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
auto
2024. 04. 26. péntek

Már meg is döntötték a Tesla Model 3 830 kilométeres rekordját

elektromos autó

Nem tévedett nagyot a Denver Tesla Club elnöke, Sean M. Mitchell, mikor azt mondta, hogy az általa felállított 830 kilométeres hypermiling rekord a Tesla Model 3-assal könnyen megdönthető. Az amerikai férfi azzal a céllal vágott neki a 29 óráig tartó útnak, hogy minél takarékosabb vezetési stílusban legalább 960 kilométert sikerüljön megtennie újratöltés nélkül, ám állítása szerint az elhanyagolt útvonaltervezés, valamint biztonsági okok miatt 830 kilométer után úgy döntött, hogy a maradék 10 kWh-nyi energiájával inkább elindul a legközelebbi töltő felé. Sejthettük azonban, hogy nem fogja annyiban hagyni a dolgot, hiszen ha tényleg annyira könnyű közel ezer kilométert levezetni a kicsi Teslával, akkor miért hagyná másra a babérok learatását? Nem is kellett sokat várni az új próbálkozásra: Sean Mitchell másodszorra is nekivágott a hypermile futamnak a villanyautójával, ezúttal azonban jóval alaposan felkészült. Egyrészt új célkitűzést állított maga elé: a korábban megdönteni kívánt 960 kilométert már nem érezte kihívásnak, ehelyett inkább egyből a Guiness Világrekordok Könyvébe akarta beírni a nevét, mégpedig a Tesla Model S által felállított 1072 kilométeres hypermiling rekord túlszárnyalásával, ami a legnagyobb távolság, amit egy sorozatgyártott elektromos autóval valaha is megtettek egyetlen töltéssel. A minimális fogyasztás elérése érdekében a sebességet is lecsökkentette maximum 40 km/h-ra, de jól tudta, hogy a hosszabb út és a lassabb tempó egy hosszadalmas, fárasztó, és végletekig unalmas túrát eredményez, ezért az egyik haverját is magával vitte a kirándulásra. A rekordkísérlet előtti felkészülés az útvonaltervezésben érte el a csúcspontját. A két férfi ugyanis ezúttal meg se próbált egyik városból a másikba eljutni, hanem inkább a denveri repülőtér mellett, egy hotel parkja körül kocsikáztak egy alig egy mérföldes szakaszon. Úgyhogy ha ezután bárki unalmasnak és céltalannak érzi az életét, annak jusson eszébe, hogy valaki 32 órán keresztül, 30-40 km/h-s sebességgel, 42°C-os autóban klíma nélkül egy parkot kerülgetett Denverben, 606-szor megkerülve azt egy rekord kedvéért. Ebből ki is derül, hogy a Model 3-assal új csúcs született, 970 kilométer, ami ugyan a Model S rekordját nem éri el, de az eredeti célkitűzést igen. A felfoghatatlanul izgalmas élményvezetésről videó is készült, ami a nehezen elalvóknak még sokat segíthet a forró nyári éjszakák alatt.

Ilyenkor aztán felmerül a kérdés, hogy hány kiló kaját és hány csomag pelenkát vittek magukkal a rekorderek egy 32 órás körtúrára. A vécére járás problémájára sokak csalódására nem született semmilyen kreatív megoldás, a férfiak egyszerűen megálltak egy rövid pihenőre, és bementek egy mosdóba. A bevásárlást már egy sokkal viccesebb módon intézték: mivelhogy amúgy sem mentek túl messzire az otthonuktól, egész egyszerűen megkértek egy harmadik havert, hogy dobáljon nekik ételt a kocsiba, amit ők hálóval igyekeztek elkapni.

Az utazás azonban nem volt teljesen problémamentes. Az autó akkumulátora valamiért 66 kWh-nyi energia felhasználása után lemerült, ami szokatlanul kevés az aksi névleges 75 kWh-s kapacitásához képest. Ráadásul a hypermiling túra után a Model 3 megsértődött, és nem volt hajlandó töltődni a Superchargerre dugva, úgyhogy a 970 kilométeres kirándulás után még a szervizbe is volt egy útja.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.