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 Ismét eltelt 1 hét amióta a Tesláról írtam és ismét sok minden történt a kaliforniai cég háza táján. A főbb hírekről szorgalmasan beszámolnak a kollégák itt a Villanyautósok.hu „hasábjain”, de mindig van pár plusz információ, ami kimarad a sajtóhírek fősodrából. Lesz most ebben sok Model 3, kínázunk is picit, aztán megnézzük mi a helyzet a szabotőr-üggyel. Mérföldkövek Immár 2 hete, hogy véget ért az előző negyedév és tudjuk, a Tesla elérte a kitűzött célt és 1 hét alatt kevéssel több mint 5000-et gyártott le a legújabb modelljéből. A fenti mérföldkő elérése kapcsán pedig már arról is beszéltünk, hogy a Tesla rohamosan közeledik ahhoz a bizonyos 200.000-es határhoz, ami után vásárlói elkezdik elveszíteni az amerikai villanyautós ösztönzőrendszer legfontosabb elemét, a szövetségi 7500 dolláros támogatást. Nagy kérdés volt, hogy ki tudják-e tolni a kétszázezredik autó átadását júliusra – ezzel ugyanis 3 hónappal elodázható a támogatás kivezetése is. Szenzációs kép a NewSpaceEra.com csapatától. A legutóbbi SpaceX rakétafellövés helyszínére vittek egy Model S-t, egy Model 3-at és egy Model X-et. A háttérben az látszik a hosszú expozícióval készült képen, ahogyan 2018.06.29-én a Falcon 9-es rakéta a nemzetközi űrállomás felé viszi a rakományát a CRS-15 küldetés keretében. Nos, most már hivatalosan is megerősítést nyert, hogy, csendben, különösebb hírverés nélkül, de megoldották a feladatot. Így év végig marad a támogatás teljes összege, majd jövő év közepéig a fele, végül pedig 2019 végéig a negyede. Ezzel nagyjából 640 millió dollár marad az amerikai vásárlók zsebében. Egyébként a Tesla lett az első autógyártó amelyik elérte ezt a küszöböt – globálisan pedig 360 ezer autó körül jár. Rekord gyártás, 13%-os tőzsdei zuhanás Aki követi a tőzsdei eseményeket, annak már az is feltűnt, hogy a TSLA papírok ennek ellenére éppen hogy zuhanni kezdtek, ami, valljuk be, nem túl normális reakció. Itt már írtunk a lehetséges okokról. A pénzügyi oldalak szalagcímei alapján az tűnik a zuhanás egyik közvetlen kiváltó okának, hogy pár elemző megkérdőjelezte mennyire fenntartható ez a termelési ütem. Jelenleg azt tudjuk, hogy július 2-4 között, részben az amerikai nemzeti ünnep okán, részben pedig a nagy hajtás kompenzálása végett, jórészt álltak a gyártósorok. A pletykák szerint a szünet alatt ismét optimalizálták a termelés bizonyos részeit és a hét második felében indult újra a gyártás. Model 3 gyártás Az internetes szivárogtatókkal vigyázni kell, nem mindig hiteles az információ. Ezzel együtt a festőüzem egyik munkatársa jóvoltából most azt tudtuk meg, hogy július 11-12-én, 2 nap alatt, összesen több mint 2000 autót festettek le és most már, ahogy fogalmazott, „nem is szakadnak bele”. Hogy ez a szám mind a 3 típust, vagy csak a Model 3-at takarja-e, azt nem tudjuk, de legrosszabb esetben is arra enged következtetni, hogy most már fenntarthatóvá vált a heti 5000-es ütem a kis Teslával. Legalábbis a festőüzemben. Hasonlóan a gyártás újbóli felfutását erősíti meg, hogy az elmúlt 13 napban több mint 15 ezer új Model 3 alvázszámot regisztráltak be. A legmagasabb szám jelenleg a 71.900-as. Természetesen az alvázszámok bőven a gyártás előtt járnak, de ahogy eddig is, az új regisztrációk üteme viszonylag szinkronban van a termeléssel. Már nem dugdossák: a Tesla megújult nyitóoldalának tetején kapta meg a kiemelt helyet a Model 3. Forrás: Tesla.com De erre engednek következtetni Elon Musk szavai is egy friss Bloomberg interjúban. A Tesla vezetője szerint, bár a június végi áttörés rendkívüli erőbedobást követelt mindenki részéről, egy hónapon belül sokkal kevésbé lesz fájdalmas tartani a tempót. A cég egyébként azt is megosztotta, hogy a következő cél a heti 6000 Model 3 augusztus végéig és 7000 év végéig. A 10.000-es tempót jövő év közepére érhetik el. Ez utóbbi ismét arra enged következtetni, hogy a profitlabilitást szem előtt tartva fogják csak növelni az ütemet a jövőben, nem pedig minden áron. Bár a fenti hír némileg visszavágja az eredeti növekedési tervet, ismét csak érdemes perspektívába helyezni a számokat. A heti 7000-es ütemi évi kb 360 ezer autót jelent. Ez nagyjából annyi mint az eddig valaha eladott összes Tesla együtt. Ha hozzáadjuk a heti 2000 S-et és X-et, akkor az heti 9000, azaz évi 470 ezer autót jelent, azaz a cég nagyjából hozza azt a korábbi vállalást, hogy 2018-at évi félmilliós tempóval hagyják el. https://villanyautosok.hu/wp-content/uploads/2018/07/hero.mp4 Model 3 akár 1 hónapon belül? A gyártási ütem növekedését egyébként az is jól mutatja, hogy egyre-másra számolnak be arról az amerikai vásárlók, hogy 1-1 hónappal korábbra tippeli most már a Tesla foglalási rendszere autójuk érkezését. És ha ez a sok közvetett bizonyíték nem lenne elég, a Tesla a héten kinyitotta rendelési rendszert minden észak amerikai vásárló előtt. Ez konkrétan azt jelenti, hogy bárki a cég amerikai oldalára kattintva kedvére konfigurálhatja az autót és meg is rendelheti. A szállítási határidők pedig a hét folyamán már javultak is: a Model 3 nagyobbik aksis hátsókerék meghajtású, valamint összkerékmeghajtású Performance verzióit jelenleg 1-3 hónapon belül szállítják, míg a „sima” összkerekes Long Range verzióra 2-4 hónapot kell várni. A kisebbik aksira továbbra is 6-9 hónapot jósolnak. Jelenleg ebből lehet választani. Forrás: Tesla.com És, természetesen, aki már 1-2 éve sorban áll és leszurkolt 1000 dollárt, továbbra is előnyt élvez. De ha mondjuk úgy dönt, ő inkább még vár pár hónapot a kisebbik aksira, akkor az aki most megrendel egy full extrás csúcsmodellt, elé kerül a sorban. De ez így volt anno az S és az X esetében is. Apropó ezer dolláros foglaló: ahogy a két nagy Teslánál, úgy most ez a Model 3-nál is megszűnt az amerikai vásárlóknak. Itt lehet játszani. Vigyázat, csak az amerikai oldalon működik. Forrás: Tesla.com Fakíroknak ajánlom a játékot a konfigurátorral, össze lehet állítani álmaink autóját – hogy aztán ne vegyük meg. De ezen túl, a cég teljesen áttervezett Model 3 aloldalában is lehet gyönyörködni. Most már sokkal részletesebb információk érhetők el az autókról és a felszereltségek közötti különbségekről. Mukstól pedig Twitteren azt is megtudtuk, hogy a Performance verzió combosabb fékeket kapott és 1 centivel lejjebb is ültették. 30.000 tesztvezetés vár 100 autóra – de már jön a felmentő sereg Az elmúlt hetekben a fremonti cég elkezdte a tesztautók kiszállítását is. Első körben 100 darab full extrás P3D készült el, amiket szemfüles twitterezők le is kaptak a gyár udvarán. Musk ígérete szerint hamarosan az összes észak amerikai boltban lesz tesztautó – amire van is igény, hiszen az elmúlt pár napban már 30 ezren iratkoztak fel tesztvezetésre. Az internet népe elöl nem lehet semmit eldugni. Itt vannak a full extrás Model 3 Dual Motor Preformance tesztautók. Forrás Twitter/RSmetrics Addig is meg lehet nézni a cég weboldalára feltöltött új videókat, amin a Model 3 száguldozik, aki pedig komolyan gondolja a vásárlást, annak ajánlott a Tesla Youtube oldalán található oktatóvideókat is áttanulmányoznia. A hatalmas gyártási tempóhoz ugyanis hasonló kiszállítási ütem is társul, ezért a vállat azt a célt tűzte ki, hogy 5 percre csökkentse az új hármasok átadását. Ez azt jelenti, hogy minden papírmunkát megcsinálnak előre és digitálisan megküldik a vevőnek, az autó leszállításakor pedig már csak minimális iránymutatás van. Shanghajtól Pekingig Zsolt már beszámolt róla, hogy immár hivatalosan is bejelentették, a Tesla első Amerikán kívüli gyára Shanghajban épül fel. A kínai metropolis 24 millió lakossal rendelkezik, területe pedig nagyjából akkora, mint Pest Megye és Budapest együtt. A város GDP-je hazánkénak majd háromszorosa. A helyszín senkit nem kellett, hogy sokkoljon, már évek óta beszélnek róla, de mostanáig kellett várni rá, hogy a Tesla kínai partner nélkül, saját mag építhesse meg az évi fél milliós autó kapacitású gyárat. Hogy a gyár miből és mennyiért épül meg pontosan, azt egyelőre még nem jelentették be, de persze pletykák mér vannak. Köztudottan a Tesla egyik nagy intézményi befektetője a kínai Tencent Holding, amely 2,5 milliárd dollár értékben a vállalat mintegy 5%-át birtokolja. A kínai pénzügyi óriás teljes vagyona kb. 23 ezer milliárd forint, azaz picivel több mint hazánk éves költségvetése, és tavalyi nyeresége is 3700 milliárd forintnak felelt meg. Nagyjából. Szóval róluk rebesgetik, hogy valahogy benne lesznek a buliban. Elon Musk a kínai alelnök oldalán Pekingben. Forrás: Twitter/Elon Musk Azután pedig az is találgatásokra adott okot, hogy Musk Shanghajból nem haza, hanem Pekingbe repült, ahol többek között az ország alelnökévek tárgyalt. Azt nem tudjuk miről, de egyesek szerint nem lenne meglepő, ha a hatalmas zöld programot végrehajtó kínai vezetés valami nagyon kedvezményes hitellel támogatná meg a projektet. Az már biztos, hogy Muskot lenyűgözte a kínai projektek kivitelezésének sebessége – különösen az az eset amikor 1500 kínai munkás kevesebb mint 9 óra alatt húzott fel egy vasúti csomópontot. (Most senki ne gondoljon bele nálunk mennyi ideig tartanak a vasúti felújítások). Ki tudja milyen meglepetésekkel szolgál még a shanghaji gyár. Lehet nem évek, hanem hetek, vagy hónapok alatt épül fel? V. Epizód – A szabotőr visszavág És hogy ne hagyjuk szó nélkül a vállalat körüli szabotázs botrányt sem, itt is vannak fejlemények. Mint ismeretes, emberünk Marty Tripp perben áll a Teslával, miután a kaliforniai cég kirúgta és beperelte volt alkalmazottját ipari kémkedés és szabotázs okán. Tripp fő védekezése az, hogy ő egy u.n. whistleblower, aki csak a cég háza táján lévő szabálytalanságokra és csalásokra akarta felhívni a figyelmet. Mint már akkor is említettem, elég nehéz nem úgy érezni, hogy a történet több sebből vérzik. Ha valaki hasonló dolgokat tud meg munkáltatójáról, akkor a hivatalos szerveknek kellene jelenteni, nem pedig a médiának szivárogtatnia. Nos, miután a Teslával szembeni pere rosszul alakul (állítólag még mindig nincs ügyvéd aki elvállalta volna a védelmét), Tripp most mégiscsak a hatóságokhoz, nevezetesen az SEC-hez, a tőzsdei felügyelethez fordult. Utólag, miután már vádjait kiszivárogtatta a sajtónak. Elon Muskot Kínában kapták le az utcán egy étterem előtt. Forrás: Reddit/aloveric Itt már talált is egy nagy, sikerdíjas ügyvédi irodát, aki képviseli a perben, ugyanis, ha az SEC megbüntetné a Teslát, milliókat kapna a büntetésből Tripp és az iroda is. Vádjai között szerepel a Model 3 gyártási számainak meghamisítása és a sérült cellák autókba építése is. A Tesla közleményei szerint a vádak nevetségesek és könnyen, tényekkel fogják cáfolni. Mondjuk, hogy miért építenének tűzveszélyes cellákat autókba, hogy azután arról szóljanak a hírek, hogy minden második Model 3 kigyullad, azt én sem értem. A Model 3 gyártási számait pedig több ezer munkás látja nap mint nap – mint a korábbi szivárogtatásokból megtudtuk, a különböző állomásokon, így a végszerelő-soron is nagy monitorok mutatják az aktuális értékeket. De biztosan mindent meg lehet hamisítani. Folytatása következik. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!