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
auto

Elmaradt a világvége, csak 1 százalékkal csökkent a villanyautók iránt a kereslet Európában

elektromos autó piac
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNraW1wL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjEzMjExODU7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM1MjI2OTQ7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7b3JkPVt0aW1lc3RhbXBdO2RjX2xhdD07ZGNfcmRpZD07dGFnX2Zvcl9jaGlsZF9kaXJlY3RlZCBfdHJlYXRtZW50PTt0ZnVhPT9odHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzYyMjA4MCZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyMTMyMTE4NSZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fSIgd2lkdGg9IjEiIGhlaWdodD0iMSIgc3R5bGU9ImRpc3BsYXk6bm9uZTsiIGFsdD0iIj4=

Az európai autógyártók lobbiszervezete, az ACEA kiadta 2024-es adatait, amelyekből kiderült, hogy az egész éves pánikkeltés ellenére alig csökkent a villanyautók iránt a kereslet Európában.

Az Unión belül ennél azért nagyobb volt a visszaesés.

Bukkanó, vagy trendforduló?

Természetesen a pozitív megközelítés viszonylagos, csak a sajtó és az ott megszólaló szakértők tavalyi narratívájához képest jók az eredmények. Az viszont tagadhatatlan, hogy míg az elmúlt években folyamatosan, olykor jelentősen nőtt a villanyautók piaca Európában,

tavaly 1,3 százalékkal zsugorodott, miután 26 ezerrel kevesebb tisztán elektromos személyautót adtak el, mint 2023-ban.

Ha pedig csak szigorúan az Európai Uniót nézzük, ott 5,9 százalékos volt a csökkenés. Igaz, ha a 90 ezer darabos uniós visszaesés mellé odatesszük a 144 ezres német mínuszt, már kicsit más megvilágításba kerülnek az adatok. Túlzás lenne azonban azt állítani, hogy csak Németországban volt negatív a trend.

Grafikonjainkon, mint mindig, az ACEA teljes listáját használjuk, amelyen az EU mellett ott szerepelnek az Unióval szorosan egybeforrt EFTA országok (Izland, Norvégia, Svájc), valamint a nemrég kivált, de azért a kontinensről el nem költöző Egyesült Királyság is.

A magyar trendekhez hasonlóan a hibrid hajtás tűnik a tavalyi év legnagyobb nyertesének (+19,6%), valószínűleg a mild hibridek terjedése miatt. A villanyautók (-1,3%) mellett a plug-in hibridek (-3,9%), a benzinesek (-6,8%) és a dízelek (-11,8%) számai is csökkentek.

Továbbra is igaz, hogy több tisztán elektromos autó talált gazdára Európában, mint dízel, vagy plug-in hibrid.

Egyes országokban ma már egyáltalán nem tűnik irreális célnak 2035, sőt, akár előbb is bekövetkezhet az átállás.

Az ACEA adatai szerint Norvégiában 88,9%, Dániában pedig 51,5% volt a tisztán elektromos hajtás aránya az újautó-piacon. Máltán, Svédországban, Hollandiában és Finnországban is nagyjából az értékesítés harmada, Luxemburgban és Izlandon a negyede, Portugáliában, az Egyesült Királyságban és Svájcban pedig az ötöde volt villanyautó tavaly.

Az egyes országok között viszont nagy eltérések vannak abban a tekintetben, merre felé mozdultak el a mutatók tavaly. A legnagyobb mínuszokat a németeknél, a finneknél és az íreknél láttuk a 10 ezres darabszám feletti mezőnyben, de ide sorolnánk még Romániát is, ahol harmadával csökkent az értékesítés.

Ugyanakkor Dániában, Belgiumban és az Egyesült Királyságban erős növekedés volt tapasztalható.

A tavalyi átrendeződés eredményeként immár nem Németország, hanem az Egyesült Királyság Európa legnagyobb villanyautó-piaca. Ehhez persze kellett az is, hogy a brit kormány agresszív ütemtervet, évente növekvő elektromos arányt ír elő az autógyártóknak, akik így kénytelenek jelentős számban villanyautókat értékesíteni.

Duplájára nőtt a tisztán elektromos kisáruszállítók eladása

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás