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
auto

Még mindig korai a hibridek zöld rendszámának elvétele

zöld rendszám
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

A mai napig véleményezhető a tölthető hibrid járművek zöld rendszámának megvonásáról szóló rendelet, amellyel kapcsolatban a Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB) is megküldte véleményét az illetékesnek.

Ősztől vennék el a hibridek zöld rendszámát Magyarországon

Az Egyesület álláspontja nem változott az elmúlt időszakban, ahogy tavaly szeptemberben, még ma is úgy vélik, hogy a teljes hazai személygépkocsi állomány alig 1 százalékát kitevő zöld rendszámos hibridek még mindig túlságosan alacsony arányt képviselnek ahhoz, hogy indokolt legyen a múlt héten bejelentett, gyors módosítás, amely szerint már idén szeptembertől nem adnának ki újabb zöld rendszámokat, a meglévők pedig 2026 novemberig maradhatnának forgalomban.

Az ELMOB honlapján közzétették az Egyesület által beküldött észrevételt is:

A Magyar Elektromobilitás Egyesület (ELMOB) továbbra is korainak tartja a zöld rendszám tölthető hibridektől való megvonását. A Kormany.hu-n 2024. június 10-én megjelent jogszabálytervezet tartalmi összefoglalója szerint 2024. szeptember 1. után nem kaphatnának zöld rendszámot az 5N és 5P környezetvédelmi besorolású (növelt hatótávú és tölthető hibrid) járművek, és 2026. november 30-ig azokról az autókról is le kellene venni a zöld rendszámot, amelyek idén nyár végéig megkapják azt.

Az Egyesület tisztában van vele, hogy előbb-utóbb indokolt és elkerülhetetlen a szigorítás, jelenleg azonban még túlságosan csekély a környezetkímélő járművek aránya hazánk gépjármű állományában ahhoz, hogy a zöld rendszám megvonása indokolt legyen.

Egy személygépkocsi megvásárlása jelentős teher a cégek és a lakosság számára egyaránt, ezért ilyenkor hosszú évekre szóló, megfontolt döntést kell hozzanak a megfelelő jármű kiválasztásakor. Az ELMOB arra kéri a döntéshozót, hogy fontolja meg a határidők távolabbi időpontra való módosítását.

Magyarország 4,1 milliós személygépkocsi állományában jelenleg körülbelül 41 ezer (1%) a zöld rendszámos hibrid, valamint 57 ezer (1,4%) tisztán elektromos zöld rendszámos jármű található. Az új autó értékesítésen belül a környezetkímélő járművek aránya a folyamatos növekedés ellenére még mindig csak töredéke a nyugat-európai szintnek. Félő, hogy a zöld rendszám tölthető hibridektől való megvonása visszaveti az amúgy sem magas keresletet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.