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
auto
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

A múlt hét elején sokadszorra is szemtanúi lehettünk, hogy Norvégiában milyen hihetetlen tempóban gyarapodik a forgalomban lévő villanyautók száma egyre lejjebb taszítva a személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátását: a szeptemberi regisztrációs adatok azt mutatták, hogy az ősz legelső hónapjában 4810 új tisztán elektromos meghajtású gépjármű került forgalomba, ami az összes újonnan regisztrált autó 45%-a, ám ha a konnektoros hibrideket is ideszámoljuk, akkor máris 60%-nál járunk. Mindez azért is lenyűgöző teljesítmény a skandináv állam lakosaitól, mert az elektromos hajtáslánccal felszerelt modellek palettája továbbra is meglehetősen korlátozott, és az igazi villanyautós Kánaán eljövetelére a nagy hatótávolságú, gyorsan tölthető, és megfizethető árú járművek széles kínálatával még legalább 1-2 évet várnunk kell. Nem kérdéses viszont, hogy a Tesla Model 3 és az Audi e-tron quattro érkezése jelentősen fellendíti majd a norvég statisztikákat, de hogy körülbelül mennyi villanyautóra is számíthatunk a következő két évben a jelenlegi előrendelések alapján, azt a helyi NRK hírportál próbálta számszerűsíteni az autógyártóktól szerzett információk alapján.

A norvég villanyautó-előrendelések a kifizetett foglaló értéke szerint, millió koronában, Forrás: NRK

A cikk írói arra az eredményre jutottak, hogy a vásárlók együttesen több mint 30 000 zéró emissziós autóért fizették ki a 3000 és 20 000 korona között terjedő értékű foglalót, összesen mintegy 400 millió norvég korona, átszámítva körülbelül 13,7 milliárd forint értékben, ám a tényleges előrendelések száma ennél jóval magasabb lehet, ugyanis néhány gyártó nem tette nyilvánossá, hány norvég fogyasztó fizetett foglalót autójáért. A megrendelések számát tovább növelheti az is, hogy míg az összes többi villanyautó esetében a gyáriaktól származnak az adatok, a Tesla Model 3-hoz tartozó  10 000 darabos érték csupán egy erősen óvatos becslés. Bár pontos számadat nem áll rendelkezésre, egyáltalán nem meglepő, hogy a listát a kaliforniaiak villanyautója vezeti, hiszen a Model S és a Model X népszerűségének köszönhetően már így is közel harmincezer Tesla járja az ország útjait. Az előrendelések számát tekintve a második, ám a kifizetett foglaló összegét nézve az első helyen az Audi e-tron SUV áll 6300 kiszállításra váró járművel, amit pedig a Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro követ. A Hyundai néhány vásárlója már hozzá is juthatott a várva várt villanyautójához, ám továbbra is 6000 megrendelés van várólistán, az elektromos Nirora, melynek kiszállítása a következő hónapokban esedékes, 5900 norvéghoz fog eljutni jelen állás szerint. Az ezres nagyságrendű előrendeléssel rendelkező villanyautók között van még a Nissan LEAF, a Jaguar I-PACE, a Porsche Taycan, a Mercedes-Benz EQ C sportterepjárója, a DS Crossback E-Tense, és a BMW iX3 is, amelynek 1000 darabra lett lekorlátozva az egyszerre megrendelhető darabszáma. Az igazi kérdés valójában az, hogy a gyárak képesek lesznek-e lépést tartani az óriási kereslettel, hogy ne ismétlődjön meg az Opel Ampera E tragikus története. Az viszont, hogy a fogyasztók hajlandóak voltak kifizetni a foglalót összesen több mint 125 millió norvég korona értékben egy olyan autóért, mely csak néhány hete mutatkozott be (Audi e-tron), és majdnem 50 millió értékben azért a villanyautóért, mely gyártási formában még egyáltalán nem állt a kamerák elé (Porsche Taycan), jól mutatja, hogy a kibocsátásmentes járművekre – beleértve természetesen a német gyártmányúakat is – hatalmas igény van, a Volkswagen Group-nak pedig mindössze annyit kellene tennie, hogy elkezdi tömegesen gyártani azokat, ahelyett, hogy az autóipar teljes katasztrófájával fenyegetőzik az Európai Unió által fontolgatott CO2-kibocsátást csökkentő szigorítások fényében. A Norwegian Electric Vehicle Association kommunikációs menedzsere hozzátette, hogy szerinte annak ellenére, hogy a norvégok az átlagnál jóval környezettudatosabbak, villanyautó-szeretetük egyáltalán nem a környezetbarát gondolkodásnak köszönhető, sokkal inkább a pénzügyi haszonnak, amit az elektromos autók választásával szereznek az erőteljesen megadóztatott szennyező kocsikkal szemben.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.