Így kíméld villanyautód akkumulátorát!

A villanyautózás manapság még nem olcsó mulatság! Ez az egyik legfőbb oka annak, hogy nem árasztották el a hangtalan közlekedési eszközök útjainkat. Sokan viszont megengedhetnek maguknak ennyi luxust, másoknak pedig pont anyagilag éri meg jobban elektromosra váltani. Akár így, akár úgy, egy nagy értékű használati tárgyat a legtöbbünk szeretne megkímélni, ezért sokan kíváncsiak rá, hogyan tehetik hosszabbá a villanyautók egyik legdrágább alkatrészének, az akkumulátornak az élettartamát.

Ne töltsd tele és ne merítsd le!

Ez az egyszerű tanács talán évekkel képes meghosszabbítani az akku élettartamát. Viszont ne essünk át a ló túloldalára, semmi értelme állandóan a töltöttséget figyelni és azon idegeskedni, hogy már megint 40% alá esett, jaj istenem. Elég annyi, hogy ha például napi munkába járással pontosan öt nap alatt járnánk le az akkut 100%-ról nullára, akkor már szerdán töltünk. Arra sem érdemes túl sok energiát fordítani, hogy 81%-nál leállítsuk a töltést, de ha pont arra járunk a garázsban, amikor 70-90% közötti érték jelenik meg a kijelzőn, húzzuk le. Egyesek időzítőket iktatnak a rendszerbe, ami jó megoldás, de átlag felhasználóknak nem feltétlenül javasolt.

Az elektronika figyel helyetted

A töltés és merítés korlátozását egyébként a fedélzeti elektronika elvégzi helyettünk. A gyártó pontosan tudja a fenti szabályt és soha nem engedi az akkukapacitás teljes kihasználását. Típusonként eltérő, de általában 80-90%-ot tud leautózni a vásárló. A maradékot a rendszer ügyesen elrejti a szemünk elől. Nyilván a gyártónak, hogy eladhatóbb legyen a termék, figyelnie kell a katalógusadatokra is, ahol egy 20-30 km-rel nagyobb hatótáv dönthet egy-egy típus mellett. Tehát olyan kompromisszumot kell kötniük, amivel az autó még kellően vigyáz az akksira, de elég nagy hatótávot is kínál.

EZT OLVASTAD MÁR?  Új villanyautót mutatott be a Nissan, de csak Kínában lesz kapható

Villámtölteni szabad?

Néhány fórumon rémhírek terjednek, miszerint a villámtöltés tönkreteszi az akkumulátort. Természetesen az állítás nem igaz, viszont a folyamatos villámtöltés (amikor lassú töltő közelébe sem engedjük az autót) rontja a cellák kiegyenlítettségét, így csökkenhet a használható tartomány. Ha viszont 4-5 villámtöltés után beiktatunk 1-2 otthoni töltést, lehetőleg 100%-ra, akkor a BMS szépen kiegyenlíti a cellák közti töltöttségkülönbségeket. Villámtöltéskor érdemes még odafigyelni a hőmérsékletre, ugyanis az aktív akkuhűtéssel nem rendelkező villanyosoknál előfordulhat, hogy a kelleténél magasabbra kúszik az akkupakk egyes pontjain a hőmérséklet. Érdemes tehát legalább annyit megtennünk, hogy árnyékban parkolunk, főleg a villámtöltés előtt és alatt (már ha erre van lehetőség), illetve két villámtöltés között kevésbé hajtjuk az autót.

Tartsd garázsban és figyelj a hőmérsékletre!

A hőmérsékletet nyilván egy zárt teremgarázs vagy otthoni fűtött kocsibeálló segítségével tudjuk legjobban eltalálni. Ha az autó élettartamának jelentős részét tölti fagytól és tűző napsütéstől távol, azt nem csak a karosszéria, a belső műanyagok, de az akkumulátor is meghálálja tulajdonosának egy hosszabb élettartammal. Arról már nem is beszélve, hogy induláskor nem kell a klímaberendezésnek a megfelelő hőmérséklet előállításához maximumon mennie, elég ha megtartja odabent a kellemes 18-22 °C-ot. Ez utóbbival élettartamot nem, de néhány kilométer hatótávot mindenképp nyerhetünk.

EZT OLVASTAD MÁR?  Használt Renault akkumulátorok segítik a megújulók integrálását

Csak lazán! A mérnök tudja mit csinál

Mielőtt mindenki vadul garázs után nézne, gondoljuk át még egyszer. Az autógyárak több ezer mérnököt alkalmaznak, akik mindent megtesznek azért, hogy a lehető legjobb terméket adják ki a kezeik közül. Nem hiába adnak 5-8 év garanciát szinte bármelyik elektromos modellre (és akkumulátorára), pontosan tudják, hogy ennyit akkor is ki fog bírni, ha a norvég fagyban, az angol ködös esős utcákon vagy a görög tengerparti napsütésben hagyjuk aszalódni a szekeret. Az autóba épített elektronika teszi a dolgát és megvédi a cellákat az idő előtti elöregedéstől. Érdemes odafigyelni tehát a használatra, de nem kell görcsölni rajta. Egy-egy kivételes eset, amikor nullára merítjük vagy tűző napon hagyjuk az autót, nem fog maradandó károkat okozni.

 

Elektromos autót használsz?

Magyar Péter

Végzettségem szerint villamosmérnök és közgazdász vagyok. Autóelektronikát és energetikát is tanultam, ezért vannak elméleti ismereteim az elektromos hajtású járművek működéséről. Ezen kívül van egy kis rálátásom villamosenergia termelés és elosztás világára is. Már 10-15 éve olvasok autós magazinokat. Azóta várom az elektromos autók elterjedését de szomorúan látom, hogy a jól használható, teljes értékű villanyautó kevés van a piacon. Ami ennél is rosszabb, ma is hatalmas az ellenállás a műfajjal szemben. Rengeteg tévhit kering az interneten a villanyautók használhatóságával kapcsolatban, ezért írásaimmal igyekszem pontos és hiteles információt szolgáltatni, hogy bebizonyítsam, igenis érdemes az elektromobilitással hosszú távon is foglalkozni. Szeretném érthetővé tenni az elektromos járművekkel kapcsolatos fogalmakat, mértékegységeket és szeretnék segítséget nyújtani abban, hogy milyen szempontok szerint érdemes közelíteni a villanyautózás felé.