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
auto
2024. 12. 11. szerda
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

A Tesla elektromos autóit működtető szoftverhez folyamatosan érkező kisebb over-the-air javítások után most megjelent a közelmúlt legnagyobb szoftverfrissítése, a 9.0-s főverzió, mely számos újdonságot és egyszerűbb kezelhetőséget eredményező finomítást tartogat a 2016-os 8.0-s rendszerhez képest azok számára, akik felcsatlakoznak az internetre autójukon keresztül. Az új verzióval járó funkciókról az elmúlt napokban már számos információ és felvétel kiszivárgott, azonban a Tesla immáron hivatalosan is bejelentette, hogy a frissítés megindult a globális flotta felé, és rövid videókkal mutatta be a Twitteren a legfontosabb változásokat.

Az egyik, talán a legjobban várt újdonság a Dash Cam, amely valamennyi Model S, Model X, és Model 3 tulajdonos számára elérhető lesz, akinek a 2017 augusztusában megjelent 2.5-ös Autopilot hardver fut a villanyautójában. Az előre néző fedélzeti kamerával rögzíthetjük az úton előttünk történő eseményeket, mindössze egy FAT32-re formázott, legalább 1,8 GB-nyi szabad hellyel rendelkező USB flash drive-ra van szükségünk. A rendszer egyelőre még nem tökéletes, és számos szempontból elmarad más gyártók Dash Cam alkalmazásaitól: nincs például lehetőség felvételt készíteni, amikor az autó használaton kívül van, így nem lehet rögzíteni a leparkolt állapotban lévő potenciális baleseteket, vagy ha éppen valaki a jármű körül ólálkodik. Menet közben maximum 10 perc hosszú felvételeket tudunk rögzíteni, melyeket nem tudunk interneten keresztül lementeni, csupán a külső merevlemezről férhetünk hozzá, de vélhetően ez a funkció is folyamatosan fejlődni fog a jövőben.

Frissült a Tesla mobiltelefonos applikációja is, amivel ezentúl telepíteni tudjuk a villanyautóhoz megjelenő szoftverfrissítéseket anélkül, hogy a kocsiban lennénk. Amennyiben az alkalmazáson keresztül tervezzük meg az útvonalat, ezt könnyedén megoszthatjuk a jármű navigációs rendszerével, valamint a médiavezérlőkhöz is bármelyik utas hozzáférhet a Tesla app-on keresztül.

Megújult a felhasználói interfész, egyszerűbben navigálhatunk az alkalmazások között, és a klíma be-, és kikapcsolásához sem kell többé az egész klímavezérlő menüt megnyitni.

A vezetéstámogató rendszer szempontjából a legfontosabb, Navigate on Autopilot elnevezésű frissítésre még néhány hetet várni kell, ám mikor megérkezik, ez lesz az eddigi legnagyobb újítás, ami a teljes önvezetés felé fogja terelgetni az Autopilot funkciót. E frissítés lényege, hogy az eddiginél merőben intelligensebb módon biztosít biztonságos és kényelmes közlekedést a vezető számára, önállóan – de a sofőr felügyelete mellett – elvégezve az autópályáról való le-, és felhajtást, sávváltást és előzést. A 9.0-s frissítés azonban már Full 360° View támogatással érkezett, azaz a Teslák mind a 8 külső kamerája aktívan kémleli a jármű körüli környezetet, rálátást biztosítva az eddig csupán az ultrahangos szenzorok által figyelt holtterekre. A kijelzőn pontosabban jelennek meg a különböző kategóriájú járművek, így például egyértelművé vált, hogy biciklis, motoros, kisteherautó, vagy kamion akar minket megelőzni. Az Enhanced Navigation Routing részletesebb információval lát el a közelgő kanyarokról és autópálya-kijáratokról, az Obstackle-Aware Acceleration pedig lekorlátozza az autó gyorsulását, amikor valamilyen akadályt érzékel az úton, elkerülve annak lehetőségét, hogy a sofőr véletlenül gyorsítani kezd a fékezés helyett.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.