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
auto
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

Amikor a Tesla tavaly novemberben világgá kürtölte a Semi tisztán elektromos kamion, és az új Roadster sportautó őrületes hatótávját, és a hozzájuk tartozó meglepően alacsony vételárat, sejthető volt, hogy mindez csak úgy lehetséges, ha valamilyen kiemelkedő jelentőségű áttörésnek köszönhetően a vállalatnak sikerült lejjebb tolni az aksik árát, ami jelenleg a legdrágább alkatrész az elektromos autókban, így azok elterjedésének első számú akadálya. Ugyan a Tesla titkára egyelőre nem derült fény, a Bloomberg New Energy Finance számításai szerint a kaliforniai gyártó akkora előnyben van az akku-technológia terén, amelyet más autóipari cégeknek évekbe telne behozni. A Teslának, és japán partnerének a Panasonicnak sikerült olyan cellákat kifejleszteni, melyek csupán a töredékét tartalmazzák annak a kobaltmennyiségnek, ami más gyártók celláiban jelen van. Természetesen a két vállalat kérkedését nem akarta mindenki elsőre elhinni, ám mikor június elején a német mérnökök szétszedtek egy Model 3-ast, és elképedve számolgatták, hogy a kicsi Tesla gyártása a vártnál jóval olcsóbb lehet, már egyértelmű volt, hogy ebben erős szerepe van annak a 2,8%-os kobalttartalomnak, ami a versenytársak legújabb termékeinél 5-8% körül mozog. Néhány éven belül a költségek tovább csökkenhetnek, ugyanis a Panasonic szakértői folyamatosan azon dolgoznak, hogy e rendkívül instabil piaci árral rendelkező,  konfliktusövezetből származó kritikus fém – mely a villanyautók terjedésével párhuzamosan hirtelen drágulásnak indult – teljesen eltűnjön a cellákból, és állításuk szerint ez akár már az elkövetkezendő néhány évben megtörténhet.

A Tesla és a Panasonic közös fejlesztésének eredménye a 2170 méretű lítium-akkumulátor, Forrás: fortunedotcom.files.wordpress.com

Elon Musk vezérigazgató júniusban arról beszélt, hogy már 2018-ban szeretné elérni a 100 dollár/kWh-s árat a cellák szintjén, és két éven belül az már a teljes akkupakkra nézve is alacsonyabb lehet ennél. Ezzel szemben a BNEF kutatói szerint 2025 előtt nem várható, hogy az átlagár kilowattóránkénti 100 dollár alá csökkenjen az autóiparban, így amennyiben a Tesla sikerrel jár, jóval olcsóbban gyárthatja elektromos autóit, mint bármely más vállalat. Ez persze nem jelenti azt, hogy a Tesla most évekre felfüggesztheti az akkumulátor-technológiára irányuló kutatásait, ugyanis az elemzők felhívják a figyelmet arra, hogy több vállalat is 120 dollár/kWh áron gyártott lítium-ion aksit 2017-ben, és a kínai cégek, mint például a villanyautó-piac legnagyobb uralkodója, a BYD, rohamos tempóban közeledik a Tesla vezető pozíciójának megszerzése felé.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by0xLTA2aG8uanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi9lbGVrdHJvbW9zLWF1dG8tMS0wNmhvLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás