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 Bence tavasszal még a Skandinávia felé vezető útvonalakon tapasztalható töltőhelyzet iránt érdeklődött a közösségben, nyár elején pedig egy remek szlovéniai túra beszámolójával jelentkezett. A menetirány változott ugyan, de a közlekedési eszköz nem: hihetetlen, de a nem mindennapi kalandot egy kimondottan városi használatra tervezett Volkswagen e-Up-pal vállalták be. Csütörtök este indultunk, odafele Veszprémi villám, majd Zalaegerszegen kemping lett volna a terv, de későn értünk oda, nem tudtunk bejutni. Gondoltam felkeressük a PlugShare-en 24/7-nek jelölt AC-t az E.ON telephelyén, amiről persze kiderült, hogy este 10 után nem elérhető. Végül villámon feltoltuk félig, és vadkempingeztük egyet. Reggel még rátöltöttünk AC-n, majd indultunk Szlovénia felé. (fotók: Léstyán Bence) A Grabonoš kútnál még úgy gondoltam, hogy simán elérünk a következő töltőig (Maribor vzhod), de végül éppen hogy (4 km hatótávval) értünk csak oda. Ráadásul nem értettem, hova akar vinni a PlugShare navija, mert kint volt az e-töltőhely szimbólum a mi oldalunkon lévő kút tábláján is. Odaérve láttam csak, hogy az oszlop helyén mindössze a kiállás doboza díszeleg, a töltőt átrakták a másik irány felőli kúthoz.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 Arra már nem volt elég hatótávunk, hogy az autópályán a következő lehajtón keresztül jussunk vissza a túloldali kúthoz, úgyhogy kértem egy konnektort és arról töltöttünk 20 percet. Csak amikor megköszöntem a segítséget árulták el, hogy amúgy van egy kis autós aluljáró a pálya alatt… Úgyhogy 300 m múlva már a másik oldali villámon töltöttünk. Bementem a töltők indításához praktikus Petrol kártyáért, de azt sem itt, sem a másik oldalon nem tudtak adni. A kénytelen voltam az onecharge.eu weboldalon keresztül elindítani. Picit drágább ugyan (0,25 euró/p), de legalább ez flottul ment. A következő Petrol kútnál sikerült végül 10 eurós kártyát vennem, innentől minden tökéletesen ment. Velenjében és Ljubljanában megálltunk várost nézni, mindkét helyen AC-n töltöttünk, ezután egy rövid villámmal már lejutottunk a tengerpartra. Az AC oszlopok mindenhol ingyenesek voltak, ahol fizetős parkoló volt, ott is a töltés végeztével az őr magától nyitotta a sorompót, még csak kérni sem kellett. A villámok mindenhol működtek, de hazafele a Grabonoš jug-nál (OMV kút Petrol DC oszloppal) nem indította el a kártyám a töltést, de a onecharge.eu segítségével itt is sikerült végül tölteni. Egy benzinkút volt, ahol épp egy LEAF-et dugtak be, ezért meg sem álltunk, mert 15 km-rel arrébb volt a következő töltővel ellátott kút. Ezt az esetet leszámítva mindenhol üres volt a DC az autópálya mellett. A Petrol kártya jól működik, de megvenni és feltölteni nem minden kútnál lehet, ahol sikerült, ott is 5 percet matatott vele két pénztáros, mire rákerült az újabb 10 euró. Azt pedig nem mutatja sehol, hogy mennyi keret maradt rajta, Petrol kútnál nem jutott eszembe megkérdezni, OMV-nél meg nem tudják megmondani. Az AC töltések vagy a Gremo na elektriko appal, vagy a onecharge.eu oldalon indíthatók, ez utóbbi elég bizonytalanul működik (béta verzió), de végül minden oszlopnál sikerült tölteni. Összességében tetszett/kibírható volt az út. Az akkuhűtés hiánya miatt nem nyomtam neki, emelkedőn 70-80, lejtőn 100-110 km/h sebességet tartottunk. Az átlagfogyasztás odafele 11,6, hazafele 10,8 kWh/100 km lett. A teljes 1375 km alatt 27,5 eurót költöttünk töltésre, így bár lassan, de olcsón megjártuk. A hazaérkezés persze a szokásos körökkel zárult, Veszprémben egy magára hagyott új LEAF töltött CHAdeMOn magára, 20 percet vártam, majd 90%-nál leállítottam, 30 perc alatt feltöltöttünk, újraindítottam az ő töltését, majd jöttünk haza. Nem haltam bele, de ez a 20 perc fölösleges várakozás azért 500 km után nem esett jól, hagytam egy üzenetet rajta. Itthon (Buda) pedig a kedvenc Lukács fürdő mögötti töltőn a szokásos dupla Greengo lógott, így mehettem a Komjádihoz, ami szintén nem nagy plusz, de hajnal fél 1-kor lett volna jobb dolgom is, mint gyalogolni. Piran belvárosától pár száz méterre lévő fizetős parkoló, ahol a töltés idejére a parkolás is ingyenes. Nem tökéletes a Szlovén hálózat, de nagyon jól használható, ha a magyar szakaszon átjut az ember, bármilyen kis hatótávú autóval átjárható az ország. Sok töltő van, jól elhelyezve, mindegyik működik és olcsók is. Az AC töltőknél általában ki kell írni az érkezés időpontját, és 3 óra van ingyen (Gremo na elektriko töltők), vagy csak a töltés ideje ingyenes, utána büntetnek, ezért fölösleges töltőfoglalást nem láttam sehol. A DC-k 0,2 euró/perc ára pedig szerintem korrekt. Példát vehetnénk róluk. Villanyautósok Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!