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
auto
2024. 04. 27. szombat

„Bemegyek és szitává lövöm a Gigafactoryt” – így fenyegetőzött a Tesla szabotőr

elektromos autó

Szinte percenként jönnek a hírek a Teslánál lebukott szabotőr ügyében. Hogy az elmebeteg skála végén kezdjük, emberünk állítólag azzal fenyegetőzött az elmúlt 24 órában, hogy bemegy a Gigafactoryba és szitává lövi az egészet. Közben a Tesla már be is perelte a hekkelésért, lopásért és a szabotázsért, mutatjuk a keresetet és a szabotőr Elon Muskkal folytatott levelezését is.

Nagyágyúk és súlyos vádak

Mint keddi cikkünkben mi is megírtuk, Elon Musk vasárnap nem sokkal éjfél előtt küldött ki  egy körlevelet a Tesla alkalmazottainak, amelyben közölte velük, hogy szabotőrt fogtak a cégnél. Amikor hétfőn éjjel készült a cikk, még nagyon friss volt a hír, gyakorlatilag már a kész írásba illesztettem be a végére amit akkor tudni lehetett. A mai napon azonban a CNBC nyilvánosságra hozta a Tesla keresetét Martin Tripp ellen – igen most már neve is van a szabotőrnek.

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve

Mint  a beadványból megtudjuk, Tripp tavaly októberben csatlakozott a nevadai Gigafactory stábjához mégpedig Process Engineer munkakörben, bármit is jelentsen ez. Ebben a pozícióban rengeteg üzleti titokhoz fért hozzá, konkrétan a gyártástechnológiára és az akkumulátor csomag részleteire volt rálátása.

A felvétele után pár hónappal már látszottak a bajok – így a Tesla vádja -, ellenséges volt és kötözködött a munkatársaival, de nem volt megfelelő a teljesítménye sem. Hogy adjanak neki még egy esélyt, kb. egy hónapja, május 17-én új munkakörbe helyezték, ami felbosszantotta és a vádban szereplő cselekmények kiváltó oka volt.

A vádirat borítója. forrás: CNBC

Tripp titkos dokumentumokat lopott el, videókat és fotókat készített a gyártásról, hibás kóddal szabotálta a gyártásirányítási rendszert, több gigabájtnyi anyagot töltött le és kémprogramot telepített 3 kollégájának a gépére, hogy onnan szivárogjanak hozzá az információk, ezzel rájuk terelve a gyanút. Azt is megtudtuk, hogy fals és kiszínezett adatokat szivárogtatott a sajtónak, például azt híresztelte, hogy hatalmas, 150 milliós kárt okozott a hibás akku gyártó robot a Teslánál a cég pedig vagy ezer sérült, átszúrt modult épített be Model 3-ak aksi csomagjába. Azzal is megvádolta Muskot, hogy hazudott a befektetőknek a legyártott Model 3-ak darabszámáról – ezekre a vádakra majd még visszatérünk.

Az ügy összefoglalója. Forrás: CNBC

A Tesla ezekkel a tényekkel nagyjából 1 hete, június 14-15-én konfrontálta Trippet, aki először mindent tagadott, majd a bizonyítékok láttán beismerte tettét – állítja a cég. A vállalatot egyébként egy elég nagy név fogja képviselni a perben. John Hueston a Hueston Hennigan ügyvédi iroda egyik névadója az Enron per ügyészeként vált ismertté. Az amerikai energiaipari óriás, amelynek bevétele egykor évi 100 milliárd dollár volt, azzal vált hírhedté, hogy minden idők egyik legnagyobb pénzügyi csalását hajtotta végre. Egészen konkrétan az egykori híres könyvvizsgáló cég az Arthur Andersen segítségével verték át a befektetőket, amíg mind a két cég bele nem bukott.

Szabotőr vagy szent?

„Whistleblower” – így hívják angolul azt aki kiugrik a korrupt nagyvállalatból, vagy politikai pártból és karrierjét, vagy akár testi épségét és családját kockára téve leleplezi a visszaélést. Martin Tripp, egyelőre még ügyvéd nélkül, ezt a védekezést használva utasítja vissza a vádakat. Elmondása szerint ő csak azért lopta el az anyagokat, mert aggódott a Tesla vásárlók biztonságáért és elborzasztották a cégen belül látottak.

Innen a Duna partjáról nehéz megítélni kinek van igaza, de nem nehéz elég nagy lyukakat és logikai bukfenceket találni Tripp sztorijában.

Ilyen amikor leég egy tiszta alumínium Model S. Forrás: caradvice.com

Ha tudomása, pláne bizonyítéka van arról, hogy veszélyes, sérült cellákat építenek az autókba, azonnal rohannia kellett volna az NHTSA nevű közlekedésbiztonsági hatósághoz. Itt tárt karokkal és a kifejezetten az erre az estre hozott „whistleblower” törvények alapján, megfelelő védelemmel várták volna, hogy aztán beszüntessék az autó forgalmazását és vád alá helyezzék a cég vezetőit.

De Tripp nem fordult a hatóságokhoz.

Ha valakinek bizonyítékai vannak arra, hogy a cég vezére hazudott a tőzsdei jelentésben, azonnal az amerikai tőzsdefelügyelethez az SEC-hez kell fordulnia. Amikor a Tesla a negyedév végét követő 3 napon belül közli, hogy hány autót gyártottak, azt rögtön be is nyújtják írásos formában a felügyeletnek. Ha ebben hazudtak, az rendkívül súlyos bűncselekmény. Még ha nincs is konkrét bizonyíték a kezében, akinek erről tudomása van tényleges „whistleblower” védelmet kaphat a hatóságoktól. Megvédik az identitását és azonnali nyomozást kezdenek.

De Tripp nem fordult a hatóságokhoz.

Inkább elkezdett  szivárogtatni a sajtónak, meghekkelte 3 kollégája gépét hogy rájuk terelje a gyanút, hibás kódokat rakott a Tesla gyártásirányítási rendszerébe és több gigabájtnyi gyártástechnológiai üzleti titkot töltött le – állítólag.

Nem kerek a sztori

Csak megjegyzem, hogy vádjai már önmagukban sem túl logikusak.

Állítása szerint amikor Musk azt mondta, hogy 2020 Model 3 készült az előző héten, akkor a valós szám „közelebb volt az 1900-hoz”. Hogy mi?! Ilyen bénát mégis minek hazudtak volna? Emlékezzünk vissza, a Tesla 2017 egész második felében, szóval 180 nap alatt, mindössze 1700 Model 3-at szállított le. Amikor bedobták a 2020-as gyártási számot, az azt jelentette, hogy 1 hét alatt több autó készült mint amennyit az egész előző évben átadtak. Egyik oldalról, ennek a sikernek mennyire tompította volna a jelentőségét, ha 100-zal kevesebb a gyártási szám? Ezért hazudni? Másrészt, a 2500-as célt így sem, úgy sem érték el, tehát ha a befektetők pánik szerűen elszaladtak volna, akkor az 1900-nál és 2020-nál is megteszik. (Nem tették).

Elon Musk a Tesla éves közgyűlésén, kb. 1 héttel a leleplezés előtt. Forrás: Tesla

Ha egy Teslának csak leenged az első kereke, az azonnal breaking news. Évente 150,000 autó ég ki az USA-ban, mégis a média szinte csak az eddig ismert 1 számjegyű Tesla tüzekkel foglalkozik. Tényleg hibás, zárlatos, tűzveszélyes cellákat építettek volna be, hogy arról szóljanak a szalagcímek, hogy egymás után égnek ki a  Model 3-ak?

Egy biztos, az ügy most már a bíróságon folytatódik, egyelőre ebben a polgári perben. Nem kizárt, hogy a Tesla célja elsősorban annak kiderítése a perrel, kikkel működhetett együtt Tripp, volt-e esetleg külső megrendelője? De ha a vádak beigazolódnak, Nevada állam is beperelheti a szabotőrt ipari kémkedésért és szabotázsért.

A forrás

Az eset kapcsán felvetődik egyébként a média felelőssége is. Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban, egy főszerkesztő csak akkor engedett ki egy oknyomozó, leleplező hírt, ha az minimum 2-3 egymástól független forrásból meg lett erősítve. Ettől a kortól már fényévekre vagyunk.

A per anyagai alapján egyértelmű például, hogy a Business Insider június 4-i bombasztikus leleplezése kizárólag Tripp beszámolóin és kicsempészett dokumentumain alapul. Hol volt itt az állítások leellenőrzése? És ha kimondja a bíróság, hogy Tripp meghamisította az adatokat, akkor hova lesz az üzleti lap hitelessége? Esetleg perelhetők-e ők is hitelrontásért, vagy anyagi károkért?

Terror fenyegetés?

De ha  ez még nem lett volna elég izgalmas, pár órája jött a hír az állítólagos mészárlással fenyegetésről.

Tripp szomszédja aggódva hívta fel a Teslát azzal, hogy emberünk azt kiabálta: „bemegyek és szétlövőm az egész Gigafactoryt!” Amerikában ezt nem veszik félvállról, mert sajnos rendszeresek a sértett, beteg emberek által elkövetett mészárlások akár az iskolákban akár a munkahelyeken. Idén 175 ilyen eset volt, 243-an haltak és 634-en sérültek meg. Eddig.

A rendőrség azonnal vizsgálódni kezdett, de nem találták konkrét nyomát, hogy Tripp tényleg gyilkolni akart volna, ő maga pedig tagadja a vádakat. Mindenesetre nem tudom mi oka lett volna a szomszédnak a bejelentésre, hazugságra, hiszen nem vállalta arcát, nem kapott 15 perc hírnevet, ellenben enyhén instabil szomszédjának céltáblájává válhatott ezzel.

https://twitter.com/drewharwell/status/1009839342955716610

Tegnap délelőtt egyébként volt még egy utolsó „pengeváltás” Musk és Tripp között a céges levelezésben. A Washington Post által közzétett levelek valódiságát a Tesla megerősítette, zárásul pedig mi is közöljük. Ebben Tripp nyit, mégpedig azzal, hogy közli Elonnal, hogy megérdemli amit most kapni fog azért  a sok hazugságért amivel a befektetőket és a nyilvánosságot etette. Erre Musk csak annyit válaszol, hogy a fenyegetőzéssel csak a saját helyzetén ront, mire Tripp visszavág, miszerint ő nem fenyeget, csak közölte mi következik. Végül Musk visszautasítja a vádakat és közli Trippel, hogy beperlik.

Azért, ha egy tanácsot adhatnánk a Tesla vezérének a jövőre nézve: Mr. Musk, don’t feed the troll!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.