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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Tesla elektromos autóit működtető szoftverhez folyamatosan érkező kisebb over-the-air javítások után most megjelent a közelmúlt legnagyobb szoftverfrissítése, a 9.0-s főverzió, mely számos újdonságot és egyszerűbb kezelhetőséget eredményező finomítást tartogat a 2016-os 8.0-s rendszerhez képest azok számára, akik felcsatlakoznak az internetre autójukon keresztül. Az új verzióval járó funkciókról az elmúlt napokban már számos információ és felvétel kiszivárgott, azonban a Tesla immáron hivatalosan is bejelentette, hogy a frissítés megindult a globális flotta felé, és rövid videókkal mutatta be a Twitteren a legfontosabb változásokat.

Az egyik, talán a legjobban várt újdonság a Dash Cam, amely valamennyi Model S, Model X, és Model 3 tulajdonos számára elérhető lesz, akinek a 2017 augusztusában megjelent 2.5-ös Autopilot hardver fut a villanyautójában. Az előre néző fedélzeti kamerával rögzíthetjük az úton előttünk történő eseményeket, mindössze egy FAT32-re formázott, legalább 1,8 GB-nyi szabad hellyel rendelkező USB flash drive-ra van szükségünk. A rendszer egyelőre még nem tökéletes, és számos szempontból elmarad más gyártók Dash Cam alkalmazásaitól: nincs például lehetőség felvételt készíteni, amikor az autó használaton kívül van, így nem lehet rögzíteni a leparkolt állapotban lévő potenciális baleseteket, vagy ha éppen valaki a jármű körül ólálkodik. Menet közben maximum 10 perc hosszú felvételeket tudunk rögzíteni, melyeket nem tudunk interneten keresztül lementeni, csupán a külső merevlemezről férhetünk hozzá, de vélhetően ez a funkció is folyamatosan fejlődni fog a jövőben.

Frissült a Tesla mobiltelefonos applikációja is, amivel ezentúl telepíteni tudjuk a villanyautóhoz megjelenő szoftverfrissítéseket anélkül, hogy a kocsiban lennénk. Amennyiben az alkalmazáson keresztül tervezzük meg az útvonalat, ezt könnyedén megoszthatjuk a jármű navigációs rendszerével, valamint a médiavezérlőkhöz is bármelyik utas hozzáférhet a Tesla app-on keresztül.

Megújult a felhasználói interfész, egyszerűbben navigálhatunk az alkalmazások között, és a klíma be-, és kikapcsolásához sem kell többé az egész klímavezérlő menüt megnyitni.

A vezetéstámogató rendszer szempontjából a legfontosabb, Navigate on Autopilot elnevezésű frissítésre még néhány hetet várni kell, ám mikor megérkezik, ez lesz az eddigi legnagyobb újítás, ami a teljes önvezetés felé fogja terelgetni az Autopilot funkciót. E frissítés lényege, hogy az eddiginél merőben intelligensebb módon biztosít biztonságos és kényelmes közlekedést a vezető számára, önállóan – de a sofőr felügyelete mellett – elvégezve az autópályáról való le-, és felhajtást, sávváltást és előzést. A 9.0-s frissítés azonban már Full 360° View támogatással érkezett, azaz a Teslák mind a 8 külső kamerája aktívan kémleli a jármű körüli környezetet, rálátást biztosítva az eddig csupán az ultrahangos szenzorok által figyelt holtterekre. A kijelzőn pontosabban jelennek meg a különböző kategóriájú járművek, így például egyértelművé vált, hogy biciklis, motoros, kisteherautó, vagy kamion akar minket megelőzni. Az Enhanced Navigation Routing részletesebb információval lát el a közelgő kanyarokról és autópálya-kijáratokról, az Obstackle-Aware Acceleration pedig lekorlátozza az autó gyorsulását, amikor valamilyen akadályt érzékel az úton, elkerülve annak lehetőségét, hogy a sofőr véletlenül gyorsítani kezd a fékezés helyett.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.