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 Miután a sajtó minden olyan közúti incidenst felkap, amelyben egy önvezető autó érintett, könnyű azt gondolni, hogy a technológia még koránt sem annyira fejlett, hogy biztonságosabbnak mondhassuk az emberi sofőröknél. A baleseti statisztikák azonban éppen az ellenkezőjét mutatják: a Waymo legfrisebb kutatása rávilágított, hogy önvezető járművei – helyszíntől függően – akár 90%-kal kevesebb személyi sérüléssel járó balesetet szenvednek el, mint az ember által irányított járművek. Az amerikai autonóm vezetéstechnikai vállalat blogbejegyzésében azt írja, hogy a Waymo Driver technológiájának teljesítménye jelentős visszaeséshez járult hozzá a rendőrséghez bejelentett, valamint sérülést okozó ütközések számában azokban a városokban, ahol a taxiszolgáltatás működik. Az önvezető autók átlagosan 85%-kal kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben vettek részt, mint az emberi sofőrök (0,41 vs. 2,78 incidens / millió mérföld) és 57%-kal kevesebb olyan incidensben voltak érintettek, melyet a rendőrségnek is jelentettek (2,1 vs. 4,85 incidens / millió mérföld). Az eredmény a Waymo Driver által idén, október végéig levezetett összesen 7,14 millió mérföld adatait tartalmazza, melyet az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) adataival vetettek össze. Érdemes megjegyezni, hogy míg az önvezető autóknál a legapróbb koccanásról is jelentés készül, az emberek által vezetett járművek esetében nem kerül minden hasonló eset jegyzőkönyvbe. Egy másik fontos különbség pedig, hogy a hagyományos baleseti statisztikák minden járműfajtát és úttípust magukban foglalnak, míg a Waymo csupán személyautókat alkalmaz, melyek például autópályán nem is közlekedhetnek önvezető módban felügyelet nélkül. A megbízható összehasonlítás érdekében a Waymo tudományos publikációban vizsgálta a statisztika összevethetőségének lehetőségét. A baleseti statisztikák jelentős különbségeket mutatnak az amerikai városok között. San Franciscóban például, ahol a Cruise robotaxijainak incidensei elhíresültek, egymillió mérföldre körülbelül 5,55 sérüléssel járó baleset jut, ami az országos átlag körülbelül háromszorosa. Az önvezető technológia itt tudta legnagyobb mértékben felülmúlni az emberi képességeket: 90%-kal kevesebb sérüléssel járó balesetben volt érintett. Általánosságban elmondható, hogy a Waymo Driver az anyagi károk tekintetében is lényegesen jobban teljesített az embereknél – teszi hozzá a vállalat. A biztosító szerint gyakrabban, a Tesla szerint ritkábban baleseteznek a Teslák, valaki hazudik? Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!