisa

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

A technológiai fejlődés rohamos gyorsulásával egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a közlekedési szektor is transzformációra szorul. Ebben a forradalmi változásban kulcsfontosságú szerepet játszik a V2X, vagyis a Vehicle-to-Everything technológia, amely a járművek közötti és a környezettel való intelligens kommunikációt hozza magával. Ez a technológia nem csupán egy újabb járműipari fejlesztés, hanem egy teljesen új korszak kezdete, amely utat nyit az intelligens közlekedés és a fenntartható energiarendszerek világába.

Forrás: eleathergroup blog

Mi pontosan a V2X

A V2X kommunikációs technológia alapvető célja, hogy növelje a közlekedés biztonságát, hatékonyságát és kényelmét. Ez a rendszer lehetővé teszi a járművek közötti-, valamint a járművek és környezetük közötti intelligens és közvetlen kommunikációt. A V2X segítségével a járművek tehát közvetlenül kommunikálhatnak egymással (V2V), az infrastruktúrával (V2I), a hálózattal (V2N) és más környezeti elemekkel, mint például a járművek utasterével, a gyalogosokkal vagy a kerékpárosokkal (V2P).

Nézzük a fenti területeket kicsit részletesebben

A V2X kommunikáció jellemző típusai. | forrás: nearbycomputing.com

A V2V (Vehicle-to-Vehicle) kommunikáció lehetővé teszi a járművek közötti közvetlen információcserét. Ezzel nem csak a közlekedésbiztonságot növeli, hanem megteremti például a különböző közlekedési akadályok, veszélyhelyzetek és balesetek gyors felismerésének lehetőségét is. Amikor egy ilyen jármű forgalmi anomáliát észlel, azonnal megosztja az információt a hálózaton, ami segíthet a többi járművezetőnek és az autonóm járműveknek a gyorsabb és biztonságosabb reagálásban és alkalmazkodásban.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cuZm9yZC5odS9zemVtZWx5YXV0b2stc3plbWVseXN6YWxsaXRvay9lbGVrdHJvbW9zLWV4cGxvcmVyI2V4cGxvcmVyIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy5mb3JkLmh1L3N6ZW1lbHlhdXRvay1zemVtZWx5c3phbGxpdG9rL2VsZWt0cm9tb3MtZXhwbG9yZXIjZXhwbG9yZXInLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL2N1dG91dC0yNDA5LWV4cGxvcmVyLWxhdW5jaC1tYWdlbnRhc2t5bmF2LWpwZy0xMjAweDE2MDAtaHUtaHUuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMC9jdXRvdXQtMjQwOS1leHBsb3Jlci1sYXVuY2gtbWFnZW50YXNreW5hdi1qcGctMTIwMHgxNjAwLWh1LWh1LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Képzeljük el, hogy dugó alakul ki egy autópályán és viszonylag gyorsan döntenünk kell arról, hogy lehajtunk egy alternatív útvonalat keresve, vagy beállunk a sorba és megvárjuk amíg átjuthatunk a forgalmi akadályon, amelynek ideje elsőre teljesen bizonytalan. A döntéshez V2V esetén azonnal rendelkezésünkre állhat a már dugóban álló autók információja. Lehetnek ezek akár kameraképek, vagy sebességi adatok, amelyek segíthetnek a gyors és hatékony döntéshozatalban.

A V2I (Vehicle-to-Infrastructure) kommunikáció lehetővé teszi a járművek és az infrastruktúra közötti közvetlen kapcsolatot, ami segíthet a közlekedési lámpák és útinformációs rendszerek optimalizálásában és a járművek közötti szorosabb együttműködéssel segíthet a közlekedés összehangolásában, a forgalomirányításban és más olyan tényezőkben, amelyek javíthatják a közlekedés hatékonyságát.

Ezzel az intelligens városok fejlődése is felgyorsulhat, ahol a közlekedési hálózat és az infrastruktúra egymással együttműködve szolgálja az ott élő embereket. Elég csak elképzelni, hogy a közlekedési lámpák dinamikusan, az aktuális ingaidőszakhoz igazodva, a forgalomban résztvevő járművekkel kommunikálva állítják át saját magukat, hogy csökkentsék a dugókat és növeljék az utak áteresztőképességét. De kritikus közlekedési helyzetekben a megkülönböztető jelzést használó járművek is nagyobb biztonságban és gyorsabban haladhatnak, ha a jelzőrendszerekkel kommunikálva biztosíthatnak zöld utat saját maguknak, vagy jelezhetnek a többi járműnek, hogy azok szabad utat biztosíthassanak.

Okos közlekedési lámpákat fejleszt a Ford

A V2N (Vehicle-to-Network) technológia lehetővé teszi, hogy a járművek kommunikáljanak a különböző hálózatokkal, például a mobilhálózatokkal vagy más vezeték nélküli hálózatokkal. A központi rendszerek közötti adatcsere révén a járművek információkat küldhetnek és fogadhatnak, ami számos előnyt kínálhat. Jó példa erre, amikor egy jármű közvetlen kapcsolatba lép egy mobilhálózattal, vagy egy felhő alapú platformmal, amelyen valós idejű adatokat küldhet friss forgalmi információkról, térképadatokról, szoftverfrissítésekről, saját helyzetéről, vagy akkumulátorának állapotáról. Ezzel egyidőben pedig fogadhatnak is információkat a hálózatoktól.

A V2N segítségével tovább fejlődhetnek a vezetést támogató rendszerek, okosvárosi alkalmazások és más, a járművek és a hálózatok közötti kommunikációra épülő szolgáltatások. Mindez pedig hozzájárulhat a közlekedés biztonságának és hatékonyságának növeléséhez, valamint az utazási élmény és komfort javításához.

A V2P (Vehicle-to-Pedestrian) technológia révén a járművek képesek lehetnek kommunikálni a környezetükben lévő más eszközökkel, például parkolóhelyekkel, kávézókkal vagy töltőállomásokkal, hogy kényelmi szolgáltatásokat nyújtsanak a közlekedés résztvevőinek. Képzeljük el, hogy a kiemelt időszakokban sem kell felesleges időt és energiát pazarolnunk a szükséges parkolóhely megkeresésére, hiszen a jármű azonnal a számunkra megfelelőre navigál bennünket. De ez a kommunikáció teszi lehetővé azt is, hogy ne kelljen applikációkkal bíbelődni, hogy megtudjuk, szabad-e egy adott töltőhely, vagy mikor fog felszabadulni. Ha pedig nincs kedvünk feleslegesen várakozni, akkor a frissítőinket, vagy ételünket akár meg is rendelhetjük egy hosszabb úton még azelőtt, hogy a pihenőbe érnénk.

A V2P technológiának köszönhetően a hálózatba kapcsolt járművek kommunikálhatnak a közlekedés legkevésbé védett résztvevőivel, a gyalogosokkal is, így csökkentve a balesetek kialakulásának esélyét. Képzeljük csak el, hogy az úton nagy sebességgel haladó jármű egy siető, ezáltal pedig kiszámíthatatlan mozgású gyalogos szándékairól kap információt a V2P által, még azelőtt, hogy a gyalogos leszaladna a járdáról. Mindezt pedig a jármű és a gyalogos mobiltelefonja közvetlenül megbeszéli egymással. Könnyű belátni, hogy ezek a fejlesztések nagymértékben támogathatják a gyalogosvédelmi rendszerek további fejlődését.

Mindezek alapján a V2X technológia komoly lehetőségeket teremt az infrastruktúrafejlesztésre azáltal, hogy intelligens rendszereket és hálózatokat hoz létre és kapcsol össze.

Forrás: NASA

A V2X és Villanyautók Szimbiózisa

Az elektromos járművek fejlődése és a V2X technológia együttesen hozhatnak létre egy olyan intelligens rendszert, amely komoly hatással lehet a fenntarthatóság fejlődésére is. A V2X ugyanis nemcsak az infrastruktúrák közötti kommunikációra képes, hanem energiamegosztásra is, kinyitva az ajtót az újgenerációs közlekedési és energetikai infrastruktúra előtt.

A villanyautók nemcsak felhasználják az energiát, hanem potenciálisan arra is képesek, hogy azt eltárolják és visszaszolgáltassák a hálózatnak. Ez a lehetőség a V2G, vagyis Vehicle-to-Grid rendszer részeként valósul meg. Amikor a villanyautók a hálózatra vannak csatlakoztatva, a felesleges energia akár visszafelé is áramolhat, ami segíti a kiegyenlítést, ez pedig hosszabb távon és nagyobb léptékben alkalmazva akár az energiaátmenet problémáit is enyhítheti.

A V2X technológia ugyanakkor nemcsak a hálózattal való kapcsolatot biztosítja, hanem a jármű belső energiatárolási rendszereit is okosabbá teszi. A villanyautók már most is kiválóan alkalmazhatóak mobil energiatárolóként, vagy tartalék energiaforrásként egy háztartás vagy vállalkozás számára.

Energiatárolás és V2X

A megújuló energia előállításának egyik legnagyobb problémája, hogy adott területen a termelés nem konstans. Ezt a sokszor kiszámíthatatlan ingadozást láthatjuk a nap és a szél esetén is. Az energia eltárolása nélkül viszont nehéz lesz folyamatosan ellátni azokat a hálózatokat, amelyek az egyre növekvő energiaigényünket hivatottak kiszolgálni. Az intelligens akkumulátoros, hidrogénes, vagy egyéb energiatárolási rendszerek lehetővé teszik ugyan, hogy az időszakosan termelt energia eltartható és felhasználható legyen, amikor arra szükség van, de ez ma még nem elég. A jövőben az ipari- és a háztartási megoldások együttműködésére is szükség lehet.

LG Chem RESU 10 Powerwall 48V-os lithium-ionos 8,8kWh-s háztartási energiatároló. | forrás: lghomebattery.com

A háztartásokban egyre elterjedtebbé váló otthoni energiatároló rendszerek, mint a Tesla Powerwall vagy az LG Chem RESU, biztosítják a felhasználók számára, hogy napközbeni túltermelésüket későbbi felhasználásra eltárolják. A V2X technológia pedig lehetőséget teremt arra, hogy ezek az otthoni- és ipari energiatároló rendszerek kommunikáljanak egymással és a járművekkel, így a különböző energiatárolók és az elektromos járművek közötti energiaforgalom hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válhat.

Okosabb és zöldebb jövő

Az autonóm járművek térhódításával a V2X terjedése is egyre elengedhetetlenebbé válik, hiszen ezen járműveknek folyamatosan kapcsolatban kell lenniük egymással és a környezetükkel, a V2X technológia pedig ennek kulcsfontosságú eleme.

Mindez a hétköznapjainkat is megkönnyítheti, hiszen például az intelligens parkolásnak köszönhetően a járművek könnyen megtalálhatják a szabad parkolóhelyeket, és akár automatikusan le- és elfoglalhatják azokat, ami nemcsak a sofőröknek, hanem a városi infrastruktúrának is segíthet a parkolási területek hatékonyabb kihasználásában. Ez persze csak a jéghegy csúcsa!

Forrás: https://wordpress.bigissue.com

Az intelligens közlekedés és az energiatárolás összekapcsolása megteremti a fenntartható és okos városok alapjait, amelyekben a járművek már nemcsak egyszerű közlekedési eszközök, hanem aktív résztvevői az energiahálózatnak és az energiaátmenetnek.

A V2X technológia és az elektromos járművek szimbiózisa olyan jövőt vetít előre, ahol a közlekedés és az energia együttműködik a fenntarthatóságért és az okos városok fejlődéséért. A két terület összefonódása pedig olyan új lehetőségeket teremt a közlekedési- és az energetikai szektorban, amely jelentékeny mértékben hozzájárul a környezetvédelemhez és a valóban zöld jövő kialakításához.

Ahogy ezen új korszak kezdetén járunk, egy igazán intelligens és integrált közlekedési rendszer lehetősége tárul elénk, ami hozzájárulhat a városok drasztikusan romló élhetőségének javításához.

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.