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
auto
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

Tömbösítve, egyszerre 23 típus törésteszt-eredményeit hozta nyilvánosságra a napokban az EuroNCAP – a modellek fele tisztán elektromos volt, és belső égésű motoros társaikkal ellentétben mind meg is kapták az öt csillagot.

Árnyalatnyi különbségek azért voltak.

Tesla Model Y

A Model Y előző generációját 2022-ben tesztelte az EuroNCAP, és a típus akkor a legmagasabb összpontszámot kapta abban az évben. Elsőre úgy tűnik, mintha némely részeredmények az új Juniper/Opal változatban romlottak, míg mások javultak volna, de 2023-ban és 2024-ben is szigorodott a tesztsorozat, így a számok közvetlenül nem összevethetőek.

A 90 százalék feletti felnőtt és gyermekvédelem így is az idei év legjobbjai közé tartozik, míg a balesetmegelőző rendszerek terén 2025-ben a Tesla holtversenyben első a Smarttal. Mint a legtöbb típusnál, itt is az oldalsó oszlopteszt jelenti a legnagyobb kihívást, ahol a sofőr bordáin mért erőhatások csak közepes védelmet mutatnak a skálán.

Volvo EX90

A Volvo zászlóshajója tovább öregbíti a márka hírnevét a biztonság terén – a mostani tesztsorozat második legmagasabb összpontszámát kapta az EX90.

A típus egyenletesen magas pontszámokat kapott minden területen, egyedül a balesetmegelőző rendszereknél maradt el a 90 százalék feletti teljesítmény, de a 82-86 százalék ebben a két kategóriában nem rossz eredmény az idei tesztsorozatban.

Leapmotor B10

A Leapmotor B-szegmensben versenyző SUV-ját nemrég próbáltuk ki az európai sajtópremieren, és jó hír, hogy az autó a biztonság terén példamutatóan vizsgázott.

A B10 kiemelkedő felnőtt és gyermekvédelmi pontszámot kapott, ahol egy kicsit még lehet reszelni, az a balesetmegelőző rendszerek területe. A 80 százalék közepe nem rossz eredmény a legtöbb versenytárshoz képest, de ebben még van fejlesztési lehetőség. A teszt során leginkább a tolatás közben előforduló balesetek megakadályozása a sofőrfigyelő pontossága kapott alacsonyabb pontszámokat.

Hongqi EHS7

A Hongqi márka hazánkban talán nem ismert – egy nagy kínai gyártó, a FAW márkája, anyavállalata pedig a Volkswagen egyik fő autógyártó partnere az országban.

Az EHS7 egy hatalmas, közel ötméteres elektromos SUV és felnőttvédelme a kiemelkedőek közé tartozik. A gyermekek esetén kapott 85 százalék sem rossz, de azért idén ennél jóval magasabb pontokat is láttunk már és a balesetmegelőző rendszerek is csak 82-83 százalékot kaptak.

Lucid Gravity

A Lucid még nincs jelen hazánkban, de a müncheni szalon kapcsán sikerült megtapogatnunk a márka második autóját, a sorsdöntőnek is tartott Gravity-t, amely ügyes megoldásaival hívja fel magára a figyelmet.

A Gravity-nek a biztonság terén sem kell szégyenkeznie, az öt csillag meglett ennek a modellnek is, de azért egy ekkora autóban egy picit csalódást keltő a 83 százalékos felnőttvédelem. A frontális ütközésnél túl sok probléma nem volt a mért eredményekkel, de pontlevonás járt azért, mert az utas oldalán nem reteszelt ki az ajtót a baleset után. Annál a tesztnél, ahol az autó az oldalával nekicsapódik egy póznának, egy kicsit magasabb értékeket mértek a sofőr mellkasánál, mint ami a megfelelő, vagy jó eredményhez szükséges.

Típus Csillag Felnőtt utasvédelem Gyermek utasvédelem Sérülékeny közlekedési szereplők védelme Balesetmegelőző rendszerek
Tesla
Model Y
5 91% 93% 86% 92%
Volvo EX90 5 92% 93% 82% 86%
Leapmotor B10 5 93% 93% 84% 85%
Hongqi EHS7 5 93% 85% 82% 83%
Lucid Gravity 5 83% 93% 80% 85%
Subaru Solterra 5 88% 85% 80% 79%
Toyota bZ4X 5 88% 85% 80% 79%
Škoda Enyaq 5 90% 87% 77% 78%
Škoda Elroq 5 90% 87% 77% 78%
Volkswagen ID.3 5 86% 87% 78% 76%
Kia EV5 5 83% 85% 74% 80%

Táblázatunk az összpontszám (overall rating) alapján került rendezésre.

Subaru Solterra és Toyota BZ4X

A Toyota két márkájának testvérmodelljei annyira megegyeznek, hogy az EuroNCAP csak a BZ4X-et tesztelte és annak eredményeit szerepelteti a Solterránál is. A két típus pontszámai ennek megfelelően teljesen meg is egyeznek.

A felnőtt és gyermekvédelem, valamint a sérülékeny közlekedési szereplők (gyalogosok, biciklisek, motorkerékpárosok) és az általános balesetmegelőző rendszerek mind 80 százalék körül teljesítettek

Škoda Enyaq és Elroq

Az Enyaq és az Elroq nem úgy testvérek, mint a két Toyota, de utóbbi gyakorlatilag az Enyaq rövidített változata, ami néhány dizájnelem kivételéve a C-oszlopig az utolsó csavarig megegyezik a bátyjával. Ezért az EuroNCAP csak az Elroqot törte össze és egyéb tesztekkel igazolta, hogy az eredmények kivetíthetők az Enyaqra is.

A Škoda egy kicsit jobban teljesített az oszlop teszten a bordákon mért erőhatások tekintetében, mint az átlag – közepes helyett négyes az osztályzat – de az öv nem tartotta eléggé a sofőrt az ülésben és nagyon átesett az utas ülésére a próbababa, így ez a két modell itt bukott néhány tizedpontszámot. A felnőttvédelem 90, a gyermekeké 87 százalékot kapott végül.

A balesetmegelőző rendszerek és a sérülékeny közlekedési résztvevők esetén 80 százalék alatt maradt az összesítés. Nem segített, hogy nincs aktív motorháztető, ami gázolás esetén csökkenti a fejsérülések esélyét, és a kocsi mögött tébláboló bicikliseket, gyermekeket, valamint az előttünk fékező motorosokat sem vette mindig időben észre a rendszer. Az EuroNCAP szakemberei elégedetlenek voltak a sofőrfigyelővel is, ami csak 0,3 pontot kapott a lehetséges kettőből.

Volkswagen ID.3

Most került sor a frissített ID.3 tesztjére is, ami nem sikerült rosszul. A felnőtt és gyermekvédelem 86, illetve 87 százalékot kapott, pedig az oszlopteszt alapvetően kiválóan sikerült, de a sofőr itt sem maradt az ülésében, a biztonsági öv nem fogta rendesen. A két ülés közé fúvódó légzsák azért ezen sokat tompít.

A balesetmegelőző rendszerek 80 százalék alatti eredményét olyan hibák okozták, mint például az, hogy a rendszer nem akadályozta meg, hogy sávot válton a tesztautó, miközben egy motoros előzte és a sofőrfigyelő a cseh testvérekhez hasonlóan gyenge volt.

Kia EV5

A most tesztelt 11 villanyautó között a Kia EV5 teljesített a leggyengébben, de minden relatív, az öt csillag azért a koreai típusnak is megvan. A felnőtt utasok védelme 83, a gyermekeké 85 százalékot kapott – előbbieknél a sofőr mellkasának védelme lett közepes, illetve gyenge a frontális és oszlopos tesztekben.

A balesetmegelőző és motorosokat, gyalogosokat, bicikliseket védő rendszerek is még jól, de nem kiemelkedően teljesítettek, 80, illetve 74 százalékos eredményt értek el. Az előttünk és mögöttünk átszaladó felnőtteket, gyerekeket, vagy bicikliseket előbb is észrevehetné a rendszer, de a kereszteződésben elénk hajtó másik autóra sem volt a legjobb a reakcióidő.

Érdekesség, hogy a mostani tesztsorozatban öt belső égésű motoros modell is csak négy csillagot kapott. Így a Toyota Yaris Cross, a BMW 2-es sorozat Grand Cupéja, a Nissan Qashqai, valamint két kisbusz, a Volkswagen Multivan és Caddy modellek sem érték el a már-már megszokott, elvárt ötcsillagos eredményt. A Nissan balesetmegelőző rendszerei például kimondottan rossz, 60 százalékos eredményt értek el, előfordult, hogy elgázolták a biciklist, motorost, engedték a sávváltást egy a belső sávban közeledő autó elé.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL3ZvbHRpZS1lbGV0cm9tb3MtYXV0by1iYW5uZXItMjAyNS0wOS0wNC12YS1zemVwdC0xMzAweDYwMC1rb3ZpLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi92b2x0aWUtZWxldHJvbW9zLWF1dG8tYmFubmVyLTIwMjUtMDktMDQtdmEtc3plcHQtMTMwMHg2MDAta292aS0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás