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
auto
2024. 11. 23. szombat
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

A Hyundai Ioniq 5 N eddig sem volt egy félénk elektromos autó, ám az eN1 kategóriás versenyjármű tovább emeli a tétet. Az egyelőre az FIA által még nem pontosan deklarált márkakupában induló négykerekű technikai részleteiről most jó sokat elárult a gyártó.

Így azt is tudjuk, hogy magához a hajtáslánchoz és az akkupakkhoz nem nyúltak a koreaiak, vagyis elöl 226 (166 kW), hátul 383 lóerős (282 kW) villanymotorok gondoskodnak a meghajtásról. Ez összeadva ugyan csak 609 lóerő, ám már az utcai 5 N is 478 kW / 650 LE leadására képes az N Grin Boost funkciót aktiválva 10 másodpercen keresztül – ami majdnem lefedi az álló helyzetből végsebesség eléréséig terjedő időtartamot. Ezek az értékek a versenyautó esetében is rendelkezésre állnak, ahogy a frissített modellben megismert 84 kWh-s akkumulátoron sem változtatnak a mérnökök, ami igen dicséretes az utcai 5 N-re nézve.

A valódi különbség a tömegcsökkentésben rejlik, ez persze jótékonyan hat a gyorsulásra, a fogyasztásra, de akár a végsebességre is – amennyiben a gyári 260 km/óra nem lenne elég. Még a karosszéria átszabásával és egy méretes szárny felszerelésével együtt is sikerült 260 kilogrammtól megszabadítani a versenymodellt, így épp befért 2 tonna alá – egész pontosan 1970 kilogrammot nyom a mérlegen. Arról nincs pontos adat, hogy mennyivel javítja a százas sprintidőt, de már az eredeti 3,4 másodperces gyorsulás sem rossz érték, ezen pedig biztos farag 1-2 tizedet a tíz százalék körüli tömegcsökkentés.

Szélesítések és plusz leszorítóerőt generáló extra alkatrészek ide vagy oda, az elemek üvegszál erősítésű műanyagból, míg az ablakok polikarbonátból készülnek. A 18 colos kovácsolt alufelnik a rugózatlan tömeg csökkentéséből veszik ki szerepüket, a rájuk – ideális körülmények között – húzott slick abroncsok pedig a tapadásért felelnek. Az utasteret a versenyzés jegyében lecsupaszították, csak a kötelező elemek maradtak meg, illetve az FIA által elvárt bukócsövezés, versenyülés és a hozzá tartozó hatpontos biztonsági öv került bele. A biztonság részét képezi a teljes áramtalanítást lehetővé tevő vészkapcsoló, valamint tűzoltórendszer.

Az autók egyedi akku-előkondicionálást kapnak, hogy kihasználhassák az akár 350 kW-os villámtöltési teljesítményt is. És ha már töltés, a csatlakozót a típus hátuljára helyezték át. A versenyélmény növeléséért hanggenerátorok felelnek, melyekkel a csapatok egyedi hangokkal is tudathatják, hogy melyik Ioniq tartozik hozzájuk. A lassításért az 5 N-ből ismert 0,6g-s lassulást lehetővé tevő „motorfék”, valamint az elöl hat-, hátul négydugattyús fékek felelnek.

Első ízben április 27-én lehet majd élőben megnézni az Ioniq 5 N versenyautót a dél-koreai Inje Speedium versenypályán, ahol rögtön az eN1 kategória hivatalos gyakorlása kezdődik. A sorozat állítólag tíz futamból fog állni idén.

Kőrössy Balázs