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
auto
2024. 09. 10. kedd

Jóllehet a közúti közlekedésből származó zajszennyezés a töredékére csökkenne a villanymotorral meghajtott járművek széleskörű elterjedése következtében, többen aggodalmukat fejezték ki aziránt, hogy a hangtalan gépkocsik milyen baleseti kockázatot jelentenek a biciklisek és a gyalogosok számára, ami hatványozottan igaz a látássérültek esetében. Emiatt több éve folyamatosan zajlanak a viták arról, hogy fel kellene-e szerelni mesterséges hanggenerátorral a villanyautókat, és bár az évtized elején arra az eredményre jutottak a szakértők, hogy a villanymeghajtású gépjárművek csak minimálisan balesetveszélyesebbek hagyományos társaiknál, többek között néhány, a látássérültek érdekében tevékenykedő szervezet nyomására az Európai Unió végül meghozta a döntést, miszerint 2019 júliusától valamennyi újonnan értékesített elektromos autónak figyelmeztető zajt kell kibocsátania alacsony sebesség mellett, míg a már utakon lévő járműveket 2021-ig kell utólag felszerelni hanggenerátorral. Most a Jaguar – a legelső autógyártóként, mely kifejezetten a látássérültek védelme érdekében mesterséges zajhatással ruházza fel villanyautóját – az előírásért egyik legaktívabban kampányoló Guide Dogs for the Blind brit szervezettel együttműködve elkészítette, és bemutatta azt az gyalogosvédő rendszert, amely a tisztán elektromos I-PACE-ben fog üzemelni.

Az AVAS (Audible Vehicle Alert System) egy 56 dB(A) erősségű, minden irányból hallható hangot bocsát ki az elülső hűtőrács mögött elhelyezett hangszórón keresztül, és egészen 20 km/h-s sebességig figyelmezteti a gyalogosokat az autó közelségére, felette ugyanis a légellenállás, valamint az aszfalton guruló gumikból  adódó hanghatások miatt már nincs is rá szükség. A Jaguar mérnökei négy éven keresztül dogoztak egy olyan megoldáson, ami elhárítja a csendes működésből adódó veszélyeket, mégis diszkrét, és a járműben utazók számára nem hallható. Állítólag az első elképzelések szerint az I-PACE egy sci-fi filmből vett űrhajó hangját kapta volna, ám ezt az ötletet el kellett vetni, miután a tesztek során a gyalogosok az eget kezdték el kémlelni, ahelyett, hogy az úttesten néztek volna szét. A végleges változat – melyet számos közlekedési szituációban, és különböző környezetekben teszteltek a Guide Dogs for the Blind tagjaival közösen – aszerint változtatja hangmagasságát és hangerejét, hogy az autó milyen gyorsan közlekedik, az irányváltást és a tolatást pedig külön hanghatás jelöli. A gyártó úgy fejlesztette ki az AVAS rendszerét, hogy az ne legyen kikapcsolható, így maradéktalanul megfeleljen a jövőre érvénybe lépő jogszabálynak.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.