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
auto
2024. 07. 27. szombat

Pontosan 122 évvel és egy nappal ezelőtt az elektromos meghajtás először bizonyította fölényét a versenypályán – 1896. szeptember 7-én, a Rhode Island-i Narragansett Trotting Park egy mérföld hosszú ovális lóversenypályáján rendezték meg ugyanis a legelső hivatalos, versenypályán zajló autóversenyt az Egyesült Államokban, ahol történetesen egy elektromos autó aratta le a babérokat. A korábban soha nem látott esemény hatalmas tömegeket vonzott: közel 60 000 ember gyűlt össze a lelátókon, hogy a kor csúcstechnológiás álomautóit megnézhesse működés közben, akinek pedig már nem jutott hely, az másnap nyitáskor az újságos előtt ácsorgott, hogy legalább a fényképeket láthassa. Az autógyártók által szponzorált verseny legfontosabb célja valójában nem is a győzelem volt, hanem az új termékek bemutatása a közönségnek, így hát mind az elektromossággal, mind a gőzzel és benzinnel hajtott autók készítői büszkén próbálták eladni remekművüket az embereknek. Ennek ellenére persze a pályán mutatott gyorsaság egy óriási előnyhöz juttathatta az autókat, hiszen akkoriban a vásárlók számára egy volt a fontos: minél hamarabb eljutni egyik helyről a másikra egy olyan szerkezettel, ami nem fárad el, és nem kell zabbal etetni.

Az USA első autóversenye pályán, 1896-ban, Forrás: InsideEVs

A megmérettetésben összesen hét autó vett részt, közülük ötöt belső égésű motor mozgatott, a másik kettőt pedig villanymotor hajtott, a Riker Electric és az Electric Carriage and Wagon Company autógyártó vállalatok jóvoltából. A járművek felsorakoztak, a zászlót meglengették, és hatalmas izgalmak közepette kezdetét vette a füstös és tiszta autók első összecsapása a harcmezőn. Akik korábban nem láttak négykerekű járművet magától elindulni, azok bizonyára meglepődtek, hogy másodpercekkel a rajt után még mindig egy helyben állva próbálták mozgásra bírni autójukat a versenyzők, és amikor ez sikerült, akkor is előbb értek volna célba, ha inkább kiszállnak és lesétálják az öt kört. Sokan a tömegből azt kezdték el kántálni, hogy „Hozz egy lovat!”, de aztán hamarosan minden gépezet elérte tudásának csúcsát, és hamar kiderült, hogy a benzines autóknak esélyük sincs az elektromosok ellen. A Riker végül könnyedén maga mögé taszított mindenkit, 15 perc alatt teljesítve az öt mérföldes futamot, de a benzines autók a második helyet sem tudták megszerezni, oda a másik villanyos kocsi írta be magát. A győztes 900 dollárral ment haza, ami mostani értéken nagyjából 27 000 dollár lenne, a versenypályák pedig gombamód kezdtek szaporodni a városokban.

Háromkerekű Riker Electric 1896-ból, Forrás: Pinterest

Mint tudjuk, az elektromos meghajtás sikere pár évtized alatt feledésbe merült, ám most megújult erővel tért vissza az autóiparba, magával hozva a legerősebb hatalmat, amit még a belső égésű motor sem tud többé legyőzni: a szükséget, hogy ne emelkedjen 2°C-kal a Föld átlaghőmérséklete, hogy ne fuldokoljunk a kipufogógáztól a városokban, és hogy az unokáinknak is legyen lehetőségük autóversenyeket nézni és nevetni a füstös tragacsok lomhaságán.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.