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 Komoly érvágás lehet a tölthető hibrid járművek tulajdonosainak, illetve az ilyen autóban gondolkodóknak, ha a kormány jelenlegi formájában elfogadja az Építési és Közlekedési Minisztérium kormany.hu-n nemrég megjelent előterjesztését. A tervezet szerint idén szeptember 1-től már nem kaphatnak zöld rendszámot az 5N és 5P kategóriás, tehát a tölthető hibrid és a hatótávnövelt elektromos autók. A már forgalomban lévő, illetve addig kiadott rendszámokat még bő két évig, 2026. november 30-ig lehetne használni, utána olyan rendszámmal ezek az autók már nem vehetnek részt a közlekedésben. Mit veszít, akinek elveszik a zöld rendszámát? A válasz viszonylag egyszerű: az ingyenes parkolást. Ez lakóhelytől, illetve munkahelytől függően húsba vágó és lényegtelen kérdés is lehet. Sok magyar nagyvárosban már nincs ingyenes parkolás, vagy ha van, akkor arra már most is csak a tisztán elektromos autók jogosultak. De Budapesten egyelőre él még a rendszer, és nem is tesznek megkülönböztetést. Így a fővárosban újra fizetniük kell a parkolásért a tölthető hibrideknek is, ha a frissen forgalomba helyezett autók nem kapnak zöld rendszámot, vagy vissza kell adják a korábban felszerelt plaketteket. De mi lesz az adómentességgel? A környezetkímélő gépjárművek (tisztán elektromos, plug-in hibrid, hatótávnövelt elektromos és egyéb zéró emissziós – 5E, 5P, 5N és 5Z) még a zöld rendszám rendszerének megalkotása előtt kaptak felmentést a cégautóadó, a gépjárműadó és a regisztrációs adó megfizetése alól, illetve lett nulla forint az átírási illetékük. Ezek a kedvezmények a gépjárműadóról, a regisztrációs adóról és az illetékekről szóló törvényben lettek megfogalmazva, és minden esetben a KöHÉM rendeletben definiált környezetkímélő gépkocsi számít a jogosultság alapjának (kivéve az illetékmentesség, mert az a gépjárműadó törvényben lévő definícióra hivatkozik). Pont úgy, ahogy a most módosítani tervezett 326/2011-es kormányrendelet is a KöHÉM környezetkímélő gépjármű definíciójához köti a zöld rendszámra való jogosultságot. A megjelent kormányrendelet-tervezet a 326/2011-es kormányrendeletet tervezi módosítani. Amennyiben ez a végleges verzióban is így marad, akkor ez csak a zöld rendszámot, vagyis az ingyenes parkolást veszi el a tölthető hibridektől, az egyéb adó- és illetékkedvezményeket nem.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 Ez biztos? Semmi sem az. Természetesen nem tudjuk, hogy mi a jogalkotó szándéka, és mit fog lépni pontosan. De az eddig megjelent tervezet nem tartalmaz módosítási javaslatokat a gépjárműadó törvény, a regisztrációs adóról szóló törvény és az illetéktörvény módosítására. Persze a mindennek alapot adó KöHÉM rendelet alapos átszabásával ezek módosítása akár meg is úszható. Megéri-e tölthető hibrid autót venni 2024-ben és utána? Az adó és illetékmentességek miatt még az ingyenes parkolás nélkül is megérheti ezt a meghajtási módot választani, de csak akkor, ha az autó használója tervezi is elektromosan használni (tölteni) az autót, illetve ösztönözve van erre. Ezek az autók többnyire sokkal drágábbak, mint a nem tölthető hibrid megfelelőjük. Aki viszont tud és hajlandó is tölteni, annak érdemes lehet megfontolni egy tisztán elektromos változat vásárlását. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!