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
auto
2024. 07. 27. szombat

Amikor a villanyautók előnyeit sorakoztatjuk fel a hagyományos meghajtású járművekkel szemben, szinte sosem említjük, hogy a sebességfokozatok hiányából adódóan az elektromos autók gyári korlátozás nélkül elméletileg közel ugyanakkora végsebességre lennének képesek tolatáskor, mint előremenetben. Ez azonban nem véletlen, hiszen a filmekben látott lövöldözős autós üldözéseken kívül nem igazán tudunk olyan szituációt elképzelni, ahol szükségünk lenne a villámgyors hátramenetre. Ezt leszámítva persze mindig örülünk az olyan főcímeknek a hírportálokon, mint például a „Tolatva gyorsult le egy füstös Porschét egy villanyautó”, vagy az „Ismét elektromos autó döntött világrekordot”, úgyhogy jár egy hatalmas taps a Schaeffler mérnöki csapatának, akik az „összetákolt” zéró emissziós Audi RS3-ukkal állítottak fel új sebességrekordot hátramenetben. A német autóipari beszállító már régóta segíti az Audi Formula E csapatát technológiai szakértelmével, és a versenysportban szerzett tapasztalatát felhasználva a Schaeffler átültette a versenyautók bődületes erejét egy utcai járműbe. A tisztán elektromossá alakított RS3 négy darab Formula E villanymotort kapott, melyek összesen 880 kW-os, azaz közel 1200 lóerős teljesítménnyel ruházzák fel a masinát. Ehhez egy 64 kWh-s aksi szolgáltatja az energiát, amely ekkora erő és intenzív használat mellett nem jelent nagy hatótávot, ám arra bőven elég, hogy a németek mindenféle látványos produkciókkal szórakoztassák magukat és rajongóikat a pályán, rekordokat döntsenek, és különböző teszteknek vessék alá a kocsit és a hajtásláncot, ezzel is tovább gyarapítva tudásukat a versenyzéshez.

A volán mögé ültetett Daniel Abt feladata ezúttal az volt, hogy bizonyítsa az elektromos Audi rendkívüli tolatási képességeit, és minél nagyobb végsebességet érjen el. Hasonló műsort Terry Grant kaszkadőrpilóta mutatott 2012-ben, mikor a goodwoodi futamot teljesítette rükvercben 88,5 km/h-s átlagsebességgel, ám az sétakocsikázás volt ahhoz képest, ami az alábbi videóban látható: a Formula E versenyző több próbálkozás után 210 km/h-s sebességet ért el tolatva, legyorsulva egy Porsche 911 GT2 RS-t. Akit csak a verseny és az utolsó gyorsulás érdekel, az pörgessen 7:35-höz és 12:10-hez, de a videóból többek között az is kiderül, hogy miért veszélyes és emiatt senkinek sem ajánlott tövig nyomni a gázpedált hátramenetben, főleg egy 1200 lóerős fenevadban ülve.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.