PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 06. 14. péntek

Ne várj, ha ezekre az autókra fáj a fogad

elektromos autó piac
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

A legfrissebb hírek szerint ugyan politikai okokból pár napot csúszik az EU kínai gyártású autókra kivetett új, emelt vámtételének bejelentése, a változást már mindenki tényként kezeli.

Azt is lehet már nagyjából tudni, mely típusok lehetnek érintettek.

Technikai okok

Az EU-s forrásokból szivárgó információk alapján most szerdára, június 5-ére várták azt a bejelentést, amelyből kiderül, mennyire emeli az Unió a kínai gyártású import villanyautókra vonatkozó vámot a jelenlegi 10 százalékról. A legtöbben 20-30 százalék közötti értéket várnak, de egyes vélemények szerint 50 százalékos büntetővám kellene ahhoz, hogy igazi eredményt érjenek el.

Most viszont úgy néz ki, a bejelentés június 10-re csúszik. Az ok hivatalosan a dokumentumhoz kapcsolódó és pusztán technikai jellegű, de nem nehéz észre venni, hogy az új dátum az EU választások másnapja. Német lapértesülés szerint az igazi ok az, hogy illetékesek nem akarták, hogy a témát felkapják a választások előtti utolsó napok hajrájában.

Kína jelenleg 15 százalékos vámot alkalmaz az európai gyártású autókra, de állítólag, ha az EU emel, ők is 25 százalékra növelik majd ezt a tételt.

Az Európai Unió tavaly ősszel kezdett vizsgálatot a kínai autógyártók állítólagosan WTO szabályokba ütköző állami támogatása kapcsán. Bár a vizsgálat hivatalosan egy évig tart, az EU fenntartotta a jogot, hogy már a részeredmények alapján ez előtt is válaszlépéseket tegyen, és most pont erre készülnek.

Sietni kell

Arról különböző információk láttak eddig napvilágot, hogy a változások pontosan mikor lépnek majd életbe – esetleg azonnal, vagy csak később, mondjuk január elsején.

Az Automobilwoche német iparági szaklap viszont már most összeszedte, hogy mely típusok lehetnek érintettek, és ahogy az várható volt, nem csak az olyan kínai márkák, mint a BYD, az MG (SAIC), a NIO, vagy a Seres, de európai és amerikai autógyártók, illetve ezek ügyfelei is az áremelkedés rossz oldalára kerülhetnek.

Újabb kínai villanyautó márkák érkeztek hazánkba, megjött a Seres és a DFSK

ABC sorrendben haladva az első európai kárvallott a BMW iX3 lehet, amelyet Kínában gyártanak a teljes világpiacra és tavaly 18 ezret importáltak belőle Európába.

De a konszernen belül nemcsak az anyamárka, hanem a brit MINI is érintett, ugyanis mind az elektromos Cooper, mind az új Aceman Kínában, a Great Wall Motorral közösen üzemeltetett vegyesvállalatnál készülnek.

iX3 európai gyártása egyelőre nincs is tervben, ezen csak az utódmodell Neue Klasse SUV változtat, amely Debrecenből érkezik majd. A MINI oxfordi gyára jelenleg átépítés alatt áll, és 2026-ban kezdődhet meg az elektromos modellek helyi összeszerelése. A brit vállalat tavaly mintegy 45 ezer villanyautót adott el, és ezek nagy része európai tulajdonosokhoz került, így náluk jelentős problémát okozhat a drágulás.

Ilyen lesz a következő BMW iX3?

A Cupra lehet az emelt vám hatásainak legjobban kitett Volkswagen modell. Bár Kínában készül VW ID.4, ID.5, sőt, csak a helyi piacra egy ID.6 is, ezeket Európába nem importálják. A konszern spanyol leányvállalata viszont épp most indította útjára az új Tavascant, amely kínai gyártósorokról gördül le. A vállalat szerint amikor a modell gyártását tervezték, a konszern új és modern Anhuiban található gyárára esett a választás, mert itt volt üres kapacitás – a Tavascant egyébként nem is forgalmazzák az ázsiai országban.

Villámteszt: Cupra Tavascan VZ

Az olcsó autókra váróknak a Dacia Spring okozhatja a legnagyobb pofont, ugyanis bár a Renault Csoport autója a román leányvállalat logóját kapta, a gyártás helyszíne Kína, Wuhan, a Dongfeng üzeme. Tavaly 59 ezer érkezett belőle Európába, ám főleg egy ilyen árérzékeny kategóriában komoly gondot jelenthet, ha az új, épp nemrég frissített modell megdrágul a magasabb vám miatt.

Olcsóbb és vonzóbb lesz az új Dacia Spring

A Geely a Smart révén szerepel majd még listánkon, de ezt a kisebb márkát félretéve sokkal nagyobb problémát jelenthet az új vám a Polestar és a Volvo részére. A Polestar 2 villanyautó jelenleg csak Kínában készül, tavaly 36 ezer érkezett belőle az EU-ba.

Ennél is nagyobb babérokra tör az eddigi legolcsóbb elektromos Volvo az EX30, amely jelenleg szintén Kínából érkezik. Jövőre ugyan beindul a belga termelés is, de addig még jó pár hónap van hátra.

Villanyautó teszt: Volvo EX30 Single Motor ER

Forrásunk listáján ugyan nem szerepel, de mi belevesszük a felsorolásba a Stellantis új szerzeményét, a Leapmotort is. Bár a márka modelljei a konszern lengyel üzemében készülnek majd, úgy tudni, hogy a gyártást azért tudják rekordidő, pár hónap alatt megkezdeni, mert a kocsikat Kínában félkészre gyártják, és Tichy csak végszerelést végez.

Kilenc európai országba érkezik az olcsó kínai villanyautó

Egyelőre még nem ismerjük az EU új rendelkezésének szövegét, így nem tudni, mennyire lesznek ilyen tekintetben szigorúak. A Stellantis emellett a Citroën C5X és a DS9 limuzin révén is rendelkezik némi kitettséggel, de ezek alacsony darabszámban készülő rétegmodellek.

A Mercedes-Benz Cars a Smart révén érintett, hiszen a Geely-vel vegyesvállalatban üzemeltetett márka most már teljes egészében Kínában gyártja új típusait. A Smart #1 és Smart #3 típusok egyelőre nem hódították meg az eladási listákat, csak pár ezer darab került belőlük Európába, de a magas vám miatt elkerülhetetlennek tűnő áremelés még ezeket a szerény eredményeket is veszélybe sodorhatja.

A Tesla a Model 3 révén kerülhet kellemetlen helyzetbe. A típus tavaly csaknem a kínai gyártású import harmadáért felelt Európában, és jelenleg az amerikai piacra gyártó Fremont mellett csak Shanghaiban készül.

Hogy ez jelentheti-e a kaliforniai gyártású változat visszatérését, azt nem tudni, de felmerült az is, hogy a Giga Berlin kihasználatlan kapacitásait állíthatnák csatasorba, hiszen az itt készülő Model Y több alkatrésze megegyezik a szedánéval és a gyártástechnológiai is hasonló. Egy ilyen átállás azonban hónapokat vehet igénybe, nem megy egyik napról a másikra.

Állítólag létezik olyan forgatókönyv, amellyel az európai és amerikai cégeket valahogy mentesítik a fenti negatív következmények alól, de kérdés, ezt mennyire lehet olyan jogi formába önteni, ahol nem lóg ki a lóláb, hogy csak a kínai márkákat pécézték ki. Ha nem védhető a kivételezés, akkor Kína biztosan perelni fog, vagy legalábbis kéri, hogy a WTO döntsön az ügyben.

Az Automobilwoche összesítése szerint tavaly mintegy 290 ezer villanyautó érkezett Kínából az Unióba, és ezek közül 75 ezer volt kínai márka terméke, 100 ezer Tesla, 115 ezer viszont európai gyártók ázsiai üzemében készült.

50 százalékos adót kellene kivetnie Európának a kínai autókra?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.