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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Jaguar Land Rover tavaly szeptemberben felvázolt tervei szerint a brit autógyártó mindkét részlege átfogó elektromosításba kezd az elkövetkezendő években, ami annyit jelent, hogy 2020-tól valamennyi autójuk részben vagy teljes mértékben villanyos meghajtást kap. Míg a terepjárókért felelős Land Rover kezdetben óvatos léptekkel közelíti meg az alacsony kibocsátású közlekedés területét, és plug-in hibridekkel próbálja meghódítani a piacot, addig az elegánsabb sport-, és luxusmodelleket fejlesztő Jaguar  egyből két zéró emissziós villanyautót is ígért, melyek egyike, az I-PACE már meg is érkezett néhány vásárlóhoz. A Jaguar elektromobilitási stratégiája tehát kimondottan átlagosnak tekinthető abban az értelemben, hogy a jövőbeni működéshez szükséges feltételek megteremtésének lehetőségét számos másik gyártóhoz hasonlóan a vegyes meghajtású modellkínálatban látja, párhuzamos gyártva a hagyományos, a hibrid, és a tisztán elektromos modelleket. Az Autocar hírmagazin viszont most arról számolt be, hogy tudomására jutottak belső információk, miszerint a JLR igazgatói fontolóra vették a Jaguar teljes átalakítását csupán villanymeghajtású járművek fejlesztésére egy évtizeden belül.

Az elektromos Jaguar XJ már készülőben van, az Autocar ilyennek képzeli: Forrás: Autocar

A vállalat vezetői állítólag már a részletes ütemtervet is elkészítették, miként fogják  sorjában kivonni a belsőégésű motoros autóikat a piacról az elkövetkezendő 5-7 évben, és teljesen elektromosokkal helyettesíteni őket. Az I-PACE után a villanymotorral újraalkotott XJ következik a környezetbarát autók sorában, amely optimista becslések szerint már 2019-ben forgalomba kerülhet, de egyelőre még nem mutatta meg a Jaguar, hogy miként szeretné újra divatba hozni ezt az 1967-ben megszületett típust. Az F-Type sportautó utód híján a következő évtized első felében kivonul a kínálatból, és helyette számíthatunk egy vadító külsejű teljesítmény-centrikus villany-Jaguarra, 2023-ban pedig az XE és XF modellek is elérik a modellciklus végét, amelyek az Autocar szerint egy az Audi e-tronnál kicsivel nagyobb tisztán elektromos crossoverrel lesznek helyettesítve. Az E-PACE és F-PACE modellek 2025-ös kivezetésekor ezek is villanymotorral térhetnek vissza, ám egy teljesen megújult I-PACE megjelenését is emlegetik az újságírók, így 2026-ra a gyártót már csak egyetlen autómodell, a zászlóshajó J-PACE luxuscrossover választja el attól, hogy kizárólag konnektoros autókat értékesítsen. Az utolsó benzines Jaguart várhatóan 2027-ig tudják majd megvenni a fogyasztók, már ha egyáltalán bárki hagyományos meghajtású autóra akarna pénzt költeni még ez idő tájt. A becslések szerint egy 4-5 villanyautóból álló paletta már évi 300 000 eladott autót jelentene a vállalatnak, ám a fentebb leírtakat érdemes kétségekkel kezelni, hivatalos források ugyanis még nem erősítették meg, hogy tíz év múlva a Jaguar is csak kibocsátásmentes autókkal fog üzletelni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.