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
auto
2024. 04. 24. szerda

Évente 5 GWh-nyi akkucella megvásárlásáról írt alá szerződést a Jaguar Land Rover brit autógyártó vállalat és a Samsung SDI, miután közel egy éves tanácskozás után a dél-koreai akkugyártóra esett a választás a szintén dél-koreai LG Chem és a japán Panasonic helyett – számolt be róla a The Korea Times. A Samsung azokat a 21700-as hengeres típusú lítium-ion akkumulátor-cellákat fogja a Jaguarnak szállítani, melyeket még 2017 januárjában mutatott be a North American Auto Show rendezvényen, és amelyek a magyarországi létesítményében, Gödön fognak készülni, amint megépül az erre a feladatra kinevezett új gyártósor. A 21 milliméter átmérőjű és 70 milliméter magas 21700-as formátum a Teslának köszönhetően vált ismertté, a kaliforniaiakon kívül csak néhány kisebb start-up vállalat döntött a hengeres cellák mellett, a nagyobb autógyártók jobbára az egyszerűbb felépítésű zacskós cellatípust alkalmazzák. Nincs ez másképp a Jaguar esetében sem, aki a jelenleg sorozatgyártásban lévő első villanyautójában, az I-PACE-ben is az LG Chem-től vásárolt zacskós aksikat használja, ám a jelek szerint a britek nem csupán egy másik beszállítót szeretnének kipróbálni, de az autóikba szerelt akkumulátor-technológiában is nagy változásokat akarnak.

Az 5 GWh – ami nagyjából 300 millió hengeres cellát jelent, azaz durván négyszer annyit, mint amennyit a Samsung SDI egyetlen hónap alatt gyárt – a Jaguar nagy horderejű villanyautó-offenzívájáról árulkodhat: ha az I-PACE 90 kWh-s akkupakkjával számolunk, akkor a megvásárolt kapacitás 55 000 tisztán elektromos villanyautóba elég minden évben, ami közel a kétszerese a villanyos SUV eltervezett éves gyártási volumenének. Az I-PACE azonban nem az egyetlen modell, amit a prémium márka emblémája alatt kibocsátásmentes meghajtással láthatunk majd az utakon: a vállalat nemrég jelentette be, hogy a klasszikus E-type ismét sorozatgyártásba kerül belső égésű motor nélkül, valamint a pont ötven éves XJ típus villanyosítása is tervbe van véve. A cellák szállításának kezdete 2020-ra van kitűzve, így a gyártó két év múlva érkező villanyautóiban vélhetően már a 21700-as hengeres típus fogja az elektromosságot tárolni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.