PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

A vártnál gyengébbre sikerült a Tesla első negyedéve

elektromos autó piac

Az amerikai autógyártó nemrég jelentette be, hogy az idei első negyedévben 386.810 elektromos autót értékesített, ami 8,5 százalékkal maradt el a tavalyi adathoz képest.

Ennél azért még a pesszimisták is többet tippeltek.

Gyenge kezdés

A Tesla 433.371 autót gyártott le, és 386.810 darabot értékesített 2024 első negyedévében – adta hírül az autógyártó. A cég januári ígéretének megfelelően mostantól energiatárolói telepítési mutatóit is nyilvánosságra hozza a negyedéves értékesítési jelentésben – ez az adat most rekord 4053 MWh volt.

A Wall Street elemzői a különböző gyűjtések alapján 425 és 457 ezer közé várták az eladásokat, míg a Tesla értékesítési adatiban megbízható @TroyTeslike 409 ezer darabot várt – így a 387 ezres szám alulmúlta a várakozásokat.

A vállalat a múlt hét végén jelentette be, hogy legyártotta hatmilliomodik autóját, amely szám már akkor előrevetítette, hogy 430 ezer körül lesznek a gyártási adatok.

Háttér

Az év eleje hagyományosan a leggyengébb időszak az autóértékesítések szempontjából és ez a trend a Teslánál is mindig jól megfigyelhető. Idén a helyzet annyival volt komplikáltabb, hogy szinte minden régióban történt valami rendkívüli, ami befolyásolta az értékesítést.

Amerikában a változó villanyautós támogatási rendszer miatt kiesett a Model 3 a támogatott körből, ráadásul itt az év elején történt meg az új Highland generáció bevezetése, ami miatt hetekig állt a típus gyártása.

Európában a német autópiacon szűnt meg a támogatás tavaly év végén, ami miatt sokan előre hozták a vásárlást, Franciaországban pedig a támogatási rendszer december közepi módosítása ejtette ki a Model Y-t. Február elején a Vörös-tengeren tapasztalt támadások miatt állt le az ellátási lánc, és ezzel a Giga Berlin két hétre, márciusban pedig az elektromos hálózatot ért támadás miatt volt egy hetes szünet az üzemben.

Kínában az ádáz árháború lépett a következő körbe, a BYD szinte a teljes modellpalettáján jelentős árcsökkentéseket hajtott végre – és még így is kénytelen volt visszavágni korábbi 2024-es célszámait 4 millióról, 3,3 millióra, ami nagyjából 10 százalékos emelkedésnek felelne meg. A konkurens az első negyedévben 300.114 tisztán elektromos személyautót adott el.

Az előzetes adatok alapján Európában és Kínában enyhe visszaesés volt látható az eladásokban, így az éves csökkenés túlnyomó része valószínűleg Amerikából származik. (Igaz, Európából még a cég két legnagyobb piacának, az Egyesült  Királyságnak és Németországnak hiányoznak a statisztikái).

Így a vigaszdíj az lehet az amerikai autógyártónak, hogy a gyengébb eladások mellett valószínűleg ismét ők voltak a világ legnagyobb elektromos autógyártója, visszavéve a BYD-től a serleget.

Nincs megállás: töretlenül menetel tovább a BYD 2024 első hónapjaiban is

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.