Az iX szabadidő-autó alighanem az elmúlt évek legmegosztóbb BMW-je, egy igazi kakukktojás a bajor autógyártó kínálatában, merthogy a tervezők nem féltek gyártásba engedni legmerészebb ötleteiket, így egy rendkívül szokatlan megjelenésű SUV (a BMW szótára szerint SAV, azaz Sports Activity Vehicle) született meg. Ez részben annak köszönhető, hogy nem kellett semmilyen műszaki kötöttségnek megfelelni, az iX ugyanis a BMW legelső olyan divatterepjárója, amely kizárólag tisztán elektromos hajtással készül. A modell 2021-ben jelent meg az utakon, most pedig egy jelentős frissítés érkezett hozzá. A BMW iX külsejét továbbra is a gyakran „nyúlfogakként” becézett hűtőrácsa dominálja, de a tervezők változtattak a vesék mintázatán, és bekerült az opcionális extrafelszereltségbe az úgynevezett BMW Iconic Glow kontúrvilágítás (ez az iX M70 xDrive típusnál alapfelszereltség). A függőlegesen elrendezett nappali menetfényekkel és irányjelzőkkel dolgozó első fényszórókat ugyancsak újratervezték a mérnökök, és az első lökhárító légbeömlői is új formát kaptak, így összességében egy minimális, de könnyen felfedezhető vizuális megújuláson ment keresztül a modell.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 Ám nem csupán ráncfelvarrásról van szó, a technológia is megújult. A nagyobb menetteljesítmény érdekében a mérnökök finomhangolták a hajtásláncot és továbbfejlesztették a vezérlőelektronikát, s ezzel párhuzamosan a típusokat is átnevezték. Az új BMW iX xDrive45 (korábban xDrive40) maximális teljesítménye 60 kilowattal 300 kilowattra nőtt, így kereken 1 másodperccel gyorsabb (5,1 másodperc) a nulla-százas sprinten, mint elődje. Az új BMW iX xDrive60 (korábban xDrive50) 15 kilowattot szedett fel, így mostantól 400 kW-os típusként lesz elérhető, amelynek köszönhetően 4,6 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikája mindkét modell végsebességét 200 km/óránál korlátozza. A család legerősebb tagja, az új BMW iX M70 xDrive (korábban M60 xDrive) 30 kilowattal lett erősebb, SPORT üzemmódban és aktivált Launch Control rajtprogrammal így 485 kW leadására képes és 3,8 másodperc alatt letudja a nulla-százas sprintet, végsebessége pedig 250 km/óra. Noha a BMW továbbra is eDrive hajtásláncának ötödik generációját alkalmazza, a hajtáslánc-technológia teljesítménysűrűségét mindegyik modellváltozat esetében a vezérlőelektronika új inverter-technológiája optimalizálja, amely a nagyfeszültségű akkumulátor és az elektromos motor között kiváltképp magas hatékonyságú energiaátvitelt garantál – írja közleményében a gyártó. A nagyobb teljesítmény miatt a futómű-beállítást is optimalizálta a vállalat. Nőtt az akkukapacitás is, a legnagyobb változást a BMW iX xDrive45 típusnál látjuk, amely 94,8 kWh nettó tárolókapacitást használ a korábbi 74,1 kWh helyett. A másik két típusban kisebb a növekedés mértéke, az új BMW iX xDrive60 hasznos kapacitása immár 109,1 kWh, míg az M70 xDrive 108,9 kWh akkut cipel magával. A nagyobb akkunak és a hajtásláncon végzett hatékonyság-növelő beavatkozásoknak köszönhetően a vásárlók lényegesen nagyobb hatótávnak örvendhetnek. Az xDrive45 közel 40 százalékkal megy messzebbre egy töltéssel, hatótávja 435-ről 602 km-re nőtt. Az xDrive60 a legnagyobb hatótávú típus, a korábbi xDrive50 633 km-es hatótávja után most már 701 km-t kínál a WLTP ciklus szerint. Az M-jelzésű csúcsmodell 563-ról 600 km-re növelte hatótávját. Az új akkucella-technológiának köszönhetően a kisebb kapacitású aksi töltési teljesítménye emelkedett, 150 kW-ról 175 kW-ra, míg a nagy aksikat 195 kW-tal lehet tölteni DC hálózaton. A nagy teljesítményű töltési kapacitások lehető legjobb kihasználása érdekében a mérnökök a töltőáram-vezérlő technológiát is továbbfejlesztették, valamint az új BMW iX töltőaljzat-csatlakozójának fedele mostantól kioldógombbal nyitható. A jármű számos egyéb területen lett intelligensebb, a mérnökök például optimalizálták a töltőkkel való útvonaltervezést, megjelent a többszerződéses Plug & Charge funkció, a Connected Home Charging intelligens otthoni járműtöltés opciója pedig a dinamikusan változó villamosenergia-tarifákhoz igazoló, költségoptimalizált járműtöltési lehetőségek előfeltételeit teremti meg. Az iX továbbra is a BMW Group dingolfingi gyárában készül, az új változat 2025 tavaszától lesz világszerte elérhető. Korábbi tesztjeink alább olvashatók. Villanyautó teszt: BMW iX xDrive40 Villanyautó teszt: BMW iX xDrive50 Villanyautó teszt: BMW iX M60 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!