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
auto
2024. 04. 23. kedd

A BMW és a Volkswagen is változtatni akar az EU 2025-ös kibocsátási szabályain

üzlet

Az Európai Parlament március közepén hagyta jóvá az erősen visszanyesett Euro 7-es normát, amelyet már így is addig faragtak a különböző lobbicsoportok, amíg gyakorlatilag fogatlan oroszlán lett.

Az eredeti javaslat szerint az új szabályozás 2025-ben lépett volna életbe, ám a parlament által elfogadott tervezet ezt kitolta 2030 júliusára. Úgy néz ki azonban, van, akinek még a jelenlegi szabályok teljesítése is nehézségekbe ütközhet.

Nem fog menni

Az érvényben lévő normák szerint 2025-től az Európai Unióban eladott új autók szén-dioxid-kibocsátásának 93,6 g/km alatt kell maradnia, ellenkező esetben azok a gyártók, amelyek ezt nem tudják teljesíteni, azok autónként 95 euró büntetést kell fizessenek minden olyan gramm után, amely meghaladja a kvótát.

A 93,6 grammos átlag persze gyártónként eltér a különböző, az elmúlt években kilobbizott kivételek és szorzók miatt, de ha egy Volkswagen Csoport méretű vállalat nem tudja teljesíteni az elvárásokat, akkor ez számításaink szerint 350-400 milliós kiadást is jelenthet majd a cégnek. A Volkswagen egyébként tavaly 118,4 grammot ért el, ám a saját határértékük 122 gramm volt.

Hogy akkor mégis miért nem fizettek büntetést? Nos a 95 grammos határérték csak elméleti, a konkrét számításokat egy komplikált rendszer segítségével végzik el, amely például engedményeket tesz, ha egy gyártó autói meglehetősen nehezek. Így lesz a 95-ből 122, amelynek kapcsán büszkén lehet jelenteni, hogy a gyártó még zöldebb is volt ennél, hiszen „csak” 118 gramm volt a konszern átlaga.

Most viszont úgy néz ki, a wolfsburgi óriásvállalatnak problémát jelent, hogy megfeleljen az Unió újabb elvárásainak, az ugyanis 2025-től 15 százalékos csökkentésnek felel meg a jelenlegi flottaátlagukhoz képest. Az ugrás azért ilyen nagy, mert az új autók CO2-kibocsátását 2025-től már nem a korábbi NEDC, hanem a WLTP szabvány szerint számolják majd. Igen, nem elírásról van szó. Bár az autók fogyasztását és hatótáv adatait már 2019 óta WLTP szerint mérjük, a gyártók 2025-ig kaptak haladékot a szigorúbb rendszer bevezetésére a CO2-kibocsátás kapcsán.

Oliver Blume, a Volkswagen Csoport vezérigazgatója a napokban a közelgő büntetésért a politikai döntéshozókat tette felelősé. A cégvezető úgy nyilatkozott, hogy

nem logikus az autógyártókat büntetni, miközben még csak a villanyautók terjedésének keretfeltételei sem adottak.

A német konszern vezetője szerint mivel a feltételek különbözőek az egyes piacokon, így az lenne a logikus, ha a követelményeket is ezekhez a realitásokhoz alakítanákírja az Automotive News Europe.

Az európai autógyártók szövetségének adatai szerint a tisztán elektromos autók piaci részesedése 12,5% volt az idei év első két hónapjában az EU és EFTA tagállamok, valamint az Egyesült Királyság területén, szemben az egy évvel korábbi 11,7 százalékkal. A lassuló növekedés legfőbb oka Németország, ahol az állami támogatás tavalyi kivezetése előre hozta a vásárlások egy jelentős részét, ezért az első két hónapban csak 11,6% volt a tisztán elektromos autók részesedése szemben a 2023-as 13 százalékkal.

Az idei első negyedév vége után pár héten belül már tisztább képet kapunk majd a villanyautó-piac helyzetéről a kontinensen, de a január és február azért azt is megmutatta már, hogy a növekedés lassulása nem minden autógyártót érint egyformán.

Nem működik

Oliver Zipse, a BMW Csoport vezérigazgatója egyenesen arról beszélt az elmúlt napokban, hogy „egészen egyszerűen nem működik” az Európai Unió szabályozásaszámolt be róla az Automobilwoche.

Zipse szerint a belső égésű motorok kivezetését nem lehet úgy végrehajtani, hogy nem vesszük figyelembe a piaci realitásokat és az ügyfelek igényeit, nem építünk ehhez infrastruktúrát.

Ha a következő évek szabályait és az ezekhez szükséges fejlesztéseket nézzük, akkor ez hamarosan mindenkinek nagyon sokba fog kerülni és a piac ezt nem fogja elviselni – fogalmazott Zipse. 2025 végén már nagyon máshogy fog kinézni a világ, mint most, és a világ rá fog jönni, hogy nem olyan egyszerű ez a dolog, mint képzelik. A német autóiparra már most is komoly negatív hatásai vannak – figyelmeztetett Blume.

Bár a BMW azon gyártók közé tartozik, amelyek teljesítik az előírt flottaátlagot, sőt tavaly még 20 százalékkal alul is múlták azt, érdemes megjegyezni, hogy a jelenleg érvényes és sokszor idézett 95 g/km határérték a bajorok esetében konkrétan 128 grammot jelent – ezt tudták 102,1 grammal vastagon alulmúlni.

A BMW iX5 hajtáslánca, hidrogéntartályokkal, villanymotorral, üzemanyagcellával és aksival.

A BMW egyébként még nem tett le a hidrogénautók fejlesztéséről sem. A vállalat 100 darabos iX5 flottájának tapasztalatait fel fogják használni a további fejlesztésekhez, és még az évtized vége előtt sorozatgyártásba akarják küldeni első tüzelőanyag-cellás autójukat – mondta Blume.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.