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
auto
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

Pontosan 122 évvel és egy nappal ezelőtt az elektromos meghajtás először bizonyította fölényét a versenypályán – 1896. szeptember 7-én, a Rhode Island-i Narragansett Trotting Park egy mérföld hosszú ovális lóversenypályáján rendezték meg ugyanis a legelső hivatalos, versenypályán zajló autóversenyt az Egyesült Államokban, ahol történetesen egy elektromos autó aratta le a babérokat. A korábban soha nem látott esemény hatalmas tömegeket vonzott: közel 60 000 ember gyűlt össze a lelátókon, hogy a kor csúcstechnológiás álomautóit megnézhesse működés közben, akinek pedig már nem jutott hely, az másnap nyitáskor az újságos előtt ácsorgott, hogy legalább a fényképeket láthassa. Az autógyártók által szponzorált verseny legfontosabb célja valójában nem is a győzelem volt, hanem az új termékek bemutatása a közönségnek, így hát mind az elektromossággal, mind a gőzzel és benzinnel hajtott autók készítői büszkén próbálták eladni remekművüket az embereknek. Ennek ellenére persze a pályán mutatott gyorsaság egy óriási előnyhöz juttathatta az autókat, hiszen akkoriban a vásárlók számára egy volt a fontos: minél hamarabb eljutni egyik helyről a másikra egy olyan szerkezettel, ami nem fárad el, és nem kell zabbal etetni.

Az USA első autóversenye pályán, 1896-ban, Forrás: InsideEVs

A megmérettetésben összesen hét autó vett részt, közülük ötöt belső égésű motor mozgatott, a másik kettőt pedig villanymotor hajtott, a Riker Electric és az Electric Carriage and Wagon Company autógyártó vállalatok jóvoltából. A járművek felsorakoztak, a zászlót meglengették, és hatalmas izgalmak közepette kezdetét vette a füstös és tiszta autók első összecsapása a harcmezőn. Akik korábban nem láttak négykerekű járművet magától elindulni, azok bizonyára meglepődtek, hogy másodpercekkel a rajt után még mindig egy helyben állva próbálták mozgásra bírni autójukat a versenyzők, és amikor ez sikerült, akkor is előbb értek volna célba, ha inkább kiszállnak és lesétálják az öt kört. Sokan a tömegből azt kezdték el kántálni, hogy „Hozz egy lovat!”, de aztán hamarosan minden gépezet elérte tudásának csúcsát, és hamar kiderült, hogy a benzines autóknak esélyük sincs az elektromosok ellen. A Riker végül könnyedén maga mögé taszított mindenkit, 15 perc alatt teljesítve az öt mérföldes futamot, de a benzines autók a második helyet sem tudták megszerezni, oda a másik villanyos kocsi írta be magát. A győztes 900 dollárral ment haza, ami mostani értéken nagyjából 27 000 dollár lenne, a versenypályák pedig gombamód kezdtek szaporodni a városokban.

Háromkerekű Riker Electric 1896-ból, Forrás: Pinterest

Mint tudjuk, az elektromos meghajtás sikere pár évtized alatt feledésbe merült, ám most megújult erővel tért vissza az autóiparba, magával hozva a legerősebb hatalmat, amit még a belső égésű motor sem tud többé legyőzni: a szükséget, hogy ne emelkedjen 2°C-kal a Föld átlaghőmérséklete, hogy ne fuldokoljunk a kipufogógáztól a városokban, és hogy az unokáinknak is legyen lehetőségük autóversenyeket nézni és nevetni a füstös tragacsok lomhaságán.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL2VsZWt0cm9tb3MtYXV0by1zenBvbnpvcmktMS0yMDI1LTAzLTAxLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDIvZWxla3Ryb21vcy1hdXRvLXN6cG9uem9yaS0xLTIwMjUtMDMtMDEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.