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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Különleges megjelenésű, rendkívül áramvonalas formájú sportkupét mutatott be a minap a Chrysler, amely egyfajta technológiai demonstrátorként vonultatja fel mindazon technológiákat, amelyek a jövő elektromos autóiban egyszer napvilágot láthatnak.

A Chrysler Halcyon névre keresztelt tanulmány tervezése közben a vállalat dizájnerei begyakorolhatták, hogyan ötvözzék a márkára jellemző stílusjegyeket az elektromos hatótáv számára kedvező hatású aerodinamikai elemekkel, valamint az eleganciát tükröző letisztultsággal a Stellantis STLA Large padlólemezén.

A négyajtós sportautó közel 45%-a üvegfelület, ami rendesen megdobja a jármű tömegét, cserébe viszont felszabadító utazási élményt nyújt a benne utazóknak. A tanulmány belül egyébként épp annyira minimalista, mint amennyire azt a külső megjelenése alapján várnánk: miután egyszerre három irányba is kitárulnak előttünk az ajtók és az üvegtető egy darabja, egy szinte teljesen üres műszerfalat találunk magunk előtt.

Csupán egy forgatható, 15,6 colos központi kijelző ül a kormány mellett, amely a Chrysler elmondása szerint hangutasításokkal is maradéktalanul vezérelhető. A fontosabb menetadatok Head-Up Display-en keresztül is megjeleníthetők, továbbá az autó számítógépe AI-kompatibilis, így egy mesterséges intelligenciával felvértezett asszisztens bármilyen kérdésre megpróbál választ adni. Az STLA Brain technológia az éteren keresztüli (OTA) frissítésekkel folyamatosan naprakészen tartja a jármű rendszereit.

Az autó 4-es szintű önvezetésre képes, azaz a kormánykerék és a pedálok is visszahúzhatók, ahogy a jármű átveszi az irányítást.

A Halcyon koncepciót lítium-kén kémiájú akkumulátor hajtja, amit a Lyten szállított a Stellantisnak – a két cég együttműködéséről tavaly született meg a bejelentés. A hagyományos lítium-ion akkumulátoroktól eltérően a Lyten lítium-kén akkumulátorai nem használnak nikkelt, kobaltot vagy mangánt, ami a becslések szerint 60%-kal alacsonyabb karbonlábnyomot eredményez a jelenleg használatos technológiához képest. A lítium-kén akkumulátorok nyersanyagait helyben, Észak-Amerikában vagy Európában is be lehet szerezni, ami növeli a regionális ellátási szuverenitást – írták akkori közleményükben a felek.

A villanyautó másik érdekessége, hogy egy innovatív, úgynevezett Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT) technológiával van felszerelve, ami annyit tesz, hogy az akkumulátor vezeték nélkül, akár menet közben is tölthető. Ha pedig éppen nincs a közelben sem villanyautó-töltő útszakasz, sem indukciós töltővel ellátott parkolóhely, az aksi akár kábelen is feltölthető, a 800V-os rendszernek köszönhetően mintegy 320 km hatótáv tölthető be 5 perc alatt, amennyiben ezt a töltőoszlop is engedi.

A Chrysler jelenleg nem kínál egyetlen tisztán elektromos modellt sem, és ez a jövő évig így is marad. 2025-ben azonban piacra kerül a márka legelső villanyautója, 2028-ra pedig egy 100%-ban elektromos portfólióval várja majd vásárlóit az amerikai prémium márka. Hogy pontosan mivel készül a jövő évre a vállalat, azt egyelőre nem tudni, ugyanis a korábbi híresztelések szerint nem a 2022-ben bemutatott Airflow tanulmány alapján épül meg az első megvásárolható villany-Chrysler, hanem egy vadonatúj koncepció adja majd az alapját.

Feketébe borult a Chrysler villanyautója

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.