A brazíliai Goiânia lesz a világ első olyan városa, ahol elektromos meghajtású duplacsuklós buszok közlekednek majd napi forgalomban. A Volvo Buses és a GreenMob Capital befektetési csoport aláírta ugyanis azt a megállapodást, melynek keretében összesen 21 darab Volvo BZRT típusú autóbuszt (16 db csuklós és 5 db duplacsuklós kivitel) szállíthat Dél-Amerikába a svéd gyártó. A járművek a város Kelet-Nyugati BRT (bus rapid transit) vonalán fognak közlekedni. forrás: volvogroup.com „Nagy örömünkre szolgál bejelenteni ezt a fontos megrendelést Brazília egyik legjelentősebb BRT hálózatának üzemeltetője részéről. Goiânia városa jelentős lépést tesz előre a közösségi közlekedés dekarbonizációja felé a kivételes biztonsági funkciókkal rendelkező, csúcskategóriás elektromos buszok bevezetésével.” – mondta André Marques, a Volvo Buses Latin America elnöke. A járművek az első csuklósok között gördülnek majd ki a Volvo Brazíliában, Curitibában található komplexumából. A kétszekciós autóbuszok 180 fő, háromszekciós kivitelű társaik pedig akár 250 fő szállítására alkalmasak; mindkét kivitel természetesen nulla lokális CO2 emisszióval és kivételesen alacsony zajszinttel rendelkezik. A klimatizált járművek kétoldali ajtókkal kerülnek majd szállításra, amely a BRT üzem speciális jellege miatt (szigetperonok) szükséges.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 Mi az a BRT? A Metropolitano Ricardo Palma állomása Limában. Kép: Felipe Restrepo Acosta, forrás: wikipedia.org A bus rapid transit, vagy röviden BRT, egy olyan speciális autóbuszhálózat, melyet a metró- és villamosüzem helyett, azoknál jóval olcsóbban lehet telepíteni. A buszok dedikált sávokban közlekednek, a fel- és leszállás a metróhoz hasonlóan zárt peronokon keresztül történik (ezek sokszor szigetperonok), melyek megközelítése során már megtörténik a menetjegyek ellenőrzése/érvényesítése. Az alkalmazott járművek teljes mértékben akadálymentesek (padlószintjük a peronéval megegyezik), a nagy méretű beszállóajtók pedig a gyors utascserét szolgálják. Élőben először Limában, Peru fővárosában volt szerencsém közelebbről megismerkedni a koncepcióval; az ottani rendszer a Metropolitano nevet viseli. A Volvo BZRT típusú csuklósai a gyár legmodernebb aktív biztonsági rendszereivel vannak felszerelve az utasok és a többi közlekedő védelme érdekében. A kamerák növelik a járművezető által belátott teret, míg az elöl és oldalt található holttérszenzorok a gyalogosok, kerékpárosok és a környező forgalom biztonságát szolgálják. A járművek táblafelismerő rendszerrel is fel vannak szerelve, a Volvo Dynamic Steering (VDS) pedig könnyű manőverezhetőséget és kitűnő stabilitást biztosít. A buszok elő vannak készítve a Safety Zones rendszer aktiválására is, amely GPS lokáció alapján képes önműködően korlátozni a jármű maximális sebességét olyan különösen veszélyeztetett helyeken, mint a végállomások, iskolák és kórházak. Gustavo Bacellar de Faria, a GreenMob Capital vezérigazgatója szerint az új buszok érkezése jelentős mérföldkő Brazília közösségi közlekedésében. „A világszerte elérhető legfejlettebb technológiát hozzuk el Goiânia városába – ötvözve a hatékonyságot, a kényelmet és a biztonságot. Az elektromos Volvo BZRT-k érkezése megerősíti elkötelezettségünket az innovatív és fenntartható városi közlekedési megoldások fejlesztésének előmozdítása iránt, kézzelfogható értéket teremtve a városok és ügyfeleink számára egyaránt” – tette hozzá. A járművek a Goiâniát és elővárosait kiszolgáló BRT rendszert fogják erősíteni, melyet jelenleg körülbelül 12 millió utas vesz igénybe havonta. Ez a szám az előrejelzések szerint rövidesen 17 millióra növekszik majd. Az 50 km hosszúságú hálózat, amely az Észak-Dél és a Kelet-Nyugat korridorokból áll, több mint 50 megállóval rendelkezik, valamint csatlakozással Trindade, Goianira és Senador Canedo felé. „Az új Volvó buszok szállítása előreláthatólag még idén megtörténik. Goiânia lesz a világ első olyan városa, ahol tisztán elektromos duplacsuklós Volvo buszok közlekednek majd napi forgalomban, nulla károsanyag-kibocsátással. 28 méteres hosszúságukkal pedig ezek lesznek a leghosszabb, rendszeres forgalomban részt vevő elektromos járművek a Földön” – mondta Paulo Arabian, a Volvo Buses brazíliai értékesítési vezetője. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!