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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Megvolt az első Cybertruck karambol

elektromos autó

Nem kellett sokat várni rá, hogy a hivatalos törésteszteken kívül is lássunk összetört Cybertruckot, és bár minden új típusnál érdekes, hogy hogyan vizsgázik a valóságban az utasvédelem, a Tesla pickupja kapcsán talán még nagyobb figyelem övezi az esetet.

Kár, hogy egyelőre az egyik fontos szögből nincs képünk.

Részletkérdések

Az első nyilvánosságot kapó Cybertruck balesetről már rendőrségi közlemény is rendelkezésre áll. A Kaliforniai Autópályarendőrség (CHP) szerint:

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

2023. december 28-án, körülbelül 14 óra 5 perckor a CHP Redwood City egységeit egy az SR-35-ös úton két jármű között bekövetkezett balesethez riasztották. Az előzetes vizsgálat szerint egy Toyota Corolla az SR-35-ös úton dél felé haladt ismeretlen sebességgel, amikor a sofőr eddig tisztázatlan okból letért az útról, majd nekiütközött az út jobb oldalán található töltésnek. A Toyota ezután visszatért az úttestre, de átment a kettős sárga vonalon a szembejövő sávba, és nekiütközött egy Tesla Cybertrucknak. A Tesla sofőrje könnyebb sérülést szenvedett, de elutasította az orvosi ellátást. Más sérülés nem történt. Jelenleg úgy tűnik, hogy a baleset pillanatában a Tesla nem használta önvezető üzemmódját. A teljes körű vizsgálat még folyamatban van.

A balesetről három kép is napvilágot látott. Az egyiken a Toyotát látjuk, amelynek eleje tört össze, de az utascella megvédte a benne ülőket, senki nem sérült meg – ránézésre nem tűnik súlyosabbnak a sérülés, mint más balesetek esetén.

Forrás: u/boddhya, Reddit

A másik kettőn a Cybertruck szerepel. Az elsőn csak annyi látható, hogy a kocsi jobb oldala sértetlen, baloldalt viszont kinyílt a függönylégzsák.

Forrás: @WholeMarsBlog, X

A második Cybertruck fotón pedig a pickup sérült bal hátsó oldalát látjuk. Az sajnos egyik szögből sem látszik, hogy mennyire sérült az autó bal eleje, de elsőre úgy tűnik, hogy a Corolla nem a Cybertruck elejének, hanem oldalának csapódott. Fontos hiányzó részlet a baleset megítélése szempontjából az autók sebessége is.

Forrás: u/boddhya, Reddit

Az eset azért élvez különösen nagy figyelmet, mert a Cybertruck felépítése kapcsán gyakran hallott vélekedés, hogy a háromtonnás pickup felnyársalja majd a vele karambolozó autókat, illetve, hogy a kocsi rövid orra miatt kérdéses a benn ülők biztonsága is. Az eddig elérhető, rövid, hivatalos törésteszt videókon egyelőre az látszik, hogy a Cybertruck hozza a márkától elvárt biztonsági szintet, de a végleges véleménnyel mindenképp érdemes megvárni független szervezetek, így az NHTSA, vagy az IIHS eredményeit is.

A Cybertruck lemezei alatt egy nagy darab első, illetve hátsó présöntvény, valamint köztük a strukturális akkupakk található. A típus szerkezete azonban nélkülözi az autóiparban általánosan használt kiegészítő, a karosszériaelemek alatt található keresztmerevítéseket, amelyek normál esetben az utasvédelem részét képezik. Az exoskeletonként emlegetett kialakítás azt jelenti, hogy az 1,4 milliméteres, hidegen megdolgozott acélborítás, valamint az 1,8 milliméteres lemezekből álló ajtók a szerkezet részeit képezik, és szilárdságukkal az utascella védelméért is felelősek. Így például az ajtókban nincs keresztben extra merevítés, amely az oldalütközések ellen védene, a cég mérnökei szerint az ellenállóképesség 75 százalékáért maga az acéllemez felelős.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.