A valaha volt legbiztonságosabb autó?

Szeptember végén számoltunk be az első hivatalos Tesla Model 3 törésteszt eredményéről, amikor is az amerikai Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) az elérhető legjobb, 5 csillagos osztályzatot adta az autónak. Már akkor is kiemeltük, hogy bár (szerencsére) nagyon sok autó éri el ezt az eredményt, a reklámokból általában kimarad, hogy csak elenyésző részük kap 5 csillagot minden egyes alkategóriában. A Model 3 ennek az elit klubnak a tagja. Az elmúlt héten azonban újabb részleteket osztott meg a Tesla a törésteszt eredményeiről, és előállt egy elég meredek állítással is: szerintük a 3-as a valaha gyártott legbiztonságosabb autó, amely mögött egyébként második és harmadik helyen a Model S és a Model X következnek. Igaz lehet ez az állítás?

A csillagokon túl

A Tesla nem először állít hasonlót, hiszen a Model S és a Model X kapcsán is a kiemelkedő biztonsági eredményekkel dicsekedtek. Mint akkor, úgy most sem örült túlzottan az NHTSA a cég marketing kampányának, sőt a legutóbbi alkalom után megtiltotta, hogy bármely gyártó 5 csillagnál többel reklámozza az autóit. Akkor a Tesla megint csak tolja a marketinget és még bajba is kerülhet a hatóságoknál? Nos nem teljesen. Csak úgy mint az előző alkalmakkor, az NHTSA nem cáfolta a cég állításait, csupán annyit mond, hogy ők maguk nem minősítik az 5 csillagon túl az autókat és nem állítják azonos „csillag kategórián belül” egyikről sem, hogy biztonságosabb, mint egy másik. Hogy  miért nem voltak keményebbek a Teslával? Az ok igen egyszerű: a szövetségi hivatal saját, publikus adatai megerősítik a kaliforniai gyártó állításait.

Az 50 legbiztonságosabb autó az NHTSA eredményei alapján. Forrás: Telsa

Ha a kedves olvasó most már teljesen össze van zavarodva, akkor meg kell, hogy nyugtassam, a hiba nem az Ön készülékében van. A történetben ugyanis ketté válik egy „filozófiai” megközelítés és a tényszerű adatok. Az NHTSA ugyanis úgy véli, hogy a fogyasztók felé csak a csillagok számát helyes kommunikálni, ugyanis azonos kategórián belül (pl. 5 csillagos autók) nehéz objektíven rangsorolni. Ugyanakkor, a lebutított csillagos osztályozás több tucat szenzor 40-50 oldalas elemzésekben taglalt eredményein alapszik. Akit részletesebben érdekelnek az adatok, az itt elolvashatja a Model 3 frontális, oldalsó, illetve oszlop töréstesztjének részletes elemzését. Ezekben rengeteg adat és mérés van, de az egyszerűség kedvéért szerepel egy összesítő szám is, ezt VSS-nek, azaz Vehicle Safety Score-nak hívják, ami magyarul Jármű Biztonsági Pontszámnak fordítható. Itt pedig láthatóak az eltérések az egyes gyártók típusai között – 5 csillag ide vagy oda.

Így néz ki a Model 3 egy frontális ütközés után. Forrás: NHTSA

A VSS eredmény alapján kerülnek ugyanis a csillagok is kiosztásra: mint a Jalponik cikke rámutat, minden ami jobb (kisebb) értéket ér el mint 0.67 VSS pont, 5 csillagosnak számít. Csakhogy az NHTSA egy ideje közzé tesz egy részletes táblázatot is, amely rávilágít, hogy bár jelenleg 52 autó van a határérték alatt, igenis mérhető a különbség a versenyzők között. A Tesla Model 3 0.38-as pontszáma az egyetlen 0.40 alatti érték, a többi 5 csillagos autó túlnyomó többsége pedig 0.5-0.6 között vizsgázott. A jelenleg 90 autót felmutató táblázatban egyébként mindössze 10 olyan található, amely minden alkategóriában elérte az 5 csillagos eredményt és ezek közül is kiemelkedő pontszámú a Model 3.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hamisítják a Tesla Superchargert?
A jelenlegi Top 20 az NHTSA adatai alapján. Forrás: Regulations.gov

Biztonságos mert villanyos

A kis Tesla egyébként nem csak a jószerencsének köszönheti a remek eredményt. Mint a cég blogposztjából megtudjuk, a padlólemezbe épített akku csomagnak és a tengelyen lévő villanymotornak (motoroknak) köszönhetőn az autó súlyelosztása közel 50-50 százalékos az első és hátsó tengely között. Ez nem csak a vezetési élményben nyújt sportautós tapadást, de az autó megpördülésének esélyét is minimalizálja. A nehéz aksi egyébként a felborulást is szinte kizárja – a legjobb versenytárak 9% körüli eredményére is utcahosszal ver a Model 3 6.6%-kal

A villanymeghajtás egyébként az ütközési zónák kialakításában is komoly előnyt jelentett. A fenti videón alulnézetből látjuk, hogy az Audi A4-hez képest mekkora előny, hogy nincs a kocsi orrában egy nagy, nehéz és kevéssé deformálódó belsőégésű motor, amely faltörő kosként indul meg az utastér felé. A Model 3 különleges patkó alakú merevítője egyébként már eleve az összkerékmeghajtású verzió első motorjához van tervezve – természetesen ez a görögdinnye nagyságú hajtómű is jóval kevesebb problémát okoz mint a belsőégésű blokk, mérete és a hagyományos motortér alatti ekehelyezkedése miatt. Az alábbi animáción egyébként ennek a tervezési koncepciónak még egy előnye látszik. Arra az esetre, ha mondjuk egy fára, vagy villanyoszlopra csavarodnánk fel, a Model 3 külön energiaelnyelő megoldásokkal van ellátva, hogy minimalizálja az utasok sérülésének esélyét. Az autók első ütközési zónái alapvetően arra vannak kitalálva, hogy egy másik gépjárművel csattanunk össze és azért legalább 40% átfedés van a két kocsi között. Ilyenkor az erő eloszlik. A fenti villanyoszlopos példánál azonban rendkívül kis helyre összpontosul a sérülés és ilyenkor jön jól, hogy a mérnököknek sokkal több helyük volt különböző szilárdságú fémekből több keresztmerevítőt, a futóműhöz és az autó vázához rögzített acélbordákat beépíteni.

Ez a teszteredmény egyébként arra is felhívja a figyelmet, hogy villanyautó és villanyautó között is lehet különbség. Azok az autók (lásd Mercdes EQC 400) amik továbbra is benzines társaikkal azonos alapokra épülnek és ezért a teljes villanyos hajtásláncot a belsőégésű motor helyére pakolják, nem fogják tudni kihasználni ezt a tervezési előnyt.

A Mercedes EQC 400 motortere. Ide megy majd a benzines és dízel motor is a testvéreknél. Kár érte. Forrás: Mercedes-Benz

A Model 3 egyébként nem csak a villanyos hajtás előnyeit használja ki, de más területeken is továbbgondolták a megoldásokat. Az autó légzsákjai például nem egy vagy két fázisúak, hanem a becsapódás erejéhez mérten dinamikusan és akár aszimmetrikusan fújják fel magukat, hogy ott védjenek ahol kell.

Talán még a frontális ütközésnél is nagyobb kihívás azonban egy oldalsó becsapódás, hiszen ilyenkor csak pár 10 centi választ el minket a másik autótól vagy tereptárgytól. Az alábbi videón a Model 3-mal megegyező árú és méretű Lexus ES 350-nel látjuk az összehasonlítást és a videóhoz nem szükséges sok kommentár, de halkan megjegyezném, hogy a Lexus is 5 csillagot kapott az összesítésben. Megnyugtató, ugye? A Tesla ajtajának és B oszlopának kialakításai és anyaghasználata valamint a padlólemezben lévő akkucsomag a karosszéria merevségre gyakorolt hatása  jóval kisebb károkat eredményez az autó utasterében.

Ugyanez az összehasonlítás a Volvo S60-hoz képest.

Még törni fogják párszor

Az NHTSA tesztjén elért kiemelkedő eredmény szép dolog, de koránt sem az utolsó törésteszt amit látni fogunk. Sőt, az sem biztos, hogy a legkeményebb.

Az európai Euro NCAP például tesztelte már az első generációs 2014-es Model S-t és bár az autó 5 csillagot kapott, az oldalsó ütközéses oszlop tesztnél csak éppen hogy elégséges volt a bordák védelme – oldalról elég nagy ütést kapott a bábu. Itt összesítésben 82%-ot kapott a felnőttek, 77%-ot a gyerekek, 66%-ot pedig a gyalogosok védelmére az autó. Az aktív biztonsági berendezéseket 71%-ra értékelték. Azóta már eltelt 4 év és a Model S is sok frissítésen esett át, például megnőtt az oldallégzsák felülete is. Érdekese lenne egy újabb tesztet látni, ráadásul Európában még se a Model X-et, se a Model 3-at nem tesztelték.

A 2014-es Model S európai tesztje. Forrás: Euro NCAP

Kétségtelenül a legbrutálisabb teszt azonban az amerikai biztosítók szövetsége az IIHS által bevezetett Small Overlap Test, amikor is 64 km/h sebességgel csapódik az autó elejének 25%-a az akadályba. A normál ütközési tesztekben teljes (NHTSA), vagy 40%-os az átfedés (Euro NCAP), azonban itt az autó orrának mindössze negyede csattan. A teszt egyébként a valós körülmények között tapasztalt eseteken alapul, amikor egy felelőtlenül előző autós éppen „megcsípi” a szembejövő gépjármű orrát. Mondani sem kell, hogy a törésteszt 2012-es bevezetése előtt tervezett autók (és a Model S alapjaiban ilyen) nem szerepelnek túl jól ebben a versenyszámban, és ha valaki egy életre szeretné feladni a vezetést, azt javasolom, böngésszen a YouTubeon az IIHS Small Overlap Test videói között. Vannak autók amiket mint a konzervnyitó úgy bont ketté az akadály és elmondható, hogy a legtöbb gyártónál csak a teljesen új generációs modellekkel tudtak felkészüli erre a próbára. Például a BMW 3-as és 5-ös sorozatai is az éppen csak megfelelő „Marginal” besorolást kapták egészen a 2017-es modellévig. A Model S egyelőre a régebbi BMW-knél jobb „Acceptable” azaz elfogadható eredményt érte el, de azért a mostan nagyméretű, új luxusszedánok mind a legjobb „Good” fokozatot kapják. Itt mindenképpen erősítenie kell a Teslának és kíváncsian várjuk a  Model X és a Model 3 eredményeit is az IIHS-től.

2017-es IIHS kis átfedésű teszt a Model S-el:

Autok: , ,

Elektromos autót használsz?