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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Így robbant be a Model 3 az amerikai piacra

elektromos autó

Mint lassított felvételen nézni egy autóbalesetet – így mondják Amerikában, amikor valami elkerülhetetlen csapást kell elviselnünk, amit már messziről látunk ugyan, de nem tudunk kitérni előle. Valahogy így érezhetik maguk az amerikai autós piac szereplői a Tesla Model 3 eladásai láttán. De vajon hogyan illeszkednek ezek a számok a nagyobb képbe? Valóban ekkorát durrant a fremonti gyár üdvöskéje, vagy csak túl van hypeolva az egész?

Csak azt a statisztikát hiszem el, amit…

Még csak nem is úgy fejezném be hogy „amit magam hamisítottam”. A tévesen Churchillnek tulajdonított idézet ugyan vonzó leegyszerűsítése a problémának, de azt feltételezi, hogy valaki hamisítani akar. Én viszont ténylegesen szerettem volna a felszínes adatok mögé nézni, de rá kellett jönnöm mennyire komplikált ez.

Amikor gyerek voltam, létezett a 3-as, 5-ös meg a 7-es BMW. Jó, volt még egy két sportkocsijuk, de alapvetően az ember tudta, hogy a 3-as BMW-t a 3-as Audival és a C Mercivel kell összehasonlítani. Ma viszont már a legtöbb gyártónak annyi modellje van, hogy eligazodni is nehéz. Tehát ha perspektívába akarom helyezni a Tesla Model 3 számait, el kell döntenem mit veszek azonos kategóriának. És ez nem egyszerű. Komoly vallási háborúk voltak már a Model S kapcsán is, hogy vajon a külső, vagy a belső méretek, az autó súlya, tengelytávja, ára, esetleg a felhasznált anyagok minősége szabja-e meg, hogy mivel kell összehasonlítani. Én személy szerint úgy gondolom, hogy ha kikötünk pár magától értetődő alapelvet, tehát mondjuk alapvetően azonos méretű és teljesítményű autókat hasonlítunk össze, akkor a fő osztályozási szempont az ár.

Az alábbiakban 3 fő forrásból fogok meríteni. Az InsideEVs amerikai villanyautós oldal adatainál viszonylag egyszerű dolgunk van. Ugyan meg kell különböztetnünk a színtiszta villanyosokat a hibridektől, de itt alapvetően csak a zöld autók sorrendjét vizsgáljuk. A CleanTechnica szerkesztőivel nagyon egy rugóra jár az agyunk, ugyanis ők ennek a cikknek a születése közben közöltek egy hasonló írást. Ők is kiléptek a villanyosok közül és megnézték milyen hatással volt a kis Tesla a piac egészére. Így fogok mutatni pár adatot innen is, különösen mivel ők a havi adatok birtokában 8 évre visszamenőleg hasonlították össze a január-szeptember időszakot. (Azért ezt, mert jelenleg 2018 szeptembere az utolsó Model 3 adatunk). Végül készítettem saját összehasonlításokat is a goodcarbadcar.net és a carsalesbase.com adatai alapján – erről majd még részletesen, később.

A villanyautók királya

Kezdjük az összehasonlítást a legkézenfekvőbb listával: hogyan teljesít a Model 3 a villanyautók között.

Forrás: InsideEVs.com

Nos, gondolom senkit nem sokkol a hír, hogy a Model 3 az első helyen végzett – így volt ez egész évben minden hónapban. A tisztán elektromos autók mellett van egy kis elem ikon, így ebben az összehasonlításban a Tesla jelenlegi 3 modellje vezeti a listát. Csak, hogy érzékeltessem mennyire nyomasztó a kép: a Model 3 csak szeptemberben több példányban fogyott, mint a (hibridekkel kiegészített listán) második helyezett Prius Prime egész évben összesen.

A Chevy Bolt. Forrás: GM

Érdemes kiemelnünk azonban pár autót a kínálatból. A Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e) volt az első igazi Tesla Gyilkos – legalábbis annak szánta Bob Lutz a GM egykori alelnöke – amellyel a detroiti óriás elé akart vágni a Teslának. Ez technikailag sikerült is, az autót 2016 decemberében kezdték forgalmazni és eddig nagyjából 35 ezer fogyott belőle az InsideEVs adatai szerint. Ez kevesebb mint a Model 3 elmúlt 2 hónapja, pedig a legnagyobb hatótávú 30 ezer dollár körüli villanyosról beszélünk.

A Leaf 2. Forrás: Villanyautosok.hu

A következő autó amit érdemes kicsit körüljárnunk az a Nissan Leaf 2. Az új modellből kevesebb mint 11 ezer kelt el az első 9 hónapban pedig az első generációhoz képest egy kifejezetten tetszetős ruhába csomagolt jó ár-érték arányú autót rakott le a Nissan az asztalra. A japán gyártó nemrég sajtóközleményben ünnepelte a 100 ezredik európai Leafet -de természetesen ebben vastagon benne van az előd modell is. Azt mondják eddig összesen 37 ezret rendeltek a második generációból Európában – de akkor mi lehet a gond Amerikában?  A kereslettel, vagy esetleg a gyártással van gond?  Ismét a perspektíva kedvéért, a 11 ezer 9 hónap alatt annyi mint a Model 3 szeptemberének utolsó 2 hete.

BMW i3. Forrás: BMW

Végül nézzük még meg az i3-as BMW-t is. A német prémium márka szintén sokak szerint a nagy kaszás a Tesla számára, de csak a 11. a listán ráadásul a számokban benne van a ReX verzió is. Idén összesen 4847, azaz kb. egy hétnyi Model 3 gyártásnak megfelelő mennyiség fogyott belőle a 4 évvel ezelőtti premier óta pedig mindössze 36 ezer kelt el az USA-ban az InsideEVs adatai szerint. Ez kevesebb mint az utóbbi 2 hónap Model 3 eladásai és jó válasz azoknak akik szerint a Tesla számai nem relevánsak, hiszen 2 év felhalmozott előrendeléseit elégítik most ki. Mi lenne, ha a BMW is 2 évig nem gyártana, aztán egyszerre szállítaná ki az autókat? – kérdezik ilyenkor. A választ a kedves olvasó a sorok között megtalálja.

A nagyfiúk asztalánál

Nem tudom csak engem zavar-e picit, hogy még mindig külön listát kell vezetnünk a villanyautók eladásairól. Az alacsony darabszámok miatt általában nem is szokták összehasonlítani az adatokat a hagyományos belsőégésű testvéreik eladásaival. De ez egy picit olyan lekezelő. Így nem is csoda, hogy nem veszik komolyan a villanyautókat, ha külön házi versenyt kell rendezni a hendikepes ütődött kis tesónak. Én többek között ezért is örülök annyira amikor globálisan 320 ezer eladott LEAFről meg 450 ezer Model 3 előrendelésről beszélünk – hiszen így már végre mi is odaülhetünk a nagyfiúk asztalához.

Ezért rendkívül érdekes számomra, hogyan teljesít a Model 3 a „nagy listán”. Először nézzük a személyautókat – Amerikában ebbe nem számítanak bele az SUV-k és pick-upok.

A személyautók eladási listája 2018 szeptemberében – USA. Forrás: Goodcarbadcar.net

A fenti lista tanúsága szerint a Model 3 a 4. legnépszerűbb személyautó volt szeptemberen ezzel megdöntve saját korábbi rekordját. Az autó eladásai az elmúlt 2 hónapban 25-25%-kal emelkedtek és ha ez így maradna, akkor októberben akár ez első helyet is megszerezhetné. Ez azonban nem valószínű, az ehhez szükséges heti 7 ezres termelési ütemre még szerintem 1-2 hónapot várni kell. Csak összehasonlításképpen, a következő elektromos autó a listán a Toyota Prius hibrid a 17. helyen, a következő tisztán villanyos pedig a 31. Model S. A LEAF 2 a 61., a BMW i3 a 89.

Van azonban még egy nagyon tanulságos ábra: mennyibe kerülnek a Top 10 autói?

A 10 legnépszerűbb személyautó alapára 2018 szeptember USA. Forrás: cleantechnica.com

Mindenek előtt egy rövid szolgálati közlemény: a fenti listán 24 ezer eladott Model 3 szerepel én pedig 22 ezret emlegettem. A Tesla csak negyedévre lebontva közli az adatokat, így a felhasznált források maguk becslik meg a havi darabszámot. Én az InsideEVs konzervatívabb számaival szoktam dolgozni, de a Cleantechnica táblázatába nem akartam belejavítani.

A Model 3 alapára, a nagy aksival, kötelező prémium csomaggal jelenleg 49 ezer dollár és még a 7500 dolláros szövetségi támogatással is közel a duplájába kerül mint a többi autó a listán. A legnagyobb Teslás fórum a TMC „szakértői” szerint, az extrák felárának és a korábbi negyedévek ismeretében jelenleg 60-62 ezer dollár körül mozoghat a Model 3 átlagára. Ez azt jelenti, hogy a Model 3 jelenleg havi 1,3 milliárd dollár bevételt termel.

Csak hogy teljes legyen a kép, nézzük meg az összes amerikai autó, beleértve a az SUV-k és pick-up-ok listáját is. A Model 3 a nagy összesítésben is becsületesen helyt állt és a 13. helyen végzett.

A teljes listán 13. volt a Model 3, 2018 szeptemberében. Forrás: Goodcarbadcar.net

A változó piac tükrében

Végezetül van itt a történetnek még egy szelete ami érdekes lehet. Hogyan teljesít a Model 3 a saját szegmensében, a prémium autók között?

Forrás: Cleantechnica, Goodcarbadcar, InsideEVs

A pontos adatok talán lényegtelenek is, a kép elmond mindent. De rendben, erre a tipikus válasz, hogy „a szedánok kihalóban vannak, az amerikaiak SUV-kat vásárolnak inkább”. OK, legyünk nagyvonalúak és nézzük meg hogyan alakultak az Audi, a BMW, a Mercedes és a Lexus alsó-középosztályának eladásai az elmúlt pár évben, ha hozzávesszük az SUV-kat is. Itt jegyezném meg, hogy a lista teljesen önkényes, én raktam össze. Igyekeztem méret és (amerikai) listaár alapján menni, ezért a BMW 1-es és 2-es széria kimaradt, de a Mercinél belefért a CLA, az Audinál pedig még a Q5-ös is.

Forrás: carsalesbase.com

A fenti kép annyiban érdekes, hogy úgy néz ki 2015-ben tetőztek a számok és azóta csökkennek – még akkor is ha az adott márka személyautóit és SUV-it együtt nézzük. Tehát nem egyszerűen arról van szó, hogy pl. a BMW szerelmesei ma már 3-as helyett inkább X3-at vesznek. Természetesen ez így nem egy teljes analízis, hiszen például a piacon feltörekvő Jaguár nincsen rajta – de nekik ebben a szegmensben (XE és E-Pace) még csak 1 teljes évnyi adatuk van így nem lett volna korrekt az összehasonlítás. De annyi biztosan elmondható, hogy 2016-ban történt valami, ami ráült a piacra. Valószínűleg több tényező van a számok alakulása mögött, de az idei eredmények alapján valószínűsíthető, hogy ebből egy biztosan a Model 3. A típus 2016 március végi bejelentése több ezer (tízezer) amerikait késztethetett arra, hogy 2 évvel elhalassza az autója cserjét. Tehát amikor a Model 3 hatásait nézzük nem elég egyszerűen az ide adatokat megvizsgálni, mert ez félrevezető. A most leszállításra kerülő autók túlnyomó többségét mér 2 éve lefoglalózták. Aki korábban mondjuk egy A3-as Audival járt és Teslára váltott, annak vásárlási döntése már akár a 2016-os és 2017-es eladásokon is meglátszott, hiszen kiesett azoknak az éveknek a vásárlói közül.

A Tesla saját bevallása szerint, egyébként a top 5 Model 3-ra becserélt autó a Toyota Prius, a 3-as BMW, a Honda Accord és Civic, valamint a Nissan Leaf. Ez elég meglepő annak fényében, hogy a BMW-n kívül a többi autó ezen a listán jelentősen olcsóbb, mint a ma kapható Model 3 verziók. Mi lesz amikor elindul a 35 ezer dolláros alapmodell gyártása? Az honnan fog majd vevőket csábítani?

Ami viszont az autó amerikai toplistás helyét illeti az egyelőre továbbra is a gyártási korlát függvényében fog változni. Ha jövő év elején-közepén megkezdődik az európai export, kérdés, hogy fent lehet-e tartani havi 20-25 ezer autó amerikai allokációját. Ha ismét sikerül szintet lépni a  gyártás sebességében akkor talán igen.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.