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 Néhány hónappal ezelőtt számoltunk be arról a szomorú hírről, hogy az európai akkumulátoripar nagy reménysége, a Northvolt csődöt jelentett. A vállalat jelenleg Svédországban, Németországban és Lengyelországban rendelkezik üzemekkel, de most úgy tűnik, hogy ezek közül az energiatárolók gyártására specializálódott lengyelországi egység megmenekülhet a bezárástól. A történetben azonban van egy kis csavar: az új tulajdonos egy újfajta akkukémia európai bevezetésére készül az akvizíció révén. A lítium-kén (Li-S) akkumulátorok fejlesztése terén vezetőnek számító kaliforniai székhelyű Lyten július elején jelentette be a „Northvolt Dwa”, azaz a svéd akkugyártó Gdanskban működő, 25.000 négyzetméteres gyárának megvásárlását, ami a maga 6 GWh-s gyártási kapacitásával Európa legnagyobb, kimondottan energiatárolókra szakosodott üzeme. „A Northvolt gyártási képességei valóban világszínvonalúak, és zökkenőmentesen illeszthetőek be a Lyten stratégiájába, miközben vállalatunk új, izgalmas fejezetet nyit. Azt tervezzük, hogy azonnal újraindítjuk a lengyelországi működést, és teljesítjük a meglévő és új megrendeléseket” – mondta Dan Cook, a Lyten vezérigazgatója és társalapítója. „A gdanski kikötő, a helyi és a kormányzati szintű vezetés teljes mértékben támogatott minket abban, hogy a Szilícium-völgyi technológiát a lengyel mérnöki és üzemeltetési tehetséggel ötvözzük, és a következő generációs energiatárolási technológiát exportálhassuk a világ minden táján élő ügyfeleink számára.”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 A lengyelországi üzem megvásárlása ugyanakkor felgyorsítja a Lyten lítium-kén akkumulátorainak európai piacra történő bevezetését, és termelési kapacitást biztosít az amerikai startup számára egy olyan időszakban, amikor a helyhez kötött energiatárolás az akkumulátorpiac leggyorsabban növekvő szegmense, mivel a technológia kulcsfontosságú az AI-adatközpontok energiaigényének kielégítéséhez, az európai és észak-amerikai villamosenergia-hálózat rugalmasságának biztosításához, valamint a feltörekvő piacok növekvő energiaigényének kielégítéséhez. Ígéretes technológia érkezik Közép-Európába Míg a hagyományos akkumulátorcellák egy grafit és egy fémoxid elektródát tartalmaznak, addig a lítium-kén akkumulátorokban ként használnak katódként, és lítium fémet anódként. Ez elméletben sokkal nagyobb energiasűrűséget ígér, a gyakorlatban azonban a dendritképződés, a nagymértékű térfogatváltozás, illetve a poliszulfidok kioldódása miatt gyorsan instabillá válik a cella. Az elmúlt 25 évben az akkumulátoripar szereplői különböző módszerekkel próbálták a lítium-kén akkumulátorokat működőképessé tenni. A Lyten az általa kifejlesztett 3D grafén alapú technológiával ért el áttörést, amely a katódon megakadályozza a poliszulfidok kioldódását (Sulfur Caging), stabilizálja a kén térfogatváltozását, az anódon csökkenti a dendritképződést, valamint javítja mindkét elektróda vezetőképességét. A nikkel, a kobalt és a mangán elhagyásának köszönhetően a Li-S akkumulátorok körülbelül 50%-kal könnyebbek lehetnek, mint egy NMC kémiát alkalmazó akkumulátor, ami 600 Wh/kg-os energiasűrűséget vetít előre, bár a vállalat egyelőre még csak valahol 3-400 Wh/kg között jár a fejlesztéssel. Ez azonban már elegendő ahhoz, hogy a Lyten által gyártott akkumulátorok megtalálhatóak legyenek drónokban, de a Chrysler is az ő terméküket választotta ki a Halcyon Concept Electric Vehicle számára. „Az LFP-re való áttérést gyakran a költségelőnyök, valamint a kobalt és a nikkel hiánya motiválja, de a hátránya az alacsonyabb energiasűrűség” – nyilatkozta Lars Herlitz, a vállalat elnöke. „Az LFP akkumulátorok nehezebbek és rövidebb hatótávolságot biztosítanak. Miközben a lítium-kén akkumulátoraink energiasűrűsége lényegesen nagyobb, a költségük is alacsonyabb, mivel kevesebb anyagot használunk. Továbbá az akkumulátoraink támogatják a helyi ellátási láncot, csökkentve az importált alapanyagoktól, például a grafittól való függőséget.” De nem csak Lengyelország szerepel a Lyten térképén. „Magyarországon van egy leányvállalatunk, nemcsak a gyárfejlesztés, hanem a kutatás-fejlesztési erőfeszítéseink előmozdítása érdekében is. Magyarország vonzó helyszín a kormány erőteljes támogatása és az európai akkumulátorgyártás központjaként elismert szerepe miatt” – tette hozzá Herlitz. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!