Íme a Jaguar I-PACE gyalogosvédő zajrendszere

Jóllehet a közúti közlekedésből származó zajszennyezés a töredékére csökkenne a villanymotorral meghajtott járművek széleskörű elterjedése következtében, többen aggodalmukat fejezték ki aziránt, hogy a hangtalan gépkocsik milyen baleseti kockázatot jelentenek a biciklisek és a gyalogosok számára, ami hatványozottan igaz a látássérültek esetében. Emiatt több éve folyamatosan zajlanak a viták arról, hogy fel kellene-e szerelni mesterséges hanggenerátorral a villanyautókat, és bár az évtized elején arra az eredményre jutottak a szakértők, hogy a villanymeghajtású gépjárművek csak minimálisan balesetveszélyesebbek hagyományos társaiknál, többek között néhány, a látássérültek érdekében tevékenykedő szervezet nyomására az Európai Unió végül meghozta a döntést, miszerint 2019 júliusától valamennyi újonnan értékesített elektromos autónak figyelmeztető zajt kell kibocsátania alacsony sebesség mellett, míg a már utakon lévő járműveket 2021-ig kell utólag felszerelni hanggenerátorral. Most a Jaguar – a legelső autógyártóként, mely kifejezetten a látássérültek védelme érdekében mesterséges zajhatással ruházza fel villanyautóját – az előírásért egyik legaktívabban kampányoló Guide Dogs for the Blind brit szervezettel együttműködve elkészítette, és bemutatta azt az gyalogosvédő rendszert, amely a tisztán elektromos I-PACE-ben fog üzemelni.

Az AVAS (Audible Vehicle Alert System) egy 56 dB(A) erősségű, minden irányból hallható hangot bocsát ki az elülső hűtőrács mögött elhelyezett hangszórón keresztül, és egészen 20 km/h-s sebességig figyelmezteti a gyalogosokat az autó közelségére, felette ugyanis a légellenállás, valamint az aszfalton guruló gumikból  adódó hanghatások miatt már nincs is rá szükség. A Jaguar mérnökei négy éven keresztül dogoztak egy olyan megoldáson, ami elhárítja a csendes működésből adódó veszélyeket, mégis diszkrét, és a járműben utazók számára nem hallható. Állítólag az első elképzelések szerint az I-PACE egy sci-fi filmből vett űrhajó hangját kapta volna, ám ezt az ötletet el kellett vetni, miután a tesztek során a gyalogosok az eget kezdték el kémlelni, ahelyett, hogy az úttesten néztek volna szét. A végleges változat – melyet számos közlekedési szituációban, és különböző környezetekben teszteltek a Guide Dogs for the Blind tagjaival közösen – aszerint változtatja hangmagasságát és hangerejét, hogy az autó milyen gyorsan közlekedik, az irányváltást és a tolatást pedig külön hanghatás jelöli. A gyártó úgy fejlesztette ki az AVAS rendszerét, hogy az ne legyen kikapcsolható, így maradéktalanul megfeleljen a jövőre érvénybe lépő jogszabálynak.

EZT OLVASTAD MÁR?  Zöld rendszámmal ingyenes a parkolás

Autok:

Elektromos autót használsz?