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 Pontosan 122 évvel és egy nappal ezelőtt az elektromos meghajtás először bizonyította fölényét a versenypályán – 1896. szeptember 7-én, a Rhode Island-i Narragansett Trotting Park egy mérföld hosszú ovális lóversenypályáján rendezték meg ugyanis a legelső hivatalos, versenypályán zajló autóversenyt az Egyesült Államokban, ahol történetesen egy elektromos autó aratta le a babérokat. A korábban soha nem látott esemény hatalmas tömegeket vonzott: közel 60 000 ember gyűlt össze a lelátókon, hogy a kor csúcstechnológiás álomautóit megnézhesse működés közben, akinek pedig már nem jutott hely, az másnap nyitáskor az újságos előtt ácsorgott, hogy legalább a fényképeket láthassa. Az autógyártók által szponzorált verseny legfontosabb célja valójában nem is a győzelem volt, hanem az új termékek bemutatása a közönségnek, így hát mind az elektromossággal, mind a gőzzel és benzinnel hajtott autók készítői büszkén próbálták eladni remekművüket az embereknek. Ennek ellenére persze a pályán mutatott gyorsaság egy óriási előnyhöz juttathatta az autókat, hiszen akkoriban a vásárlók számára egy volt a fontos: minél hamarabb eljutni egyik helyről a másikra egy olyan szerkezettel, ami nem fárad el, és nem kell zabbal etetni. Az USA első autóversenye pályán, 1896-ban, Forrás: InsideEVs A megmérettetésben összesen hét autó vett részt, közülük ötöt belső égésű motor mozgatott, a másik kettőt pedig villanymotor hajtott, a Riker Electric és az Electric Carriage and Wagon Company autógyártó vállalatok jóvoltából. A járművek felsorakoztak, a zászlót meglengették, és hatalmas izgalmak közepette kezdetét vette a füstös és tiszta autók első összecsapása a harcmezőn. Akik korábban nem láttak négykerekű járművet magától elindulni, azok bizonyára meglepődtek, hogy másodpercekkel a rajt után még mindig egy helyben állva próbálták mozgásra bírni autójukat a versenyzők, és amikor ez sikerült, akkor is előbb értek volna célba, ha inkább kiszállnak és lesétálják az öt kört. Sokan a tömegből azt kezdték el kántálni, hogy „Hozz egy lovat!”, de aztán hamarosan minden gépezet elérte tudásának csúcsát, és hamar kiderült, hogy a benzines autóknak esélyük sincs az elektromosok ellen. A Riker végül könnyedén maga mögé taszított mindenkit, 15 perc alatt teljesítve az öt mérföldes futamot, de a benzines autók a második helyet sem tudták megszerezni, oda a másik villanyos kocsi írta be magát. A győztes 900 dollárral ment haza, ami mostani értéken nagyjából 27 000 dollár lenne, a versenypályák pedig gombamód kezdtek szaporodni a városokban. Háromkerekű Riker Electric 1896-ból, Forrás: Pinterest Mint tudjuk, az elektromos meghajtás sikere pár évtized alatt feledésbe merült, ám most megújult erővel tért vissza az autóiparba, magával hozva a legerősebb hatalmat, amit még a belső égésű motor sem tud többé legyőzni: a szükséget, hogy ne emelkedjen 2°C-kal a Föld átlaghőmérséklete, hogy ne fuldokoljunk a kipufogógáztól a városokban, és hogy az unokáinknak is legyen lehetőségük autóversenyeket nézni és nevetni a füstös tragacsok lomhaságán. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!