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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

A német kancellár a kínai autók elleni extra vám veszélyeire figyelmeztetett

üzlet
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

Miközben arra vártunk, hogy a választások hajrájából a dolgos hétköznapokba visszazökkenve az EU bejelentse, mekkora emelésre is készül a kínai gyártású villanyautók vámtételein, a német politika és autóipar nemtetszésének ad hangot.

Vajon lehet vámokat emelni a németek ellenében?

Nem jó ötlet

Az elmúlt hónapokban mindhárom nagy német autógyártó legfelsőbb vezetője kommentálta a kínai gyártású villanyautók kapcsán a fejünk felett lebegő 25-30 százalékos vámokról szóló pletykákat. Azt hihetnénk, ők üdvözlik csak igazán ezt, pedig dehogy.

Oliver Zipse, a BMW CEO-ja szerint például az egész kínai veszélyről szóló felhajtás túl van lihegve, igazából nem jelentenek hatalmas veszélyt az ázsiai gyártók az EU autógyártóira, és szerinte nem is igazán áll az Unió érdekében a vámtételek növelése. Zipse szerint,

az nem úgy működik, hogy valaki belép egy akkora piacra, mint az európai, és leuralja azt.

Ola Kallenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója még ennél is tovább ment. Szerinte egyenesen csökkenteni kellene a villanyautók vámján.

Oliver Blume, a Volkswagen Csoport vezére ennél kicsit diplomatikusabban fogalmazott, de aggódik az EU-ban és az USA-ban elharapódzó gazdasági protekcionizmus láttán, ők, mint mondta, a szabad és fair világkereskedelem mellett lobbiznak a kormánynál – derül ki az Automotive News Europe összefoglalójából.

A német autóipar véleménye hallatán talán nem meglepő, hogy az elmúlt szombaton Olaf Scholz német kancellár is hasonlóan nyilatkozott.

A német kormány vezetője a kínai gyártású villanyautókat érintő vámok emelése ellen emelt szót, mivel mint elmondta, a német autóipar kifejezetten hasznot húz a Kínával folytatott kereskedelemből. Scholz szerint amíg a kínai fél szabad és fair kereskedelmi praktikákat követ, addig országa autógyártói fel fogják tudni venni a versenyt.

Az elszigetelés és az illegális vámkorlátok a nap végén csak mindent megdrágítanak és mindenkinek anyagi kárt okoznak – mondta a kancellár az Opel rüsselsheimi gyárának 125 éves évfordulója alkalmából rendezett eseményen. Nem zárjuk le a határainkat más országok előtt, mert nem akarjuk, hogy ami cégeink is hasonló akadályokba ütközzenek külföldön – tette hozzá.

Azzal nehéz vitatkozni, hogy a gazdasági protekcionizmus általában visszaüt és egy kevéssé versenyképes ipart konzervál, majd a versenytől óvva végletesen meggyengíti azt. Az is valószínű, hogy Kína nem habozna hasonlóan magas vámokat bevezetni az európai autókra, vagy potenciálisan más termékekre is.

Ne várj, ha ezekre az autókra fáj a fogad

Nem mindenkinek fáj ugyanúgy

A teljes igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy a kínai gyártás és import nem csak az ottani márkák sajátja. Az említett német autógyártók is hoznak be Kínából olcsóbban gyártott járműveket és nem lenne egyszerű ezeket legálisan, védhetően megóvni az emelt vámtételektől.

Az is igaz, hogy nem biztos, hogy pont a németeknek fáj legjobban a kínai verseny. Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója és egyben az ACEA, az európai autógyártók szövetségének soros elnöke, nemrég egy nyílt levelet küldött Európának, a választópolgároknak, és áttételesen az EU döntéshozóinak.

Ebben a kínai villanyautók támadásáról beszél, szerinte ugyanis az ottani gyártóknak autónként 6000-7000 euró közötti árelőnyük van az alacsonyabb munkaerő és energiaköltségek miatt, ami egy olcsóbb jármű árának negyede is lehet.

Azonban levelében még de Meo is óvott a kereskedelmi határok teljes lezárásától, ami szerinte a lehető legrosszabb válaszlépés lenne. Azt is nehezményezte, hogy miközben a kínai kormány egyes tanulmányok szerint 2022-ig 110-160 milliárd euró közötti összeggel segítette autógyártóit, és az USA Biden elnök IRA tervével 387 milliárd eurónyi dollárt fektetett az amerikai gazdaságba a zöld átállás segítésére, Európának nincs hasonló terve.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.