Már az Egyesült Államok legelső autóversenyét is villanyautó nyerte

Pontosan 122 évvel és egy nappal ezelőtt az elektromos meghajtás először bizonyította fölényét a versenypályán – 1896. szeptember 7-én, a Rhode Island-i Narragansett Trotting Park egy mérföld hosszú ovális lóversenypályáján rendezték meg ugyanis a legelső hivatalos, versenypályán zajló autóversenyt az Egyesült Államokban, ahol történetesen egy elektromos autó aratta le a babérokat. A korábban soha nem látott esemény hatalmas tömegeket vonzott: közel 60 000 ember gyűlt össze a lelátókon, hogy a kor csúcstechnológiás álomautóit megnézhesse működés közben, akinek pedig már nem jutott hely, az másnap nyitáskor az újságos előtt ácsorgott, hogy legalább a fényképeket láthassa. Az autógyártók által szponzorált verseny legfontosabb célja valójában nem is a győzelem volt, hanem az új termékek bemutatása a közönségnek, így hát mind az elektromossággal, mind a gőzzel és benzinnel hajtott autók készítői büszkén próbálták eladni remekművüket az embereknek. Ennek ellenére persze a pályán mutatott gyorsaság egy óriási előnyhöz juttathatta az autókat, hiszen akkoriban a vásárlók számára egy volt a fontos: minél hamarabb eljutni egyik helyről a másikra egy olyan szerkezettel, ami nem fárad el, és nem kell zabbal etetni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Nincs megállás: újabb rekordra készül a Volkswagen
Az USA első autóversenye pályán, 1896-ban, Forrás: InsideEVs

A megmérettetésben összesen hét autó vett részt, közülük ötöt belső égésű motor mozgatott, a másik kettőt pedig villanymotor hajtott, a Riker Electric és az Electric Carriage and Wagon Company autógyártó vállalatok jóvoltából. A járművek felsorakoztak, a zászlót meglengették, és hatalmas izgalmak közepette kezdetét vette a füstös és tiszta autók első összecsapása a harcmezőn. Akik korábban nem láttak négykerekű járművet magától elindulni, azok bizonyára meglepődtek, hogy másodpercekkel a rajt után még mindig egy helyben állva próbálták mozgásra bírni autójukat a versenyzők, és amikor ez sikerült, akkor is előbb értek volna célba, ha inkább kiszállnak és lesétálják az öt kört. Sokan a tömegből azt kezdték el kántálni, hogy „Hozz egy lovat!”, de aztán hamarosan minden gépezet elérte tudásának csúcsát, és hamar kiderült, hogy a benzines autóknak esélyük sincs az elektromosok ellen. A Riker végül könnyedén maga mögé taszított mindenkit, 15 perc alatt teljesítve az öt mérföldes futamot, de a benzines autók a második helyet sem tudták megszerezni, oda a másik villanyos kocsi írta be magát. A győztes 900 dollárral ment haza, ami mostani értéken nagyjából 27 000 dollár lenne, a versenypályák pedig gombamód kezdtek szaporodni a városokban.

EZT OLVASTAD MÁR?  Pillanatok alatt utolérheti a Teslát, mégsem hallottál még róla
Háromkerekű Riker Electric 1896-ból, Forrás: Pinterest

Mint tudjuk, az elektromos meghajtás sikere pár évtized alatt feledésbe merült, ám most megújult erővel tért vissza az autóiparba, magával hozva a legerősebb hatalmat, amit még a belső égésű motor sem tud többé legyőzni: a szükséget, hogy ne emelkedjen 2°C-kal a Föld átlaghőmérséklete, hogy ne fuldokoljunk a kipufogógáztól a városokban, és hogy az unokáinknak is legyen lehetőségük autóversenyeket nézni és nevetni a füstös tragacsok lomhaságán.

Elektromos autót használsz?