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
auto

Rekord méretű energiatárolót építettek használt aksikból

energia
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

A Redwood Materials eddig az akkufeldolgozásról volt ismert, de most új üzletággal bővültek.

Darálás előtt második életet adnak a villanyautók akkupakkjainak.

Mennyiség

A villanyautók akkumulátorai kapcsán sokat beszélünk az újrahasznosításról, mivel az alapanyagok nagyjából 90-95%-a elvileg visszanyerhető és ezekből új akkucella gyártható. Jelenleg az igazi probléma a volumen, ugyanis az akku-újrahasznosítók leginkább a gyártási hulladékot dolgozzák fel, mivel az autók akkujai jóval tovább élnek, mint azt eredetileg gondoltuk.

Pár évvel ezelőtt még sok szó esett az autókból kiszerelt akkumulátorok második életéről is, és időről időre hallunk is egy-egy autógyártó, vagy valami egyetem együttműködésében ilyen projektekről, ám tömegesen ezek eddig nem terjedtek el. Az ok feltehetőleg szintén a volumen – még kevés villanyautó öregedett ki, ha pedig mégis elérhető valamiért egy akkupakk, azt gyorsan felszippantja a piac.

Több száz használt akkumulátormodulból épült energiatároló a római reptéren

A Redwood Materials előnye, hogy nagyban játszik:

a cég szerint tíz amerikai használt akkupakkból kilenc náluk landol. Összességében évi 20 gigawattórányi akkumulátort dolgoznak fel. Ez negyedmillió átlagos villanyautónak felel meg.

A cég egyébként a villanyautók mellett számtalan kiszuperált háztartási eszköz, kütyü aksiját is szívesen begyűjti, amelyhez országos hálózattal rendelkeznek.

A vállalat eredetileg az ilyen akkucellák feldolgozására jött létre, hogy aztán a szétválasztott alapanyagokat visszaforgassa az akkugyártásba. Ám egyre inkább azt látták, hogy a hozzájuk befutó akkucellák és akkupakkok még eredeti kapacitásuk több, mint 50 százalékát megtartották. Ez egy autó hajtásláncának már túl alacsony energiasűrűség, de az akkus energiatárolásnál sokkal kevésbé probléma, ha több hely kell, vagy nagyobb az akkupakkok tömege.

Ezért a vállalat most létrehozta a Redwood Energy üzletágat, amely az ilyen akkumulátoroknak ad egy második életet még az újrahasznosítás előtt.

Első körben a Redwood a Crusoe-nak, egy a mesterséges intelligencia projektekhez infrastruktúrát, számítási teljesítményt nyújtó szolgáltatónak épített egy ilyen energiatárolót.

A texasi Abilene városában található adatközponthoz telepített 12 MW teljesítményű, 63 MWh kapacitású rendszer tudomásuk szerint a legnagyobb ilyen használt akkupakkokból álló energiatároló a világon és a legnagyobb mikrogrid az Egyesült Államokban.

A beruházás segítségével állítólag olcsóbban jutnak áramhoz, mintha azt a hálózatról vásárolnák.

A Redwood szerint ez a piac egyre csak nőni fog, mivel már jelenleg is 350 GWh akkukapacitás van az USA útjain villanyautók formájában és ez évente 150 GWh-val fog nőni. Ezek az autók pedig előbb-utóbb kiöregednek majd a forgalomból.

A cég azt mondja, jelenleg 1 GWh akkukapacitás áll készen a második életére a raktáraikban és ez jövőre 5 GWh-val fog bővülni. Állítólag már kész több 100+ MW teljesítményű projekt tervei és az egyik fő piacuk a mesterséges intelligencia támogatása lehet. Úgy számolnak, hogy 2028-ra az ilyen adatközpontok az Egyesült Államok villamosenergia-fogyasztásának 12 százalékát tehetik majd ki és 2040-re megduplázódhat az ország áramfelhasználása.

A BMW is a Redwood-ot választotta az akkumulátorok újrahasznosítására

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás