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
auto
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

A Tesla elektromos autóit működtető szoftverhez folyamatosan érkező kisebb over-the-air javítások után most megjelent a közelmúlt legnagyobb szoftverfrissítése, a 9.0-s főverzió, mely számos újdonságot és egyszerűbb kezelhetőséget eredményező finomítást tartogat a 2016-os 8.0-s rendszerhez képest azok számára, akik felcsatlakoznak az internetre autójukon keresztül. Az új verzióval járó funkciókról az elmúlt napokban már számos információ és felvétel kiszivárgott, azonban a Tesla immáron hivatalosan is bejelentette, hogy a frissítés megindult a globális flotta felé, és rövid videókkal mutatta be a Twitteren a legfontosabb változásokat.

Az egyik, talán a legjobban várt újdonság a Dash Cam, amely valamennyi Model S, Model X, és Model 3 tulajdonos számára elérhető lesz, akinek a 2017 augusztusában megjelent 2.5-ös Autopilot hardver fut a villanyautójában. Az előre néző fedélzeti kamerával rögzíthetjük az úton előttünk történő eseményeket, mindössze egy FAT32-re formázott, legalább 1,8 GB-nyi szabad hellyel rendelkező USB flash drive-ra van szükségünk. A rendszer egyelőre még nem tökéletes, és számos szempontból elmarad más gyártók Dash Cam alkalmazásaitól: nincs például lehetőség felvételt készíteni, amikor az autó használaton kívül van, így nem lehet rögzíteni a leparkolt állapotban lévő potenciális baleseteket, vagy ha éppen valaki a jármű körül ólálkodik. Menet közben maximum 10 perc hosszú felvételeket tudunk rögzíteni, melyeket nem tudunk interneten keresztül lementeni, csupán a külső merevlemezről férhetünk hozzá, de vélhetően ez a funkció is folyamatosan fejlődni fog a jövőben.

Frissült a Tesla mobiltelefonos applikációja is, amivel ezentúl telepíteni tudjuk a villanyautóhoz megjelenő szoftverfrissítéseket anélkül, hogy a kocsiban lennénk. Amennyiben az alkalmazáson keresztül tervezzük meg az útvonalat, ezt könnyedén megoszthatjuk a jármű navigációs rendszerével, valamint a médiavezérlőkhöz is bármelyik utas hozzáférhet a Tesla app-on keresztül.

Megújult a felhasználói interfész, egyszerűbben navigálhatunk az alkalmazások között, és a klíma be-, és kikapcsolásához sem kell többé az egész klímavezérlő menüt megnyitni.

A vezetéstámogató rendszer szempontjából a legfontosabb, Navigate on Autopilot elnevezésű frissítésre még néhány hetet várni kell, ám mikor megérkezik, ez lesz az eddigi legnagyobb újítás, ami a teljes önvezetés felé fogja terelgetni az Autopilot funkciót. E frissítés lényege, hogy az eddiginél merőben intelligensebb módon biztosít biztonságos és kényelmes közlekedést a vezető számára, önállóan – de a sofőr felügyelete mellett – elvégezve az autópályáról való le-, és felhajtást, sávváltást és előzést. A 9.0-s frissítés azonban már Full 360° View támogatással érkezett, azaz a Teslák mind a 8 külső kamerája aktívan kémleli a jármű körüli környezetet, rálátást biztosítva az eddig csupán az ultrahangos szenzorok által figyelt holtterekre. A kijelzőn pontosabban jelennek meg a különböző kategóriájú járművek, így például egyértelművé vált, hogy biciklis, motoros, kisteherautó, vagy kamion akar minket megelőzni. Az Enhanced Navigation Routing részletesebb információval lát el a közelgő kanyarokról és autópálya-kijáratokról, az Obstackle-Aware Acceleration pedig lekorlátozza az autó gyorsulását, amikor valamilyen akadályt érzékel az úton, elkerülve annak lehetőségét, hogy a sofőr véletlenül gyorsítani kezd a fékezés helyett.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.